Categories
Artikkelit

Seitsemän bussia ja katujuna

Kuljetusyrittäjä. Wuoksi-Wille alkaa liikennöidä tiistaina. Imatran ensimmäinen katujuna on ehta Tschu-Tschu Bahn Saksasta.

Juho Maijala

Innostus alkoi autokomppaniasta. Ruokolahtelainen Jussi Koivuvaara hankki ensimmäisen linja-autonsa päästyään armeijasta. Koivuvaara oli 21-vuotias ja auto 110 Scania Super.

Koivuvaara ei osaa selittää, miksi nuori mies halusi bussin.

— Molemmat vanhemmat olivat opettajia, ja pienenä poikana olin päättänyt ettei minusta ainakaan opettajaa tule. Armeijassa olin linja-autonkuljettajana, siitä se kai lähti.

 

Ensimmäisten kymmenen vuoden aikana Koivuvaara joutui vuokraamaan autoaan muille. Samalla hän työskenteli Ruokolahden kunnassa palolaitoksen kalustonhoitajana.

— Hain liikennöintilupia monta kertaa, mutta ennen EU:ta järjestelmä oli sellainen, että olemassa olevat toimijat kampittivat uudet hakemukset.

Kun Suomi liittyi EU:hun, Koivuvaara haki liikennöintilupia heti. Nyt Imatran kyytibusseilla on seitsemän autoa ja yksi katujuna.

 

Wuoksi-Wille on ehta saksalaisen Tschu-Tschu Bahnin valmistama katujuna. Tekniikka perustuu Nissanin maastoautoon. Vastaavaa ei ole aiemmin Imatralla ajellut.

Kahtakymppiä kulkeva katujuna on rekisteröity traktoriksi. Koivuvaaran mielestä sillä ajaminen on mukavaa vaihtelua normaaliin bussinkuljettamiseen.

— Imatralla on hyvä mahdollisuus järjestää lenkkejä katujunalle, Vuoksi on näyttävä virta keskellä kaupunkia.

 

Ruokolahdella koko ikänsä asunut yrittäjä ei ole juuri käynyt kouluja. Yritys pyörii peruskoulu- ja autoasentajapohjalta.

— Ei välttämättä tarvita kouluja, vaan ideoilla ja työllä voi pärjätä.

Tilausajot liikkuvat viikonloppuisin, kun ihmisillä on vapaa-aikaa. Tilausajokuljettaja tietää olevansa aina viikonloput töissä.

Kuljettaja on myös vastuussa matkan onnistumisesta. Vastuu korostuu paikoissa, joissa kyytiläiset eivät ole koskaan aiemmin käyneet.

Toisaalta kuljettaja näkee paikkoja, joita ei muuten näkisi. Kohokohtana ovat jääneet mieleen Budapestin kautta ajetut Balaton-järven kiertomatkat Unkariin 1990-luvun lopulla.

5 000 kilometrin edestakaisilla bussimatkoilla pääsi kokemaan kevään monta kertaa. Tatravuorten maisemat tekivät pysyvän vaikutuksen.

 

Koivuvaara kuvaa työtään ainoaksi harrastuksekseen, yrittäminen vie 24 tuntia vuorokaudessa.

— Pidän työstäni, meikäläiselle on sattunut tämä homma. Ei satu kaikille, että on jatkuvasti reissun päällä. Tällä alalla vaaditaan jonkunlainen luontainen kieroutuma.

 

Kaupunkijuna Wuoksi-Wille liikennöi Imatralla 2.6.—9.8.

 

Jussi Koivuvaara

Kuljetusyrittäjä, Imatran kaupunkijuna Wuoksi-Willen kuljettaja.

Syntyi Ruokolahdella kesäkuussa 1963.

Asuu vaimonsa kanssa Ruokolahdella.

Koulutukseltaan autoasentaja.

Kirjoittaja:
Juho Maijala