Kaupungin tukirahaa viilataan pienemmäksi

Lappeenranta. Namika putosi kaupungin urheiluseuroille suunnatun markkinointiyhteistyön tukilistalta, kun kun se luopui korisliigan paikasta.

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen

Lappeenrannan kaupungin säästöleikkuri osuu myös paikallisten SM-tason urheiluseurojen markkinointirahaan. Kaupunginhallituksen hyväksymän esityksen mukaan markkinointitukea jaetaan yhteensä 50 000 euroa, mikä on 13 000 euroa eli 21 prosenttia edellisvuotista vähemmän.

Kaupunkikonsernin yhtiöiden jakama urheiluseurojen markkinointiraha on myös laskusuunnassa. Wirma Oy Lappeenranta lähes puolitti tukensa ja viime vuoden tukisumma 44 700 euroa kutistui 25 000 euroon.

Lappeenrannan Energian jakama 120 400 euroa on lähes viime vuoden tasoa, samoin Lappeenrannan Asuntopalvelujen 18 374 euroa.

Lappeenrannan Energia on ainoa markkinointituen jakaja, joka ei ilmoita seurakohtaista jakoehdotusta, vaan ainoastaan kokonaissummat, jotka oli suunnattu junioreille ja seuroille, edustusjoukkueille ja yksilölajeille.

 

Suurimman tukipotin kaupungin markkinointirahasta on perinteisesti saanut Liiga-SaiPa. Tämän vuoden jaossa Liiga-SaiPa saa kaupungin markkinointiyhteistyörahaa 11 200 euroa, Wirma Lappeenranta Oy:ltä saman 11 200 euroa ja Lappeenrannan Asuntopalvelu Oy:ltä 3224 euroa.

Tähän runsaan 27 000 euron markkinointirahaan tulee lisäksi tuki Lappeenrannan Energialta, joka jakaa eri lajien edustusjoukkueille ja ryhmille 61 500 euroa.

Säästölinja puraisee myös kaupungin tukea Liiga-SaiPalle. Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen, jonka mukaan kaupunki ei varaa Kisapuiston hallin aitiota koko kaudeksi, vaan kymmeneen otteluun. Kausikorttien hankkimisesta päätetään kaupunkiyhtiöissä.

 

Korisliigasta vapaaehtoisesti ykkösdivisioonaan siirtynyt Namika Lappeenranta putosi samalla Lappeenrannan kaupungin markkinointiyhteistyöstä. Viime vuonna ja kaupunginhallitus tuki Namikaa 7 500 eurolla ja Wirma Oy kymppitonnilla.

SM-kultaa naisten koripallossa voittanut Catz saa kaupungin tukea 7 000 euroa, Wirman tukirahaa 3 800 euroa ja Asuntopalvelulta 1500 euroa.

Kaupungin markkinointiyhteistyötä ovat voineet hakea valtakunnallisesti tai kansainvälisesti menestyneet aikuisten SM-tason urheiluseurat, joiden markkinointiarvo tuo Lappeenrantaa esille.

Kaikkiaan 11 urheiluseuraa haki  markkinointiyhteistyörahaa. Taitoluisteluseuroista kaupungin markkinointitukea haki vain Lappeen Luistelijat, jolle sitä myönnettiin 400 euroa.

Jarmo Hämäläinen