Categories
Artikkelit

Lappeenrannan lentokentän jatko katkolla

Lappeenranta. Lentojen ja matkustajien määrän romahtaminen uhkaa sulkea koko kentän. Ilman kentän maakunnallistamista ei reittejä saada lisää.

Anne Kotiharju

Lentokenttä käy taas henkiinjäämistaistelua Lappeenrannassa. Matkustajamäärä romahti tänä vuonna puoleen viime vuodesta. Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen pitää lentokentän hiljaiseloa huolestuttavana. Halpalentoyhtiö Ryanair lentää viikossa kaksi kertaa Italian Bergamoon.

-Kentän liikenne alkaa olla niukkaa ja tietyllä tapaa yksipuolista. Se on huono asia, Savolainen sanoo.

Savolaisen mukaan Finavia ylläpitää ainakin toistaiseksi kenttiä, joilla on liikennettä.

-Mutta never say never. Olisin huolissani siitä, kuinka kauan lentoyhtiöllä on halua lentää tuolla asiakaspohjalla. Jos tuokin reitti loppuu, tilanne on uusi. Silloin ainakin on tarkkaan harkittava lentoaseman tulevaisuutta. Ja jos lentoliikenne on olematonta, ei kenttää silloin kannata kehittää.

Johtava asiantuntija Lassi Hilska liikenneministeriöstä muistuttaa, ettei Finavialla lain mukaan ole velvollisuutta ylläpitää Lappeenrannan kenttää. Velvollisuus on tukea verkostoliikennettä Suomen sisällä.

-On omistajan harkittavissa, missä vaiheessa Finavian ei tarvitse sitä enää ylläpitää. Ollaanko nyt menossa sellaisen rajan yli vai ei?

Hilska uskoo, että niin kauan kuin neuvotellaan lentokentän alueellistamisesta, kenttä pysyy auki.

-Jos neuvottelut eivät tuota tulosta eikä kauppaa tehdä, on harkittava uudestaan, mitä tehdään.

Neuvotteluosapuolet eli Finavia, viestintä- ja liikenneministeriö, Lappeenrannan kaupunki ja Etelä-Karjalan liitto pääsivät kesäkuussa yhteisymmärrykseen alueellistamissopimuksesta. Asia on nyt lähinnä ministeri Anne Bernerin (kesk.) käsissä. Lentokentän rahat pitäisi saada ensi vuoden budjettiin ja tulevien vuosien kehyksiin.

Alueellistaminen on maakuntajohtaja Matti Viialaisen mielestä ainut keino saada lisää lentoreittejä.

-Lentovuoroja ei nykyisellä toimintamallilla Lappeenrantaan saada. Finavialla ei ole intressejä noihin reitteihin, joilla lennetään Lappeenrannasta suoraan maailmalle. Lentokenttämaksut ovat nyt niin korkeat, etteivät ne halpalentoyhtiöille sovi.

Kari Savolainen huomauttaa Ryanairin olevan tunnettu nopeista liikkeistään.

-Tuleeko uusia reittejä vai häviääkö nykyinenkin?

 

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva pitää kentän sulkemisuhkaa ”oleellisen suurena”.

-Tilanne on nyt erittäin haastava. Mutta meillä on parhaillaan jo hyviä neuvotteluja uusista lentoyhteyksistä. Kiinnostuneet lentoyhtiöt odottavat alueellistamispäätöstä.

Jos lentokentän alueellistaminen ei onnistu, ottaa kaupunki uudet keinot käyttöön.

-Siinä tapauksessa olisi mahdollista perustaa lentoyhteys vaikka Oulusta Lappeenrantaan ja siitä eteenpäin. Näin kenttä olisi verkostokenttä ja Finavian ylläpidon piirissä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju