Orkesteri-selvityksistä erimielisyyttä

Lappeenranta. Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Olli Saarelan mielestä kaupunginorkesterin ja Kymi Sinfoniettan välille ehdotettiin satunnaista yhteistyötä, ei yhdistymistä.

Liisa Kukkola

Olli Saarela (sd.) on suivaantunut. Kulttuurilautakunnan puheenjohtaja esittelee Lappeenrannan apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakosken Kotkan kaupunginhallitukselle lähettämää kirjettä, joka ehdottaa Kymi Sinfoniettan ja Lappeenrannan kaupunginorkesterin yhdistymisselvityksen aloittamista. Siinä sanotaan muun muassa, että yhdistymisasiasta on keskusteltu kulttuurilautakunnan puheenjohtajan kanssa.

 

Saarelan mukaan hän ei ole keskustellut saati antanut siunaustaan hankkeelle, joka mahdollisesti lopettaisi Lappeenrannan kaupunginorkesterin ja yhdistäisi Kotkan ja Kouvolan Kymi Sinfoniettan ja Lappeenrannan kaupunginorkesterit yhdeksi orkesteriksi.

-Tammikuun 10. päivä olimme minä, intendentti Milko Vesalainen ja kulttuuritoimenjohtaja Päivi-Linnea Pötry Korkiakosken kanssa palaverissa, jossa puhuttiin yhteistyöstä Kymi Sinfoniettan kanssa. Menee viikko ja luen lehdestä, että yhteistyö on vaihtunut yhdistämiseksi.

-En tiedä, mitä en ole palaverista ymmärtänyt, mutta mielestäni siinä keskusteltiin orkestereiden välisestä yhteistyöstä ja silloin tällöin soitettavista, yli 50 soittajan yhteiskonserteista. Sille annoin hyväksyntäni, en yhdistämisselvitykselle, Saarela sanoo.

Kotkaan lähetetty paperi tarkoittaa Saarelan mukaan sitä, että kun kymenlaaksolaisten 32:n ja Lappeenrannan 21:n soittajan orkesterista kursittaisiin yksi reilun 30 soittajan orkesteri, parikymmentä soittajaa saisi potkut. Sitä Saarela ei voi hyväksyä missään nimessä.

 

Korkiakosken mielestä kokouksesta ei olisi pitänyt jäädä epäselväksi, mihin Kymenlaakson kanssa aloitettava selvitys voi johtaa.

Lappeenrannalla on menossa samanlainen selvitys Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa. Myös sen tavoitteissa on Korkeakosken mukaan yhtenä vaihtoehtona orkestereiden yhdistäminen.

-Meillä on nyt menossa kaksi orkesteriselvitystä, toinen Kymenlaakson ja toinen Mikkelin kanssa. Ne ovat vasta selvityksiä, joiden perusteella poliittiset päätöksentekijät aikanaan voivat valita kolmen eri vaihtoehdon väliltä: orkesteri säilyy nykyisellään, yhteistyö syvenee tai orkesterit yhdistyvät joko Mikkelin tai Kymenlaakson kanssa, Korkiakoski sanoo.

Orkesteriselvityksillä haetaan Korkiakosken mukaan tehokkuutta ja säästöjä. Hänen mukaansa selvitysten yksi motiivi on myös mahdollisuus säilyttää taiteellinen taso.

 

Sekä Saarela että kaupunginorkesterin intendentti Milko Vesalainen epäilevät syvästi sekä taloudellisten säästöjen että taiteellisen tason säilymistä nykyisellään, jos Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson orkesterit päätettäisiin yhdistää.

-Toivottavasti selvityksissä lasketaan, mitä maksaa kun kahdesta kaupungista soittajat bussilla matkustavat aina kolmanteen kaupunkiin harjoittelemaan 4-5 kertaa ennen konserttia. Kovin paljon siinä ei käsittääkseni säästetä, Saarela sanoo.

-On myös monia työehtosopimuksellisia asioita, kuten työaika ja töiden välissä pidettävät vapaat, joiden toteuttaminen on vaikeaa, jos orkesteri operoi kolmella paikkakunnalla, Vesalainen sanoo.

 

Taiteellisen johtajan saaminen olisi Saarelan saamien tietojen mukaan vaikeaa orkesteriin, joka on ripoteltu kolmelle paikkakunnalle.

-Mitä järkeä on romuttaa Kymi Sinfonettan itselleen rakentama hyvä brändi? Lappeenrannan pitää ehdottomasti tavoitella samaa Saimaa sinfoniettansa kanssa. Jos Saimaa sinfonetta päätetään heittää romukoppaan, minä lähden orkesterista, intendentti Vesalainen uhkaa.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola