Ilmailumuseo nostaa koneen tolpan nokkaan

Lentokentäntiellä sijaitseva ilmailumuseo saa maamerkikseen hävittäjälentokoneen. Sen maalaavat kuntoon ammattikoulun opiskelijat.

~~Sanna Ihalainen

Hävittäjälentokone Folland Gnat saa uutta väriä pintaan Lappeenrannassa. Tarkoituksena on nostaa valmiiksi maalattu kone telineeseen Karjalan ilmailumuseon edustalle.

Alkusysäys lentokoneen kunnostamiseen kumpusi kaupunkilaisilta. Vierailijoiden mielestä Lentokentäntiellä sijaitseva ilmailumuseo on aavistuksen syrjässä, ja sinne voi olla vaikea löytää.

Museon hallitus päätti maalauttaa suihkuhävittäjän ja ripustaa sen telineeseen museorakennuksen edustalle. He pyysivät apua projektiin ammattiopiston pintakäsittelylinjalta.

 

Pintakäsittelyalan opettajan Pasi Vilpposen mukaan lentokoneen maalaaminen on opiskelijoille sopivan haastava projekti.

— Tarkoituksena on myös näyttää, että alan työtehtävät ovat monipuolisia, Vilpponen sanoo.

Myös opettaja on joutunut kartuttamaan tietouttaan. Lentokoneen muodot ovat haastavia, vaikka työnteko ei juuri poikkeakaan tavallisesta metallimaalauksesta.

Koneesta tulee vihreänharmaa, pohjasta valkoinen. Pohjan vaalea väri vaikeuttaa ilmassa olevan koneen havaitsemista. Väritys on samanlainen kuin toimintakuntoisessa Gnatissa 50-luvulla.

Aikuislinjan opiskelijat Nina Lampinen ja Jenni Haapsaari puuhailevat lentokoneen ympärillä hämärässä museohallissa. He vetävät siipien pintaan merkiksi teippiä, jotta maalausjäljestä tulee tasainen. Mukana maalaamisessa on ollut myös Anniina Kiuru.

— Kun ensimmäisen kerran näin koneen, säikähdin, että mihinköhän sitä tuli lupauduttua, Lampinen kuvailee.

Gnat oli lojunut taivasalla parikymmentä vuotta. Maali oli päässyt rapistumaan pahasti, joten ensivaikutelma koneesta säikäytti.

Vilpposen mukaan käytännönläheiset tehtävät ovat tärkeintä varsinkin aikuislinjan opiskelijoille.

— Tekeminen pysyy mielekkäänä. Sitä paitsi kovin moni opiskelija ei pääse maalaamaan suihkuhävittäjää.

Projektissa haastavinta on ollut kuvioinnin ruiskumaalaaminen. Värien rajat pitää saada sulautumaan toisiinsa.

 

Kirjoittaja:
Sanna Ihalainen