Isoille laivoille väylä Saimaalle

LAIVALIIKENNE. Liikennevirasto selvittää Saimaan kanavan sulkujen pidentämistä ja vedenpinnan nostamista.

Ilpo Leskinen

Liikennevirasto selvittää mahdollisuuksia laajentaa Saimaan kanavaa. Virasto tutkii kanavan kahdeksan sulun pidentämistä 11 metrillä ja kanavan vedenpinnan nostamista kymmenellä sentillä.

Näillä parannuksilla nykyistä selvästi useampi Itämeri-alus mahtuisi kanavaan ja Saimaan syväväylille. Saimaalla jo liikkuvat alukset pystyisivät ottamaan aiempaa painavamman lastin.

Liikenneviraston sisävesiväylät-yksikön päällikkö Tero Sikiö kertoo, että aloite kanavan laajentamiseen on tullut liikenne- ja viestintäministeriön asettamalta Saimaan kanavan neuvottelukunnalta.

Asiaa on myös selvitetty takavuosina, viimeksi 1990-luvun lopussa. Tuolloin tutkittiin sekä sulkujen pidentämistä että leventämistä, jolloin kanava olisi kasvanut merkittävästi. Tämä todettiin liian kalliiksi.

Kun sulkuja tyydytään pidentämään, nykyisiä rakenteita pystytään hyödyntämään.

Sulkujen pidentämisen on arvioitu maksavan noin 60 miljoonaa euroa.

Sulkuporttien uusimiseen valtion korjausvelkaohjelmasta myönnetty 9,5 miljoonaa euroa hyödyttää hanketta sellaisenaan, joten uutta rahaa tarvittaisiin noin 50 miljoonaa euroa.

Tänä vuonna selvitetään kanavan penkereiden kestävyyttä, korotustarvetta ja kustannuksia vedenpinnan nostamista ajatellen. Sikiö muistuttaa, että kanavassa on pato-osuuksia, joissa se kulkee ympäröivää maastoa korkeammalla.

Nykyinen syväys Saimaalla ja kanavassa on 4,35 metriä. Korjausten jälkeen syväys nousisi 4,45 metriin.

4,35 metrin syväys täyttyy, kun Saimaan vedenpinta on korkeudessa 75,25. Nyt Saimaan pinta on peräti metrin korkeammalla kuin syväväylän minimitaso 60 sentin varavesineen.

Sikiö kertoo, että suurta syväystä hyödynnettäisiin, kun Saimaan pinta on korkealla. Syväväylän matalikoita ei ole määrä ruopata, joten kuivina vuosina 4,45 metrin syväystä ei käytettäisi.

Pitkiin sulkuihin mahtuville aluksille löytyy Sikiön mukaan tilaa myös syväväyliltä.

-Navigointiselvityksessä Saimaalta löytyi kymmenkunta tiukkaa paikkaa, mutta niissäkin mahtuu kulkemaan.

 

Saimaan kanavan läpäisykyky

Saimaan kanavan nykyisten sulkujen pituus on 85 metriä ja leveys 13,2 metriä.

Sulkuun mahtuu alus, jonka pituus on 82 metriä ja leveys 12,6 metriä. Meriliikenteessä tämä on pieni aluskoko.

Alus voi ottaa lastia 2 500 tonnia eli noin 60 täysperävaunullisen rekkakuorman verran.

Saimaan kanava on jonkin verran pienempi kuin Ruotsin Trollhättanin ja Södertäljen kanavat.

Venäjän ja Keski-Euroopan kanaviin mahtuu pidempiä ja leveämpiä aluksia kuin Saimaan kanavaan, mutta syväys on niissä Saimaan kanavaa pienempi.

Lähde: Tero Sikiö

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen