Investoinnit söivät Eekoon tulosta

Kauppa. Osuuskaupan myynti ja tulos laskivat tuntuvasti. Toimitusjohtaja uskoo alamäen tasaantuneen. Ruoan halpeneminen kasvatti myynnin määrää mutta vei tuloksesta miljoonan.

Timo Laitakari

Etelä-Karjalan osuuskauppa Eekoo sai viime vuonna päätökseen historiansa suurimmat investoinnit. Samaan aikaan venäläisten ostosmatkailu jatkoi sukellustaan ja kotimaankin taloustilanne jatkui heikkona.

Tämä näkyy luvuissa. Eekoon myynti laski jo toista vuotta. Myyntiä syntyi 348 miljoonaa euroa, missä oli laskua edellisvuodesta 5,4 prosenttia. Marketeissa eli päivittäistavarakaupassa lasku jäi 3,9 prosenttiin.

Myös kannattavuus heikkeni. Toiminnan tulos jäi 8,2 miljoonaan euroon, kun edellisvuonna se oli lähes 13 ja sitä edellisenä 16 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Mervi Sillanpää-Jaatinen kertoo suurten investointien olevan suurin syy tuloksen laskuun. Viime vuonna yhtiö pisti toimipaikkaverkkoaan kuntoon 24 miljoonalla eurolla. Kahden viime vuoden aikana rahaa kului yhteensä 60 miljoonaa euroa.

– Taloudellisesti investoinnit osuivat hankalaan aikaan. Toisaalta Etelä-Karjalan maakunnan kannalta näen hyvänä, että olemme voineet työllistää investointiemme kautta sekä suoraan että välillisesti.

Hänen mukaansa kahden viime vuoden investointien työllisyysvaikutus on ollut noin 800 työvuotta.

– Nyt verkosto on hienossa kunnossa. Siinä mielessä on hyvä lähteä tulevaisuuteen.

Investoinnit näkyvät viime vuoden luvuissa myös myynnin laskuna, kun yksiköitä oli pois pelistä tai vajaateholla muutosten aikana.

Lappeenrannassa City-korttelin ravintolat sulkeutuivat, ja vanhan Sokoksen paikalle rakennettiin Amarillo. Hotelli Lappeeta remontoitiin, ja se yhdistettiin kauppakeskus Isoon-Kristiinaan. Imatralla vanha Prisma ajettiin alas ja uusi käynnistettiin.

Tänä vuonna tehtävät investoinnit ovat edellisvuosia pienempiä. Lappeenrannan Prismassa uusitaan myymäläilmettä ja ravintoloita.

Viime vuoden alussa S-ryhmän osuuskaupat aloittivat näkyvästi elintarvikkeiden hintojen alennukset. Sillanpää-Jaatinen kertoo tämän kasvattaneen myynnin kiloissa ja litroissa mitattavaa määrää.

Euroissa hinnan alennukset näkyvät osuuskaupan katteissa. Sillanpää-Jaatisen mukaan tulos olisi noin miljoona euroa parempi ilman alennuksia.

Sillanpää-Jaatinen ei odota tämän vuoden myyntiin suuria piristyksiä. Yleinen taloudellinen tilanne pysyy haasteellisena, eikä Venäjän tilannekaan ole paranemassa.

Vähittäiskaupan myynnin hän uskoo pysyvän viime vuoden tasolla. Hotelli- ja ravintolabisneksessä myynti seuraa yleensä talouden kehitystä, eli parannusta ei ole luvassa ennen kuin koko maan talous piristyy.

Venäläisten ostos- ja muu matkailu on ollut kovassa laskussa jo kaksi vuotta. Sillanpää-Jaatinen uskoo, että pohja on tässä saavutettu.

Vähittäiskaupan lisäksi venäläisten kato näkyy hotelleissa ja ravintoloissa.

– Venäläisten tilalle on hankala löytää matkailijoita. Pääkaupunkiseudulla kiinalaiset ja muut aasialaiset jo korvaavat osin venäläisiä. Täällä kaakossa heitä ei ole näkynyt.

Eekoon avainluvut 2015

Myynti: 348,3 milj. euroa

(-5,4 prosenttia)

Tulos: 8,2 milj. euroa

(-36 prosenttia)

Työntekijät: 1?011 (+12)

Asiakasomistajat: 60 425 (+3 024)

Omavaraisuus: 70,6 prosenttia

Kirjoittaja:
Timo Laitakari