Joulukatu löysi paikkansa

LAPPEENRANTA.  Kauppa kävi joulutorilla jopa yli odotusten. Esiintyjille ja katsojille toivottiin parempaa paikkaa.

Kirjoittaja:
HELENA RISSANEN

Hienostosinappi loppui kesken, ja käsityöläinen joutui väkertämään yötä myöten uutta myytävää. Lappeenrannan tämänvuotinen joulukatu on myyjien mukaan ollut menestys, jota lumeton ja pimeä keli ei haitannut.

— Myyntikonsepti piti panna uusiksi, kun kaikki sinapit myytiin. Yli tuhat purkkia meni kaupaksi, Hito hyvä -kojun Samu Koskinen kertoo.

Ilmeisesti joulutori on löytänyt paikkansa.

— Kyllä Oleksi on oikea paikka. Siinä on luontainen asiakasvirta. Mökit saadaan mukavan tiiviiseen muotoon, ja paikka on hyvin keskeinen. Kauppiaiden kommenttien perusteella kävijämäärä on ollut hyvä, ja asiakkailta on tullut hyvää palautetta, Lappeenrannan viestintäjohtaja Alina Kujansivu sanoo.

Lumi olisi tuonut kadulle jouluista tunnelmaa, mutta Oleksin valot ja kauppiaiden hienosti koristelemat punaiset mökit paikkasivat sääolojen tuomat ongelmat. Valoja olisi kauppiaiden mielestä saanut olla enemmänkin.

 

Leudosta säästä on ollut kauppiaille myös hyötyä.

— Kun lattialle on laittanut paksun styrox-levyn ja mattoja, on pärjännyt hyvin toppavaatteissa. Jos pakkasta olisi ollut yli kymmenen astetta, mökissä olisi varmasti tullut kylmä, käsitöitä ennätystahtiin myynyt Aira Niemi sanoo.

Vuokrasopimuksen mukaan mökkeihin ei hyväksytä sähkölämmittimiä, mutta kaasuvehkeet käyvät. Sellaista kokeili Hito hyvän porukka, mutta lämmitin tussahti alkumetreillä ja syttyi palamaan.

Joulutorilla kävi myös useita esiintyjiä, mutta esiintymispaikka ei myyjien mukaan oikein toiminut.

— Ei ollut selvää, mistä esityksiä olisi voinut katsella. Ei ollut kunnollista esiintymislavaa tai katsomoa, Heidi Leppänen kertoo.

 

Joulutorin järjestivät Lappeenrannan kaupunki ja Saimaan ammattikorkeakoulu. Yhteistyökumppaneina olivat Wirma Lappeenranta  ja Lappeenrannan Kaupunkikeskusta Lakes ry. Lisäksi mukana oli sponsoreita.

— Lappeenrannan kaupunki on pyrkinyt rakentamaan kaupungille oikean joulubrändin. Siihen kuuluvat joulukadun lisäksi esimerkiksi joululehti ja kaupungin netti- ja facebook-sivut, joihin on koottu kattavasti tietoa joulun ajan tapahtumista, Kujansivu kertoo.

Kannattavaa bisnestä joulutoreista on vaikea saada.

— Tämä tapahtuma saatiin kyllä aikaiseksi suhteellisen pienellä panostuksella. Järjestäjät ovat satsanneet noin 6 000 euroa.

Kujansivun mukaan joulutorin menestyksestä kertoo se, että monet kauppiaat ovat ehdottomasti halunneet varata mökin jo ensi jouluksi.

 

Joulukatu

Lappeenrannan joulukatu oli avoinna yhdeksän päivän ajan joulukuun puolivälistä aaton aattoon.

19 mökissä myytiin muun muassa villasukkia, patalappuja  myssyjä, käsipyyhkeitä, koruja, ovikransseja, kakkuja, pipareita, makkaroita, juustoja, savulohta, nukenvaatteita, keppihevosia ja lasihimmeleitä.

Joka päivä oli tarjolla myös ohjelmaa: soittoa, laulua, leikkiä ja liikuntaa.

Helena Rissanen