Pieni pankki pärjää palvelulla

Lemi. Lemin osuuspankin uusi toimitusjohtaja on kokenut pankkimies. Asiakaspalvelu on paikallispankin vastaus kilpailuun. Suuret digitalisaation haasteet hoidetaan Helsingissä.

Timo Laitakari

Lemin osuuspankin kulmahuoneessa on isäntä vaihtumassa. Työpöydän takana vuodesta 1995 istunut toimitusjohtaja Eero Innanen hymyilee rentoutuneen näköisenä. Perjantaina hän kaatelee asiakkaille eläkekahveja. Sen jälkeen odottaa vapaus.

Ilkka Martikainen on totisempi. Kahdessa viikossa pitäisi imeä edeltäjästä oppia ja ottaa vastuu.

Ummikkona Martikainen ei hommiin ryhdy. Takana on vuosikymmenien työura OP-ryhmän eri johtotehtävissä. Pankkimaailma tosin vaihtui välillä vakuutuksiin, kun Leppävirran osuuspankin toimitusjohtaja nimitettiin vuonna 2009 OP-Pohjolan myyntijohtajaksi.

Savosta Lemille muuttanut 58-vuotias Martikainen ei vielä tee julistuksia tulevista kehityskohteista. Nyt tutustutaan rauhassa asiakkaisiin ja oloihin.

– Tämä on hyvin hoidettu pankki.

Se on selvää, että suutari aikoo pysyä lestissään. Lappeenrannan valtaus ei ole ajatuksissa.

Lemin pankin ydinbisnestä ovat asuntolainat, vaikka maatalous- ja pk-yrittäjiäkin asiakkaissa on. Moneen muuhun kuntaan verrattuna Lemin etuna on asukasmäärän säilyminen. Kun kuntaan muuttaa lapsiperheitä, lainoille riittää kysyntää.

Pankkiala on muuttunut nopeasti, eikä vauhti näytä hidastuvan. Digitalisaatio painaa päälle. Alalle odotetaan aivan uusia Googlen ja Applen kaltaisia kilpailijoita.

Innanen ennakoi, että tämä tarkoittaa pankeille tulojen hupenemista. Paikallispankinkin pitää panostaa siihen, että tehokkuus yhä paranee.

Martikainen korostaa keskittymistä olennaiseen: asiakkaat pitää palvella niin hyvin, että he pysyvät. Juuri muuta ei ole tehtävissä.

Verkkopalveluiden kehittäminen ja muut digitalisaatioon liittyvät isot murheet kuuluvat OP-ryhmän työnjaossa Helsingin keskusyhteisölle.

– Emme me voi muutoksille mitään. Meidän pitää niitä seurata ja niihin sopeutua, Martikainen sanoo.

Pienelle pankille ketteryys on etu.

– Jos asiakas soittaa, me usein tunnemme ihmisen ja pystymme tekemään lainapäätöksen melkein heti, Innanen sanoo.

Kun Innanen aloitti Lemillä, konttorissa työskenteli kymmenen ihmistä. Nyt henkilökuntaa on toimitusjohtajan lisäksi neljä.

Henkilökuntaa vähentämällä tehoa on enää paha lisätä, ilman että palvelu kärsii.

Onko Lemin osuuspankilla edessä yhdistyminen isompaan?

– Meillä on hallituksen ja hallintoneuvoston tuore linjaus, että itsenäisenä jatketaan, Innanen sanoo.

– Uutena toimitusjohtajana tietenkin kunnioitan päätöstä, Martikainen jatkaa.

Hän kuitenkin muistuttaa, etteivät linjaukset ole ikuisia. Jos asiakkaiden palvelu vaatii, voidaan eri vaihtoehtoja miettiä uudestaan.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari