Categories
Artikkelit

Museokaupan myynti petraa

Petteri Värtö

Lappeenranta. Kulttuurilaitoksilta on perätty omaa varainhankintaa. Kahvila voisi tuoda kirjastolle toiminnallisen lisäarvon ohella myös vuokratuloa. Näin on esimerkiksi kaupunginteatterissa. Kahvilayrittäjän vuokra on suhteessa myyntituloon. Museoissa varainhankintaa tekevät museokaupat, joiden myynti lisääntyy varsinkin ilmaisen sisäänpääsyn päivinä. — Näyttelyyn liittyvät tuotteet, jotka voi yhdistää siihen muistona, ovat erityisen suosittuja, intendentti Satu Ståhlberg kertoo.

Museokauppojen myynti kytkeytyy valikoimaan, ja se on tulojen valossa parantunut. Ståhlbergin mukaan tuotto oli viime vuonna runsaat 20 000 euroa, kun se tavallisesti on vähän yli 10 000. — Se on iso raha museotoimen käyttöbudjetissa. Lappeenrannan museoiden eri kaupoissa on tarjolla eri valikoima. Myyvin paikka on alunperinkin kauppana toiminut Wolkoffin puoti. Talomuseo koristellaan vuosittain sekä joulua että pääsiäistä varten, ja sesonkituotteet tekevät kauppansa.

Orkesterin ja teatterin pääasiallinen varainhankinnan keino on lipputulo. Sponsorirahaa on vaikea saada, ja säännöllisen toiminnan pyörittäminen sen varassa on epävarmaa. Orkesteri levyttää säännöllisesti, mutta levyillä on lähinnä huomioarvo. — Levymyynti on nykyisin takkuista ja loppunut lähes kokonaan, intendentti Milko Vesalainen kertoo. Hänen mukaansa orkesteri tekisi levyjä mieluusti enemmänkin, mutta levymyynnin surkean tilanteen vuoksi se ei ole taloudellisesti järkevää. Esimerkiksi Mikkeli onkin alkanut brändätä orkesteriaan toisin. Orkesteri lanseerasi oman korusarjan yhteistyössä paikallisen koru- ja käsityöläisen kanssa. Sarjaan kuuluvat sekä kaulakääty, korvakorut että unisex-rintaneula kolmessa eri värissä. Orkestereille harvinainen fanituote oli pieni investointi eikä bisnestä. Se tuo mahdollisesti pieniä tuloja, mutta erityisesti se hyödyttää kahta paikallista luovan alan toimijaa. Käsityökoruja voi myös takoa lisää menekin mukaisesti.

Petteri Värtö

Kirjoittaja: