Siiville ehkä isolla riskillä

Lentokenttä. Lappeenrannan kentältä saattaa avautua lentoreitti jo ensi kesänä. Sopimukseen sisältyy kuitenkin merkittävä riski.

Anne Kotiharju

Ensimmäinen lentoreitti Lappeenrannan ja maakuntaliiton omistamalta kentältä saattaakin avautua jo ensi kesänä. Reitin avaamiseen sisältyy kuitenkin poikkeuksellisen iso riski.

Riskistä huolimatta lentoasemasäätiön toimitusjohtaja, kaupungin strategia- ja rahoitusjohtaja Olli Naukkarinen olisi valmis tarttumaan tilaisuuteen. Neuvottelut ovat aivan loppusuoralla.

Naukkarisen luonnehtii riskiä merkittäväksi. Mahdollisen yhteyden takia ei kuitenkaan mennä kaupungin tai maakuntaliiton kukkarolle aiemmin päätettyjä summia enempää. Kaupunki ja liitto ovat luvanneet vuotuisen yhteensä 700 000 euron tuen.

-Taloudellinen riski olisi sitä suurempi, mitä tyhjempiä koneet olisivat. Jos matkustajia riittäisi, rahaa ei ehkä menisikään, kuvailee Naukkarinen.

Päätös olisi tehtävä pian, jotta lippujen myyntiin jäisi vähintään kolme kuukautta aikaa.

-Mielestäni olisi parempi saada kentälle nyt reittilentoja sen sijaan, että odottaisimme ensi vuoden kesään. Joka tapauksessa pelkkä kentän ylläpito maksaa veronmaksajille miljoona euroa vuodessa, perustelee Naukkarinen.

Valtio on luvannut lentokentälle miljoonan euron vuotuisen tuen kolmeksi vuodeksi. Ensimmäinen miljoona kului viime vuonna, toinen tänä ja kolmas ensi vuonna.

EU-byrokratia jo viivytti valtion ensimmäisen tukimiljoonan maksatusta vuodella. Rahat tulivat lentokenttäyhtiön tilille vasta nyt. Lentoasemasäätiö oli joutunut antamaan lainaa lentokentälle viime vuonna.

EU on tiukentanut lentoyhtiöiden tukisääntöjä selvästi. Reitin avaamisen riskiä liian suurena pitävä maakuntajohtaja Matti Viialainen korostaa säädösten noudattamista.

Naukkarisen mielestä julkinen riitely lentokentästä vaikeuttaa meneillään olevia ja tulevia neuvotteluja.

Naukkarinen huomauttaa, ettei Euroopassa missään Lappeenrannan kaltaisessa kaupungissa avata uusia reittejä ilman tukea.

-Olen aika kriittinen Lappeenrannan EU:n mallioppilas plusplus -linjan järkevyyteen. Toki sääntöjä on noudatettava, mutta sataprosenttisen varma tukien mahdollisesta takaisinperinnästä ei voi olla. Mutta ilman tukia lentoja ei voi saada.

Naukkarisen mukaan takaisinperintä ei tarkoita sitä, että kaupunki joutuisi maksamaan jotain lisää.

-Tuki perittäisiin takaisin lentoyhtiöltä, mikä tietenkään ei paranna lentokentän houkuttelevuutta.

Jotta ketään ei syrjittäisi, pitäisi Naukkarisen mukaan tukea myöntää vastaavasti kaikille tulijoille.

Naukkarinen itse suosisi sitä, että tuki maksettaisiin esimerkiksi lentolippuja ostamalla.

-Lippuja voisi antaa esimerkiksi koululuokille, seuroille, lapsille, vähävaraisille, opiskelijoille ja vammaisille.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju