Pantteri sanoo mie ja sie

Lappeenranta. ”Kulta, täs ois tää siu aurinkovoie”, kajauttaa leopardipöksyinen mies. Lappeenranta pääsi Fazerin televisiomainokseen historian ja sympaattisuuden takia.

Kirjoittaja:
Jenni Hirvinen

Ruskettunut mies keikistelee uimahousuissa liehitellen rantalomakohteen rouvia. Miehen charmi kuitenkaan ei tahdo purra.

Eräskin nainen hymyilee vasta kun gigolon rinnalle astelee kilpakosija, eteläkarjalaisittain puhuva herra.

 

Fazerin uuden televisiomainoksen mukaan parhaat pantterit tulevat Lappeenrannasta.

Yhtiön karkkimainos syntyi MTV3:n Brändärit-televisiosarjassa esiintyvän kuvitteellisen mainostoimiston kynästä. Lappeenrantalaisuudesta tuli lisämauste, koska Pantteri-makeisia on vuodesta 1961 saakka valmistettu Lappeenrannassa.

Fazerin markkinointijohtaja Mika Sarimon mielestä kaupungin imagoon kuuluu mutkattomuus ja avoimuus.

 

Sarimon mukaan mainos ui Putouksen Antskun nostattaman eteläkarjalaisbuumin vanavedessä. Mainoksen mies ei vokottele, vaan kohteliaasti tarjoaa mielitietylleen aurinkorasvaa.

— Hahmossa on samaa sympaattisuutta kuin Antskussa. Suosio oli mainoksen kannalta onnenkantamoinen, Sarimo sanoo.

 

Mainoksessa kuultu ”kulta, täs ois tää siu aurinkovoie” on ehta lappeenrantalainen ilmaus. Mainos on tehty pääkaupunkiseudulla, mutta murresanastoon on saatu apua Fazerin lappeenrantalaisilta työntekijöiltä.

Näyttelijä ei kuitenkaan ole Lappeenrannasta kotoisin.

— Lupsakkuus on niin helposti omaksuttavaa, että sanat taipuvat valkeakoskelaisen harrastelijanäyttelijänkin suuhun, Sarimo naurahtaa.

 

Altti Papinsaaren, porilaisen mainostoimisto BM&M:n luovan johtajan, mukaan murre voi kääntyä itseään vastaan. Mainonnassa olisi suotavaa vähentää murteellisuuksia, sillä yleisö ärsyyntyy helposti.

— Puhekieltä voi olla, mutta murresanastoon pitäisi suhtautua kriittisesti.

Papinsaaren mielestä Offin hyttyssavumainoksessa kuultu lappilainen kommentti on tarkoituksenmukaista murteenkäyttöä. Savon murteella huvin vuoksi puhuva Mustanaamio taas ei olisi perusteltu idea.

 

Fazerin Facebook-sivulla Pantteri-mainokselle annetaan kahden sortin kommentteja.

Useiden mukaan mainos saa hyvälle tuulelle. Osan mielestä se luo ikäviä stereotypioita. Yhdessä kommentissa sitä pidetään jopa rasistisena.

Sarimon mukaan kliseiset hahmot luotiin tarkoituksella. Rantaleijonan ja suoraselkäisen suomalaismiehen stereotyypit tunnistavat kaikki.

— Huumoriahan se on.

Jenni Hirvinen