Mevea simuloi menestystä

Simulaattorit ovat pian myös PK-yritysten työkaluja. Siihen tähtää lappeenrantalainen Mevea.

Kaija Lankia

LAPPEENRANTA. Simulointi säästää aikaa, rahaa ja materiaa. Simulaattorin avulla voidaan suunnitella ja testata konetta, ja simulaattorilla voidaan kouluttaa koneelle kuljettaja.

— Meidän juttumme on yhdistää nämä: samaa simulaattoria voidaan käyttää sekä laitesuunnitteluun että sen kuljettajien koulutukseen, sanoo lappeenrantalaisen Mevea Oy:n toimitusjohtaja Tero Eskola.

Mevean konsepti on purrut. Sen simulaattoreita käytetään nyt traktori- ja autotehtailla, mekaanisessa puunjalostuksessa, kaivoksissa, satamissa, oppilaitoksissa.

— Koulutus satamanosturisimulaattorilla on paljon halvempaa kuin konttien nostelun opetus satamassa, Eskola antaa esimerkin.

Betonivalu tunnelissa onnistuu simuloiden kätevämmin kuin oikean tunnelin käyttö ja betonin piikkaaminen ennen uutta koulutettavaa.

Kouluttajan ei tarvitse kiivetä koneen hyttiin, vaan hän ohjaa harjoitusta omalla työasemallaan — useitakin oppilaita samalla kertaa. Opetuksen päätteeksi laite tulostaa raportin oppilaan toimista ja koneen käyttäytymisestä.

Merkittäviä säästöjä saadaan yritysten tuotekehittelyssä, jossa koneiden ominaisuuksia voidaan testata ja kehittää ennen valmistusta. Testikuljettaja istuu koulutettavan penkille ja insinööri kouluttajan paikalle.

Asiakkaat ovat olleet suuryrityksiä raskaine koneineen. Mevean tarkoituksena on kuitenkin tuoda simulaattorit myös pienten ja keskisuurten yritysten ulottuville. Eskola uskoo, että suomalaiselle konepajateollisuudelle simulaattorit antavat uuden avaimen menestykseen.

Jos nosturinkuljettajaa voidaan opettaa simulaattorilla, eikö tekniikkaa voisi viedä myös autokouluihin?

— Harkinnassa on ollut. Sillä puolella kustannuksia on saatava alhaisiksi ja myyntivolyymi isoksi, Eskola sanoo

Vuonna 2005 perustetun yrityksen kehitys on ollut tasaisen nousevaa. Henkilökuntaa on nyt 13 henkeä ja lisää tarvitaan. Väki on löytynyt yleensä läheltä, suuri osa yliopistolta. Kaikki eivät ole konetekniikan insinöörejä.

Metsätalousinsinööri Sari Varis tuli taloon myynti-insinööriksi. Hän myi aiemmin varaosia ja letkupumppuja metsäteollisuudelle.

— Oli mielenkiintoinen haaste tulla myymään älykästä tekniikkaa, hän sanoo.

Kasvun myötä yritys on joutunut vaihtamaan toimitilojaan suurempiin jo useampaan kertaan. Seuraava askel on avata sivutoimipisteitä lähemmäs asiakkaita lännessä ja pohjoisessa.

— Lappeenranta tulee pysymään keskuspaikkanamme, Eskola vakuuttaa.

Lappeenrannassa yritystä pitävät yliopiston lisäksi alihankkijat, jotka rakentavat simulaattorit Mevean ohjelmistoja palvelemaan.

Kirjoittaja:
Kaija Lankia