Categories
Artikkelit

Armaada kohta valmis

LAPPEENRANTA. Laivaravintola Prinsessa Armaada palasi telakalta satamaan. Terassi avautuu parin viikon päästä. Sisätilat valmistuvat kuukauden kuluttua.

Ilpo Leskinen

Prinsessa Armaada saapui tutulle paikalleen Lappeenrannan satamaan. Laiva oli syksystä saakka 115-vuotisen historiansa suurimmassa peruskorjauksessa.

-Pääsimme matkaan ennen kuin tuuli yltyi, ja olimme reilussa tunnissa perillä. Tarkoitus oli jo alun perin, että laiva hinataan satamaan heti, kun jäät lähtevät, yrittäjä Juha Nalli kertoo.

Aluksen viimeistely jatkuu nyt satamassa. Terassi avautuu Nallin mukaan parin viikon päästä. Samalla avautuu myös tilaussauna.

Alakerran keittiön ja ravintolatilojen rakentaminen kestää koko toukokuun. Ravintola avautuu tällä tietoa kesäkuun alussa.

Näkyvin muutos aluksella on alakertaan johtava uusi portaikko, joka Nallin sanojen mukaan sijaitsee ottavalla paikalla. Terassin kansi on rakennettu uudelleen.

Alakerta saa uuden väliseinän. Keittiö on aiempaa suurempi, sillä se laajenee aiemmin ravintolan jatkeena olleeseen hukkatilaan.

Alus sai Kanavansuun telakalla uuden teräspohjan. Nalli elätteli toivetta, että laiva olisi saatu ennen jäiden tuloa takaisin satamaan. Samalla hän oli varautunut siihen, että telakalla menee koko talvi.

-Koko pohja on vaihdettu uuteen, ja alakerta on rakennettu uudelleen.

Prinsessa Armaadan peruskorjaus on teettänyt Juha Nallilla syksystä saakka pitkiä työpäiviä. Sama jatkuu myös toukokuussa.

-Olen tehnyt enimmäkseen 10-12-tuntisia työpäiviä, joskus jopa 16-tuntisia. Kahdeksantuntinen työpäivä tuntuu melkein vapaapäivältä.

Peruskorjaus maksaa satoja tuhansia euroja. Nalli toivoo, että vastaava urakka on edessä vasta sadan vuoden päästä.

Alus oli telakalla viimeksi kymmenisen vuotta sitten, jolloin alakerran lattian alta paljastui yllätys.

Sieltä löytyi vanerilevyyn kirjoitettua faktaa vuodelta 1967, jolloin Pikisaari 4:na tunnettu alus korjattiin ravintolakäyttöön ja Prinsessa Armaadaksi.

-Vanerilevylle oli kirjoitettu päiväys ja lueteltu rakentajien nimet. Lisäksi kerrottiin, että muut tekijät ovat Karjalan Olut III ja Aperita. Myös pullot löytyivät. Niissä oli kai vettä. Tämän telakoinnin yhteydessä löytyi vielä toinen Aperita-pullo.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen