Categories
Artikkelit

Kesämäenrinteestä tulee urheiluyläkoulu

LAPPEENRANTA. Kesämäenrinteen koulu alkaa tarjota yläkoululaisille uudenlaista mahdollisuutta koulunkäynnin ja urheilun yhteensovittamiseen.

Anssi Silvennoinen

Lappeenrantalainen Kesämäenrinteen koulu on mukana Olympiakomitean aloittamassa urheiluyläkoulukokeilussa. Kesämäenrinteen koulun lisäksi mukaan pääsi 18 muuta yläkoulua ympäri Suomen.

Kolmevuotisen kokeilun tavoitteena on luoda valtakunnallinen malli, jolla urheilusta innostuneiden yläkoululaisten koulunkäynti ja monipuolinen liikunta sovitetaan yhteen parhaalla mahdollisella tavalla.

Kesämäenrinteen koulun liikunnanopettaja Markus Iitiä kertoo, että urheiluyläkoulussa on tarjolla hieman enemmän liikuntaa kuin perinteisillä liikuntaluokilla: seitsemännellä luokalla seitsemän, kahdeksannella kahdeksan ja yhdeksännellä yhdeksän tuntia viikossa.

Nuorille tarjotaan myös mahdollisuus oman urheilulajin akatemiaharjoituksiin torstaiaamuisin. Akatemiaharjoitukset ovat kouluajan ulkopuolista toimintaa ja urheiluseurojen valmentajien vetämiä.

Jos nuorelle ei ole Lappeenrannassa tarjolla oman lajin akatemiavalmennusta, vaihtoehtona on koulun liikunnanopettajan pitämä urheiluvalmennuskerho.

Urheiluyläkoulujen toiminta alkaa valtakunnallisesti syksyllä 2017.

-Liikunnallisten välituntien ansiosta liikunnan viikkotuntimäärä ryöpsähtää reilusti päälle kymmeneen. Sitä tuntimäärää ei ole muualla kuin alkavissa urheiluyläkouluissa, Iitiä toteaa.

Yhteistyö urheiluseurojen kanssa on olennainen osa urheiluyläkoulumallia. Iitiän mukaan urheiluyläkoulujen tarkoitus on tukea nuoren urheilijan ja hänen urheiluseuransa toimintaa.

Urheiluyläkoulujen liikunnanopettajien vetämien liikuntatuntien on tarkoitus sisältää esimerkiksi perusliikuntataitoharjoittelua, joka monipuolistaa nuorten liikkumista ja täydentää urheiluseurojen tarjoamaa lajitaitoharjoittelua.

-Keskustelemme, miten kunkin nuoren urheilijan liikunnanopetuksen sisältöä voidaan muuntaa parhaiten hänelle soveltuvaksi. Esimerkiksi hiihtäjälle emme aloita peruskestävyyspakettia syksyllä, koska hänellä on silloin kilpailukausi alkamassa, Iitiä toteaa.

Toisen asteen kouluissa opintojen ja tavoitteellisen urheilun yhteensovittamista on tehty jo kauan.

-Siellä on ymmärretty se, että lapsella on muutakin elämää kuin urheilu ja koulu. Tavoitteemme on, että turvaamme nuorelle järkevän harjoitusmäärän ja -laadun sekä riittävän ajan levolle ja perheen ja kaverien kanssa olemiselle.

Parhaassa tapauksessa urheiluyläkoululaisten vapaa-ajan määrä kasvaa, jos koulupäivän aikana tapahtuva harjoittelu korvaa osin illan harjoituksia urheiluseuran mukana.

-Se on mahdollista, jos urheiluseurat näkevät koulussa tarjottavan harjoittelun olevan yhtä tärkeää kuin seuran omat lajiharjoitukset, Iitiä toteaa.

Kirjoittaja:
Anssi Silvennoinen