Categories
Artikkelit

Tissikohu yllätti rakennusyrittäjän

Mainonta. Lappeenrantalainen yritys teki thaityttöjen kuvilla brändimarkkinointia. Tavoitteena oli mieleen jäävä mainos.

Helena Rissanen

Lappeenrantalainen rakennusyrittäjä Tuomas Rautio on hämmentynyt yrityksensä mainoskampanjasta syntyneestä kohusta.

Thaimaalaismallien puolialastomien kuvien käyttö Torppari Yhtiöt Oy:n mainoskampanjassa on poikinut jo valituksen Julkisen sanan neuvostoon ja Mainonnan eettinen neuvostokin  joutunee ottamaan siihen kantaa lähiaikoina.

— Aika monta yhteydenottoa on tullut. Rehellisesti sanoen tämä vähän yllätti, Rautio sanoo.

Kampanja sai alkunsa, kun firmassa mietittiin porukalla erilaisia markkinointilinjoja.

— Halusimme tehdä mainoksen, jonka ihmiset muistavat, kuten Panu-tyttö tai pikeä levittävät miehet. Siinä mielessä kampanja on onnistunut.

Raution mukaan 40 000 ihmistä on käynyt katsomassa mainosta, ja 90 prosenttia heistä on tykännyt siitä.

— Pieni joukko vastustaa ja on saanut aikaan sen, että Facebook on kieltänyt levittämisen eli maksettua kampanjaa ei voida viedä eteenpäin. Sellainen oikeusmurha tässä tapahtui.

Rautio arvelee, että pieni naisjoukko on ottanut asiakseen tuhota hänen markkinointikampanjansa.

— Kapuloita rattaisiin lyövät sellaiset naiset, jotka eivät ole sinuja itsensä kanssa.

Rautio sanoo satsanneensa kampanjaan paljon rahaa ja vielä enemmän aikaa. Hänen mukaansa mainos kertoo rakentamiskulttuurista.

— 99 prosenttia alasta on miesvaltaista, rakennuskopeilla ei puhuta muusta kuin naisista, tyttökalenterit roikkuvat seinillä ja hyvännäköisten naisten perään katsellaan.

Valittajat eivät Raution mukaan ymmärrä raksakulttuuria kuten hänkään ei ymmärrä konttorien kahvihuonekulttuuria.

 

Puolialastomia miehiä sivuille on turha odottaa, vaikka sitäkin aluksi mietittiin.

— Joku varmaan haluaisi kieltää senkin.

Mainonnan eettiset ohjeet ovat Raution mielestä ympäripyöreitä, eikä niistä saa tolkkua siitä, miten saa mainostaa. Hänen mukaansa puolialastomia naisia käytetään yleisesti mainonnassa.

 

Raution mukaan kampanjassa on kyse brändimainonnasta, jolla haetaan uusia asiakkaita.

— Halusimme mainonnalla tuoda esille, että firma panostaa markkinointiin ja haluaa tehdä laadukasta mainontaa.

Yrityksen yhteistyökumppanit ovat Raution mukaan lähinnä naureskelleet kohulle.

 

Tuomas Rautio on 34-vuotias yhden tyttären isä.

— Läheisiä olen tästä kohusta haastatellut. Sisko, äiti ja monet tutut naiset ovat tykänneet mainoksesta ja ihmetelleet kohua.

Rautio suhtautuukin asiaan rennosti.

— Ei tämä elämää kummempaa ole. Yrittämisen aikana on tullut jo aika monia vastoinkäymisiä.

 

Torppari Yhtiöt Oy

Aloitti vuonna 2011 neljällä työntekijällä ja työllistää tällä hetkellä 20 ihmistä.

Liikevaihto on tuplaantunut joka vuosi ja oli viime tilikaudella 1,1 miljoonaa euroa.

Tällä tilikaudella tavoitellaan kahden miljoonan liikevaihtoa.

Rakentamisen lisäksi yrityksellä on varastointibisnestä.

Kirjoittaja:
Helena Rissanen