Categories
Artikkelit

Sähkö bussin päävoimaksi

Lappeenrannan tulevassa hybridibussissa sähkömoottori akkuineen ja generaattoreineen on pääroolissa.

LAPPEENRANTA. Savuntuoksuinen bussi odottaa uutta elämää Skinnarilan tulevaisuuden tehtaassa.

Tulipalo tuhosi bussin moottorin, mutta tutkijoilla on hyvää tarjottavaa vanhan tilalle. He alkavat kehittää uutta, poikkeavaa ja ympäristöystävällistä koneistoa.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Saimaan ammattikorkeakoulu ja Etelä-Karjalan ammattiopisto kehittävät hybridibussia Cambus-tutkimuksessaan. Syksyllä 2014 nähdään uudenlainen luomus markkinoilla jo oleviin hybridibusseihin verrattuna.

Cambus-tutkimuksen projektipäällikkö Marko Kasurinen kertoo, että tähänastisissa hybridibusseissa sähkömoottori on dieselmoottorin avustajana.

Nyt rakennetaan prototyyppi, jossa sähkömoottori on pääosissa ja dieselmoottori jää avustajan rooliin. Tätä ei ole ennen tehty.

Lappeenrannan hybridibussi saa huomattavasti pienemmän dieselmoottorin kuin tähänastisissa, vain 2,5-litraisen. Nykyisistä löytyy iskutilavuudeltaan noin kymmenen litran dieselmoottori.

Pieni dieselmoottori on Kasurisen mukaan riittävä kaupunkiajoon ja linja-auton voimalähteeksi, kun se yhdistetään kyllin tehokkaaseen sähkömoottori- ja akkujärjestelmään.

Hybridibussin idea viedään Cambus-tutkimuksessa selvästi pidemmälle kuin mitä autonvalmistajat ovat tähän asti tehneet.

Tutkimuksella halutaan Kasurisen mukaan todistaa, että kehitystä voidaan vauhdittaa ja näinkin iso sähköinen harppaus eteenpäin onnistuu.

Kasurinen kertoo, että toisaalta autonvalmistajat ovat hitaita liikkeissään mutta toisaalta ne haluavat pitäytyä vanhaan tekniikkaan. Entiseen ei ole paluuta. Päästörajat tiukkenevat koko ajan. Ne pakottavat uudistuksiin.

— Hiukkassuodattimet ja katalysaattorit eivät enää riitä päästöjen alentamisessa. Rinnalle tarvitaan sähkömoottoria.

Bussia voidaan ajaa sähkömoottorin tai polttomoottorin voimalla tai näiden yhdistelmällä. Tuleva bussi voi ajaa sähköllä 30—40 kilometriä kerrallaan. Kun bussi ajaa dieselillä, se voi samalla tuottaa sähköä.

Ideana on, että keskustassa ajetaan sähköllä. Laita-alueilla ajetaan dieselillä ja ladataan akkuja.

— Näin hiukkaspäästöt vähenevät paikoissa, joissa ne tuottavat eniten ongelmia, Kasurinen sanoo.

Bussi varustetaan tehokkailla litium-titanaattiakuilla. Samalla tutkitaan ja kehitetään akkujen toimivuutta.

Jos tekniikka tulisi yleiseen käyttöön, bussilinjojen päätepisteet on varustettava pikalatausasemilla. Kasurinen kertoo, että akut pystytään lataamaan seitsemässä minuutissa, mikä pitää aikataulut kurissa.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen