Anne Kotiharju
Lappeenrannan joukkoliikenteellä on nyt nostetta. Viime vuonna linja-autolla tehtiin yli 150 000 matkaa edellisvuotta enemmän. Matkustajamäärä kasvoi ennätykselliset 11,1 prosenttia.
Etenkin kaupungin tukemien lippujen matkustajamäärä kasvoi, 15,3 prosenttia.
Kaupungin palvelutuotannon johtajan Pasi Leimin mukaan luvut ovat valtakunnallisestikin aivan huippua.
Muissa keskisuurissa kaupungeissa siirrytään enemmän yksityisautoihin.
Kun vuonna 2001 tuetuilla lipuilla tehtiin 700 000 matkaa, kertyi niitä viime vuonna yli miljoona. Kun mukaan lasketaan myös kertaliput, hypättiin bussiin viime vuonna reilusti yli 1,5 miljoonaa kertaa.
Suurin osa kasvusta tuli aikuisten kaupunkikortista, jonka hinta aleni. Suosiotaan kasvattivat selvästi myös opiskelijakortti, opiskelijan 44 matkan kortti ja nuorisokortti Opiskelijatuotteiden suosiota siivitti lippupisteen avaaminen yliopiston aulaan sekä Saimaan ammattikorkeakoulun siirtyminen vaiheittain Skinnarilaan.
Kaupunki tuki bussimatkustamista viime vuonna 1,4 miljoonalla eurolla eli 24,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kaupunki sai maksamastaan tuesta vajaat 30 prosentti takaisin valtion maksamana tukena.
Vielä tämän ja osin ensi vuoden lisääntyvä matkustus nostaa suoraan kaupungin kustannuksia. Vuoden 2014 kesästä lähtien lisämatkustajamäärästä ei tule kustannuksia niin kauan kuin vapaata kapasiteettia busseissa riittää.
Esimerkiksi Kotkassa tuetulla lipulla matkustaminen on tuplasti suurempaa kuin Lappeenrannassa eli kasvunvaraa on edelleen.
Kaupungin tukemat liput
Kaupunkikortti
Opiskelijan kaupunkikortti
Nuorison kaupunkikortti
Etelä-Karjalan seutulippu
Opiskelijoiden 44 matkan sarjakortti
Alle 12 v. lapsen lippu
Veteraanilippu
Lastenvaunujen ja rattaiden kanssa matkustavat Vaihtolippu
Lähde: Paikallisliikenteen vuosiraportti 2012