Kanavaan on viskattu sohvakin

Kanavaliikenne. Suurin osa Saimaan kanavan häiriöistä on sähkövikoja, jotka eivät vaikuta kanavassa liikkumiseen.

Ilona Pesu

Saimaan kanavan liikenne seisoi lauantaina iltapäivästä iltamyöhään asti. Syynä oli ukkonen, joka rikkoi Iskrovkan, eli Särkijärven sulkuportin Venäjän puolella.

Lauantain tapaus oli ensimmäinen tällä kaudella ilmennyt vika, joka on haitannut kanavan liikennettä.

Kaikkiaan Saimaan kanavassa on havaittu tällä liikennekaudella 33 häiriötä. Suurin osa niistä on ollut sähkötekniikan ongelmia, kuten sähkökatkoja tai kamera- ja valvontalaitteisiin liittyviä vikoja.

— Ukkonen aiheuttaa ongelmia lähinnä kamerapuolelle, mikä ei näy kanavassa liikkuville. Sähkökatkoja on usein, mutta joka sululla on varavoimakoneet ja silloin ajetaan aggregaatilla, sähköinsinööri Heikki Vakkila Liikennevirastosta kertoo.

Lyhyitä, alle tunnin mittaisia katkoja liikenteelle voi aiheutua, jos kanavassa ajelehtiva esine jää huomaamatta. Näitä tapauksia sattuu puolenkymmentä kertaa liikennekaudessa.

— Moottorisuojakytkimet laukeavat, kun porttien välissä on jotain sinne kuulumatonta, kuten veneiden lepuuttajia, pöllejä tai vastaavaa.

Viime liikennekaudella kanavassa kirjattiin yhteensä runsaat sata vikaa.

Suurin osa häiriöistä liittyi sähkötekniikkaan, mutta häiriöilmoituksen aiheutti myös esimerkiksi sohva, joka ajelehti kanavassa Kanavansuulla.

— Lisäksi Juustilassa Venäjän puolella ukkonen särki vedenpintojen mittaussysteemin, mikä aiheutti muutaman tunnin liikennekatkon.

Saimaan kanavan sulkuportit on otettu käyttöön 1960-luvun lopulla, ja ne alkavat olla käyttöikänsä päässä. Sulkuporttien ikä ei näy niiden käytössä liikennekaudella, mutta niille talvisaikaan tehtävät kunnossapitotyöt vievät aikaa.

Mälkiän sulun alaportit uusittiin viime talvena, ja loput seitsemän sulkua uudistetaan kevääseen 2019 mennessä. Tarjouskilpailu loppujen porttien osalta on päättynyt, ja tarjouksia on saatu. Urakoitsija valitaan lähiviikkoina.

Mälkiän uudet portit ovat Vakkilan mukaan toimineet teknisesti hyvin, mutta alaporttien luukkujen tiivistystä aiotaan vielä parantaa.

— Ne vuotavat sen verran, että antavat tärinää ja jurinaa.

Yli tuhat sulutusta

Saimaan kanavassa on sulutettu tällä kaudella runsaat 1070 alusta. Sulutuksista hieman yli 80 on matkustaja-alus m/s Carelian sulutuksia.

Huvialuksia ja rahtialuksia sulutetaan käytännössä yhtä paljon: maanantaihin mennessä oli tilastoitu 380 huvialusta ja 379 rahtialusta.

Lisäksi kanavassa on hinaaja-, proomu- ja kunnossapitoliikennettä.

Sulutusmäärät ovat Pällin sululta maanantailta 24. heinäkuuta. Camillan kanavaristeilyt eivät näy luvuissa, sillä se ajaa vain Mälkiän sulkuun.

 

Carelialle tulossa edellistä vilkkaampi kesä

Saimaan kanavaa pitkin oli kesäkuun loppuun mennessä seilannut hieman alle 9 000 matkailijaa. Viime vuoden vastaavana ajankohtana matkailijoita oli noin sata enemmän, kertoo Liikenneviraston kanavaliikennetilasto.

Valtaosa matkailijoista kävi kanavaristeilyllä Suomen puolella. Kanavan läpi matkusti noin 3 900 henkilöä.

Vilkkain risteilykuukausi on kuitenkin vasta menossa. Heinäkuu on sesonkia sekä Karelia Linesin kanavaristeilyjä tekevälle m/s Camillalle että Venäjälle risteilevälle Saimaa Travelin m/s Carelialle.

Karelia Linesin toimitusjohtajan Saku Hyttisen mukaan Camillalla risteilee 200—300 ihmistä päivässä. Tämän kesän matkustajamäärät ovat hyvin tarkkaan parin edellisvuoden tasolla.

Saimaa Travelin toimitusjohtajan Kirsti Laineen mukaan kuluvasta kesästä on tulossa yhtiölle matkustajamääriltään kohtalainen ja huomattavasti viime kesää parempi.

Viime kesänä Carelian potkuriin tarttui Saimaan kanavasta köysinippu, mikä vaurioitti alusta ja piti sen poissa liikenteestä parhaaseen sesonkiaikaan. Korjauksen aikana Viipuriin risteili m/s Brahe.

Carelian suosituin risteily on Viipurin päiväristeily, mutta myös yhden ja kahden yön matkat Viipuriin ovat kasvussa.

Suurin osa sekä Camillan että Carelian matkustajista on kotimaanmatkailijoita muualta Suomesta. Paikkakuntalaiset lähtevät risteilemään silloin, kun heillä on vieraita muualta. 

Kirjoittaja:
Ilona Pesu