Lumouksesta lopputiliin

Seuratoiminta. Jaakko Hasu alkoi visioida LUM:lle Lumous-konseptia tammikuussa. Seuran kärsivällisyys loppui huhtikuussa, kun visioiden sijasta tarvittiin rahaa.

Vesa Salminen

Jaakko Hasu halusi luoda vihreän lumouksen. Kun lumous haihtui, hän oli entinen Lappeenrannan Urheilu-Miesten (LUM) markkinointipäällikkö.

– Olisi pitänyt elää vanhalla systeemillä ja tehdä samalla joku mullistava juttu. Tavallaan seurassa nähdään omat ongelmat, mutta ei haluta katsoa niitä.

Hasu aloitti työt LUM:ssa tammikuussa. Urheilumarkkinointia opiskelleen entisen kilpasoutajan mielestä perinteisellä seuralla oli riittävästi harteita rakentaa jotain uutta ja näyttää mallia muille.

Aluksi vastaanotto seuran sisällä oli hyvä. Hasu alkoi luoda monivuotista markkinointikampanjaa yhdessä mainostoimiston kanssa. Helmikuussa syntyi graafinen ohjeisto visuaalisen ilmeen pohjaksi.

Lumous-konsepti hyväksyttiin 15. maaliskuuta LUM:n johtokunnassa. Sen tarkoituksena oli vahvistaa jäsenten ja ulkopuolisten sidettä seuraan. Seuralla on useita isoja tapahtumaa, mutta moni ei Hasun mielestä edes tiedä sen järjestävän niitä.

Pikkuhiljaa palaute alkoi muuttua aiempaa kriittisemmäksi. Seuran kärsivällisyys loppui, kun sisään tuli kuluja ja visioita, mutta rahaa oli luvassa vasta joskus myöhemmin.

Neljän kuukauden koeajan jälkeen LUM:n puheenjohtaja Mauri Auvinen ilmoitti, että Jaakko Hasun työsuhde päättyy. Hasun mukaan seuran johto uskoi enemmän vanhaan malliin, jossa myydään kaikenlaista mainos- ja ilmoitustilaa kaikille ja kaikkialla.

– Kaivattiin enemmän ilmoitusmyyjää, joka myy LUM-sanomiin mainoksia ja tekee perinteisiä laitamainossopimuksia.

Mitä vihreässä lumouksessa olisi myyty?

– Tietyillä visuaalisilla pohjilla olisi näytetty luotettavuutta. Että pystytään tekemään jotain uutta ja irtaudutaan vanhasta. Ei saatu heti rahaa sisään, mutta olisi saatu mielikuvayhteyttä ja näkyvyysvaihtoja. Rakennettu kokonaisuus, ja olisimme voineet valita kumppaneita, Hasu kuvaa.

Markkinointipäällikön taakaksi laskettiin lopulta myös tapahtumien hallintaohjelman ja sähköpostijärjestelmän uusiminen, koska niistä aiheutui kuluja.

Hasun mielestä on tärkeää, että ihmiset tuntevat seuran omakseen. LUM:ssa isot tapahtumat ovat monen eri jaoston käsissä.

– Viestintä keskittyi siihen, milloin sinua tarvitaan pitämään tota tolppaa pystyssä. Ratsastetaan historialla, ja kilpailut ovat kärki, vaikka on monia muita isoja tapahtumia.

Uusi ajatus oli esimerkiksi Linnoituksen koko perheen ilmaistapahtuma. Siitä ei olisi saatu seuralle tuloja, mutta seuran talkoolaiset ja kaupunkilaiset olisivat saaneet hyvän mielen.

– Kun keskitytään vain hankkimaan rahaa, sille ei nähdä arvoa, että tehdään ihmisten ajatusmaailmasta positiivinen.

LUM:ssa seuran logo on pyhä, mutta Hasulle se kertoi vain sen, että kyseessä on urheiluseura.

– Keskustelun jatkaminen laajemmassa piirissä olisi voinut olla hedelmällistä, mutta nyt tikkari on otettu pois suusta. Syystä, jota en tunnista.

Hinnoittelun Hasu halusi uudistaa, koska 20 euron VIP-paketilla ilman erityistä sisältöä ei hänen mielestään ole arvoa yhteistyökumppaneille. Huippusuosittujen kalamarkkinoiden myyntiruudusta pyydettiin parisataa, kun Hasun mielestä hinnan pitäisi olla 1 500 euroa.

– Ei arvosteta omaa tekemistä, vaan myydään liian halvalla.

Jäsenmaksujen ja mainosmyynnin sijasta Hasu haluaisi mieluummin isoja ja arvokkaita kumppanuuksia, joista hyötyisivät molemmat osapuolet ja samalla luotaisiin verkostoja.

Yksi keskustelukumppani ehti olla globaali sähköautojen valmistaja Tesla, jota Hasu kalasteli mukaan LUM:n tapahtumiin. Tesla ei maksa kumppaneilleen, mutta olisi voinut tuoda johonkin tapahtumaan koeajoautoja.

Hasun ajatuksena oli vankistaa Teslan ja kuluttajille sähköautojen rahoitusta myyvän pankin sidettä, minkä hän toivoi jossain toisessa yhteydessä poikivan hyvää pankilta seuralle.

– Nyt yritysten kanssa ei neuvotella yhteistyöstä, vaan siitä, annatko rahaa vai et.

Lopulta työmäärä alkoi rassata. Markkinointipäällikkö joutuu kysymään erikseen luvan kaikkeen toisin kuin esimerkiksi toimitusjohtaja.

– Valmiina ei ollut mitään runkoa siitä, mitä vuosittain tehdään. Jos lähdet visioimaan, sille ei annettu oikein arvoa.

Jaakko Hasun työsopimuksen irtisanomispalaveriin kirjoittama yhteenveto alkaa lauseella: ”Kun katson peiliin, näen kolmessa kuukaudessa piippuun ajetun miehen.”

”Me tässä lumousta odottelemme”

LUM:n puheenjohtajalle Mauri Auviselle ei koskaan selvinnyt, miten vihreä lumous muuttuu rahaksi.

– Sitä aloimme kysellä, mutta ratkaisua tai rautalankamallia ei löytynyt.

Seurassa oltiin aluksi kiinnostuneita uudesta markkinointitavasta, mutta työ eteni Auvisen mukaan niin hitaasti, ettei heillä ollut enää varaa odottaa tuloksia pitempään.

– Sanoin, että meidän täytyisi saada vanhalla tavalla sopimuksia syntymään. Emme voi vain olla paikallaan, ja minä yksin yritän tehdä myyntityötä, kun olen täysin vapaaehtoinen.

Kun markkinointipäällikkö Jaakko Hasun koeaika alkoi olla lopuillaan, piti Auvisen mukaan tehdä nopea ratkaisu.

– Se olisi voinut toimia, jos olisi kehitetty markkinointia sivussa ja katsottu, tuleeko siitä mitään. Olisi menty vanhalla tavalla ja kehitetty uutta sen ohessa.

Kiinni kurottavaa keväältä jäi, mutta Auvisen mukaan tilanne ei ole mikään katastrofi.

– Sopimuksia pitäisi saada aikaisemmin syntymään. Jos kesä tulee, ollaan jo myöhässä.

LUM tarvitsee joka tapauksessa vakituista työvoimaa. Hasun edeltäjä, urheilutoimenjohtaja Petri Lipsanen teki kolme viimeistä vuotta LUM:lle töitä 20 tuntia viikossa. Tällä hetkellä seuran toimistolla asioita hoitaa toimistosihteeri ja urheilupuolesta vastaavat junioripäällikkö Salli Kirvesniemi ja valmennuspäällikkö Tommi Viskari.

– Sen verran paljon on edessäpäin asioita, kuten eliittikisat tänä vuonna ja Kalevan kisat kahden vuoden päästä.

Auvisen mukaan urheilumarkkinointia pitää uudistaa, mutta jos tie olisi ihan yksinkertainen, joku olisi jo tehnyt sen. Uusittua graafista ilmettä tästäkin seikkailusta jäi jo käteen.

– Me tässä vain lumousta odottelemme. Ehkä se on sittenkin liian teoreettista, että urheiluseura lähtee jotain kattobrändiä kehittämään.

LUM tiedotti maanantaina, että seuran uusi markkinointipäällikkö on Otto Valavuo.

 

Kirjoittaja:
Vesa Salminen