Etti Kantola
Kulttuurit kohtaavat jo rutiinilla
MONIKULTTUURISUUS | Lappeenranta on keskimääräistä monikulttuurisempi kaupunki kokoluokassaan. Kansallisuuksien kirjo laajenee.Koulupöydillä lojuu erivärisiä sanakirjoja. On ohuita ja paksuja, kauhtuneita ja uusia. Googlen käännösohjelmakin on ahkerassa käytössä, vaikkei opettaja sitä suosikaan. Saimaan ammattiopisto Sammossa on käynnissä maahanmuuttajia ammatillisiin opintoihin valmistava koulutus. On, niin kuin on ollut jo 15 vuotta.Lehtori Hanna Paukkonen selvittää lukusanojen taipumista. Kaikkien aineiden opetus on suomeksi, sillä kielitaidon harjoittaminen on keskeistä muiden kouluaineiden rinnalla.Luokan etunurkassa venäläispojat puhelevat keskenään venäjäksi. Toisella laidalla käy välillä thainkielinen pulina. Muista maista tulleilla on hiljaisempaa, heidän on puhuttava vieruskaverille suomea.Antosha Ermakovinkin vieressä istuu yläkoulusta tuttu kaveri. Ermakov, 17, muutti vanhempiensa ja pikkusiskojensa kanssa Lappeenrannan Kivisalmeen muutama vuosi sitten. Syytä perheen lähdölle Petroskoista hän ei osaa sanoa, mutta on tyytyväinen.Ermakovilla oli Laptuote-säätiössä vietetyn vuoden aikana onni onnettomuudessa. Muiden venäläisten puuttuessa oli pakko oppia suomea, ja murre tarttui mie-sanaa myöten. Ammattiopistossa Ermakov on tutustunut vasta toisiin venäläisiin, ainakin ensimmäisinä viikkoina muut ovat jääneet vieraiksi.Hanna Paukkonen ei äkkiseltään keksi kulttuuritaustoiltaan kirjavan ryhmän opettamisesta mitään erikoista. Tietysti tapahtumia järjestäessä pitää muistaa, etteivät kaikki voi esimerkiksi uskonnollisista syistä syödä kaikkea ruokaa. Mutta sehän on tavallista.Oppilaiden lähtömaat vaikuttavat koulutustaustaan. Venäläiset esimerkiksi ovat yleensä tottuneita ja taitavia laskijoita. Toisaalla, missä koulutus perustuu enemmän oppisopimusajatukselle, matematiikka on vieraampaa.Maahanmuuttajaryhmässä on tänä vuonna useita kansallisuuksia. Joskus on ollut sataprosenttisesti venäläinen ryhmä, mutta se on muuttunut. Näppituntumalla sanoisin, että muita kansallisuuksia on enemmän ja enemmän.Ryhmät ovat vuosien mittaan paitsi suurentuneet, myös nuorentuneet, sillä Lappeenrannassa on entistä enemmän nuoria maahanmuuttajia. Ammattiopiston ja yläkoulujen yhteistyöllä heidät pyritään saamaan koulun penkille. Ei ole kenenkään etu, jos nuori jää ilman opiskelu- ja työpaikkaa.Helsingissä on ammatilliseen koulutukseen valmistavia ryhmiä sekä aikuisille että nuorille. Lappeenrannan maahanmuuttajamäärä ei vielä riitä rinnakkaisiin ryhmiin.Vuoden päästä osa Paukkosen luokasta alkaa opiskella ammattiin, osa luultavasti pyrkii lukioon, osa töihin.Antosha Ermakov haluaa lukioon, sen jälkeen ammattikorkeakouluun ja vielä yliopistoon Helsinkiin, sillä haaveena on valmistua rakennusalan insinööriksi.Missä hän toivoo näkevänsä itsensä kymmenen vuoden päästä? Asun Saksassa tyttöystävän kanssa, hyvässä talossa, itse tekemässäni.Suomessakin hän voisi kuvitella elävänsä. Paluu kotimaahan on paljon epätodennäköisempää.Ennätyksellinen puheenaiheLappeenrannan monikulttuurisuuskeskustelu alkoi kaupunginvaltuuston päätöksestä pyrkiä tulemaan tunnetuksi monikulttuurisena paikkakuntana.Päätös ei syntynyt yksimielisesti. Strategian monikulttuurisuustavoitetta vastustivat perussuomalaiset sekä kaksi Myö-ryhmän valtuutettua.Keskustelu laajeni nopeasti maahanmuuttoon ja suhtautumiseen ulkomaalaisiin.Valtuuston päätöksestä kertova juttu on noussut Etelä-Saimaan nettisivujen kaikkien aikojen kommentoiduimmaksi.Mitä on monikulttuurisuus?Monikulttuurinen tarkoittaa useaan kulttuuriin liittyvää, perustuvaa tai kohdistuvaa ja monen eri kulttuurin piirteitä sisältävää. Esimerkiksi monikulttuurinen ympäristö.Kansainvälinen tarkoittaa eri kansojen tai valtioiden välistä, niitä koskevaa, niille yhteistä. Esimerkiksi kansainvälinen konferenssi tai kansainvälinen sopimus.Lähde: Kielitoimiston sanakirjaJoskus on ollut sataprosenttisesti venäläinen ryhmä.Hanna Paukkonen
- Post author By
- Post date 29.8.2013