Kuka putoaa porukasta?

Lappeenranta. Eekoon uusi kompleksi lisää 50 prosenttia viihderavintolapaikkoja. Ikäraja, musiikki ja palvelu ovat keinoja erottautua.

Lappeenranta | Eekoon uusi kompleksi lisää 50 prosenttia viihderavintolapaikkoja. Ikäraja, musiikki ja palvelu ovat keinoja erottautua.

 

Petteri Värtö

Lippujono Etelä-Karjalan Osuuskaupan (Eekoo) tulevan ravintolamaailman avauskeikoille oli tervetullut näky myös naapurissa. Uusi kilpailija lisää kiinnostusta sekä tontille tuloon että ulkona käymiseen, he uskovat.

— Uudet jutut saavat ihmiset pitämään hauskaa, eivätkä he notku kaikkia iltoja kotona Facebookissa, Giggling Marlinin ravintolapäällikkö Niina Vehviläinen kiteyttää Happy Days & Nightsin ja Ilonankin näkemykset.

Vain Old Cockin toimitusjohtaja Juha Jarva on varovaisempi kommenteissaan. Eekoon iso paluu ravintolaviihteen kentälle ei hänen mukaansa vaikuta Cockin kuvioihin, mutta markkinavaikutukset näyttää vasta aika.

 

Eekoon Amarillon kompleksissa on 1 250 asiakaspaikkaa. Se kasvattaa yöravintoloiden paikkamäärää 50 prosenttia Lappeenrannan keskustassa. Muilla keskustan ravintoloilla asiakaspaikkoja on yhteensä 2 380.

Kilpailun kovenemisessa ravintolat uskovat omaan juttuunsa. Eekoo vie alkuinnostuksessa kävijöitä kaikilta, mutta sitten homma tasaantuu ja oma tekeminen määrää menestyksen markkinoilla. Mitä ne omat jutut ovat?

Giggling Marlin ja Happy Days & Nights järjestävät biletapahtumia ja DJ-keikkoja, Ilona lisää tähän tarjontaan vielä elävän bilemusiikin ja Old Cock mahdollisimman kiinnostavat bändit, joille kaupungissa on kysyntää.

 

Musiikin tarjonta Lappeenrannassa kasvaa. Elävän musiikin avulla ravintolat erottautuvat toisista. Eekoo aloittaa Amarillossa valtavirtarockilla, Ilonassa pääosassa ovat coverbändit ja Old Cock jatkaa tukevalla linjalla.

— Esiintyjälistalla ei ole metalliyhtyeitä. Niillä on oma kotiluolansa kaupungissa, mutta teemaviikonloput ovat mahdollisia. Kiikarissa ovat nosteiset kotimaiset lauluntekijät, Eekoon toimialajohtaja Pertti Timonen sanoo.

Toinen erottautumisen tapa ovat ravintoloiden ikärajat. Ilonan ravintolapäällikkö Sami Klemi esimerkiksi sanoo ravintolan haluavan vanhempaa asiakaskuntaa ja siksi pitävän kiinni K-22:sta, vaikka kilpailu kiristyykin.

Taantuma syö ravintoloita. Anniskelumyynti on vähentynyt ja venäläiset ruokavieraat poissa. Ulkona käyminen on tanssimista ja ystävien tapaamista eikä alkoholin nauttimista. Paitsi halvan juoman konseptin paikoissa.

— Taantuma ei ole näkynyt meillä. Kun ihmisten käytössä oleva rahamäärä pienenee, huomio kiinnittyy ravintolahintoihin. Tuopin hinnalla on merkitystä, ravintoloitsija Toni Rosenholm Happy Days & Nightsista kertoo.

Alavire on valtakunnallinen ilmiö. Hintojen ohella sen vaikutuksia voi säädellä muilla palveluilla. Giggling Marlin ja Ilona tekevät opiskelijayhteistyötä. Giggling Marlin esimerkiksi kuskaa bilettäjät Skinnarilasta ja takaisin.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö