Plannja palaa ruotsalaisjätiltä perustajalleen

Joutseno. Metehe osti Plannjan Suomen-yhtiön. EU-komissio pakotti SSAB:n myymään tyttärensä. Plannja ja Metehe jatkavat toistaiseksi omina yhtiöinään.

Timo Laitakari

Kyllä nyt tuntuu erittäin hyvältä. Näin sanoo joutsenolaisen teräsjalostajan Metehe Oy:n pääomistaja Seppo Jääskeläinen.

Yhtiö osti juuri itseään isomman kilpailijansa Plannja Oy:n ruotsalaiselta teräsjätiltä SSAB:lta. Jääskeläiselle Plannja on enemmän kuin kilpailija. Hän perusti yhtiön joutsenolaiseen autotalliin vuonna 1978.

Jääskeläinen myi Teräs-Taive-nimellä toimineen yhtiönsä SSAB:lle 1995, ja sen nimi muuttui Plannjaksi. Metehen Jääskeläinen perusti 1998.

– Nyt ympyrä sulkeutui, Jääskeläinen sanoo.

SSAB joutui luopumaan Plannjan Suomen-yhtiöstä osana fuusiotaan Rautaruukin kanssa. EU-komissio asetti kaupan hyväksymisen ehdoksi, että SSAB luopuu osasta toimintojaan.

Kesällä alkaneen kilpailutusprosessin jälkeen EU-komissio hyväksyi perjantaina Metehen Plannjan uudeksi omistajaksi. Kaupat tehtiin maanantaina. Kauppahintaa osapuolet eivät kerro.

Metehen toimitusjohtaja Janne Strömberg kertoo, että kun tieto Plannjan myynnistä tuli, oli pian selvää, että Metehe on kiinnostunut.

Strömberg kuvaa yhtiöitä toimialaltaan ja tuotteiltaan hyvin samankaltaisiksi. Kumpikin valmistaa pinnoitetusta teräsohutlevystä muun muassa katto- ja seinäprofiileja.

Plannja työllistää 50 henkeä ja Metehe 32. Yhtiöt toimivat Joutsenon Lampikankaalla muutaman sadan metrin päässä toisistaan.

Toimitusjohtajan mukaan kauppa ei toistaiseksi vaikuta yhtiöiden henkilökuntaan tai toimintaan.

Jääskeläinen kertoo SSAB:n ja Rautaruukin fuusion aiheuttavan alalla voimakasta keskittymistä, kun kahdesta isosta tuli yksi vielä isompi. Plannjan oston jälkeen myös Metehellä on kilpailuun leveämmät hartiat.

Jääskeläinen uskoo myös markkinoinnin helpottuvan. Tähän asti Metehe on myynyt tuotteensa itse tehtaalta. Plannjalla taas on Joutsenon lisäksi neljä omaa myyntikonttoria eri puolilla maata.

– Henkilökunta otti tiedon tyytyväisenä vastaan. Se ymmärsi, että tällä turvataan yrityksen tulevaisuutta ja voidaan kehittää sitä niin, että tulevat lamat eivät pääse meitä enää heiluttamaan niin kuin ennen, Jääskeläinen sanoo.

Metehen viime vuoden tulos ei ole valmistunut. Jääskeläinen kertoo tuloksen olevan plussalla, vaikka myynti onkin pienentynyt. Metehen myynnistä 40 prosenttia menee vientiin ja Venäjä on tärkein vientimaa. Talouskriisi on vähentänyt kauppoja siellä.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari