Eekoo poimi kypsän hedelmän

Markkinointi. Putous-hahmo Antskun myötä Imatran Rossosta on tullut ketjun suosituin. Oheistuotteetkin käyvät kaupaksi.

Kirjoittaja:
Kaija Lankia

Etelä-Karjalan osuuskauppa iski heti. Imatran Rosso lähti Antskun matkaan heti ensimmäisenä Putous-lauantaina ja pian yhteistyö laajeni valtakunnalliseksi.

— Henkilökunta, asiakkaat ja kaikki ovat olleet juonessa, ja kun sosiaalinen media tuli mukaan, mikään ei enää pysäytä, sanoo Eekoon toimialajohtaja Pertti Timonen.

Hänen mukaansa syöttö lapaan oli niin hyvä, että oli ihan pakko laukaista.

Imatran Rossossa on ollut asiakkaita eri puolilta Suomea syömässä pasta carbonarea ja nauttimassa Antsku-drinkkejä. Myynnissä olevat Mie romahan -mukit ja muut oheistuotteet ovat tehneet Timosen mukaan uskomattoman hyvin kauppansa.

Drinkkejä saa kaikista Suomen Rossoista, mutta Antsku-buumi on selkeästi imatralainen.

— Lappeenrannassakaan se ei samalla tavalla tunnu, Timonen sanoo.

 

Timonen ei vielä pysty sanomaan, kuinka paljon ja kuinka kauan tehdyt panostukset tuottavat taloudellista tulosta. Se on kuitenkin selvää, että Imatran Rosso on nyt ketjun kuuluisin. Sen saama imagohyöty voi kestää pitkäänkin.

Timonen iloitsee Antskun sympaattisuudesta ja positiivisudesta: hahmo luo pelkästään myönteisiä mielikuvia.

— Eri asia olisi, jos Imatran Rossosta tehtäisiin sananmuunnoksia, Timonen sanoo.

Samaa mieltä on mainostoimisto Nitro ID:n varatoimitusjohtaja Sanna Rautio: Antsku edustaa täydellisesti Eekoon asiakasryhmää.

— Mainoskasvon pitää sopia mainostettavan yrityksen tai kaupungin omaan kuvaan, persoonassa pitää olla yhtymäkohtia mainostajaan. Kun sitten tällainen osuu kohdalle, se kannattaa ottaa, hän sanoo ja kiittää Eekoota nopeasta reagoinnista.

 

Projektipäällikkö Juha Sorjonen Imatran seudun kehitysyhtiöstä pitää Antsku-ilmiön taloudellista hyötyä toissijaisena.

— On se toki joillekin yrityksille merkinnyt myös kassan kilinää, hän toteaa.

Sorjonen näkee näyttelijä Jussi Vatasen luoman hahmon ennen kaikkea imatralaisuuden ja eteläkarjalaisuuden sympaattisena ja empaattisena esille tuojana.

Antsku on myös luonut yhteishenkeä. Tiistain fanitapaamisen järjesti kehitysyhtiö yhdessä Imatran kaupunkikeskustan kanssa, ja myös kaupunki oli juonessa mukana.

— Tämä on hieno esimerkki siitä, kuinka heittäydytään tilanteeseen, niin Imitsi kuin kaupunki, ja Antsku itsekin. Tuskin kaikkea on käsikirjoitettu etukäteen, Sorjonen sanoo.

Eekoon Antsku-kuvioissa on ollut myös sosiaalisella medialla iso merkitys.

— Siellä mainonnalla on osallistuva ja rehellinen kohderyhmä, jonka edessä on oltava hyvin avoin. Tuotteen tai palvelun pitää olla täysin kunnossa, jotta voi ottaa osaa keskusteluun, Sanna Rautio korostaa.

 

Antsku-bisnes

Putous-ohjelmaa esittää MTV.

Ohjelman tuottaa tuotantoyhtiö Yellow Film & TV.

Eekoo ja valtakunnallinen S-ryhmän Rosso-ketju sopivat sen kanssa Antsku-drinkkien myynnistä.

Rossoissa myydään myös Pallivaha Productionsin tuottamia Putous-oheistuotteita.

Pallivaha Productions on riihimäkeläinen yhtiö, jonka hallituksen puheenjohtaja on Aku Hirviniemi.

Imatralaisella Virkkukoukkusella on yhtiön kanssa sopimus Antsku-tuotteiden valmistamisesta.

Kaija Lankia