Categories
Artikkelit

Kahvi-Pakari lopettaa uuden tien avautuessa

Luumäki. Jurvalan Tavernassa luotetaan paikallisiin asiakkaisiin. Pitkällä-Shellillä uskotaan entistä parempaan huomiseen Kuutostien valmistuttua.

Kaisa Juntunen

Kahvi-Pakarin yrittäjä Anu Siitosella on huisketta lounasaikaan. Kuutostien työmaalta tulee mukavasti lounastajia Luumäen Jurvalassa sijaitsevaan kahvila-ravintolaan.

— Syöjiä käy vaihtelevasti. Alkukesästä satakunta päivässä, nyt ehkä viitisenkymmentä, Siitonen arvioi.

Kuutostien kulkijat tuntevat myös Kahvi-Pakarin hyvin, onhan se palvellut samoilla sijoilla jo kymmeniä vuosia.

— Meillä on kanta-asiakkaina esimerkiksi heitä, jotka kulkevat pääkaupunkiseudulta mökeille Pohjois-Karjalaan, Siitonen kertoo.

 

Tilanne muuttuu ensi kesänä, jolloin autovirrat siirtyvät Jurvalasta uudelle nelikaistatielle. Siitonen on päättänyt, että Kahvi-Pakarin tarina päättyy siihen.

— Tuota tietä ei kulje sitten enää juuri kukaan. Joku saattaisi eksyä tänne silloin tällöin, mutta asiakkaita ei olisi tarpeeksi. Talvi on jo nyt hyvin hiljainen.

Jäätelönostoon perheensä kanssa tullut Juha Veikkanen poikkeaa Kahvi-Pakarissa monta kertaa viikossa.

— 80-luvun alusta asti toiminut kahvila kuuluu kylän kuvaan, Risulahdessa asuva mies kommentoi.

Veikkanen on iloinen siitä, että kotikulmien poikki kulkeva vaarallinen ja meluisa tie rauhoittuu, mutta paikallisen yrittäjän puolesta harmittaa.

 

Tuula Kuningas paistaa lounaspihvejä viereisessä Jurvalan Tavernassa. Myös paikallisena baarina palvelevan ravintolan tulevaisuus on kysymysmerkki.

— On ilman muuta selvää, että ihmiset painavat kaasujalkaa satasen baanalla. Pitää katsoa sitten, että miten se vaikuttaa. Meillä käy kuitenkin paljon sekä paikallisia että mökkiläisiä, Kuningas sanoo.

Parin kilometrin päästä Tavernaan lounaalle tullut Irene Anonen on tyytyväinen siihen, että hullu liikenne rauhoittuu Jurvalassa.

— Mutta saa nähdä, minkä verran lopulta hiljenee vai kuuluuko meille melua uudelta moottoritieltä.

Anonen on luottavainen, että ruokakauppa ja muut nykyiset palvelut säilyvät omalla kylällä.

 

Rantsilanmäellä luotetaan tulevaisuuteen. Sekä Teboil että Pitkä-Shell aikovat pysytellä vanhoilla paikoillaan.

— Olemme erittäin näkyvällä paikalla jatkossakin, toteaa Restel Liikenneasemat Oy:n yksikönpäällikkö Heikki Ylä-Outinen Pitkältä-Shelliltä.

Rantsilanmäelle rakentuu ramppeja, joita pitkin pääsee kurvaamaan Kuutostieltä suoraan huoltoasemien pihaan.

Ylä-Outinen arvelee, että entistä parempi ja nopeampi tie houkuttelee pääkaupunkiseudun väkeä itäiselle reitille matkailemaan.

— Tulemme lähemmäksi Helsinkiä, kun pullonkaulat häviävät.

Pitkällä-Shellillä ei ole tällä hetkellä bensamittareita. Huoltoasemalla oli vääntöä ympäristöluvan kanssa, mutta se asia on nyt järjestyksessä.

— Toiveena on, että saisimme mittarit tämän vuoden loppuun mennessä. En osaa sanoa, toteutuuko se, Ylä-Outinen sanoo.

 

 

Kirjoittaja:
Kaisa Juntunen