Hyvä sisustus voi tukea oppimista

Lappeenranta. Takana ovat ajat, jolloin kouluissa ilkivallan pelossa pultattiin sohvat ja pöydät lattiaan kiinni. Pontuksen koulun sisustus palvelee pedagogiikkaa.

Riina Nokso-Koivisto

Missä ovat kaikuvat käytävät, kolisevat pulpettirivit tai kliininen laitosruokala? Eivät ainakaan lappeenrantalaisessa Pontuksen koulussa.

Sisustuksesta näkee, että koulun viihtyisyyteen ja toimivuuteen on uhrattu aikaa, ajatusta ja resursseja. Suunnittelija Kati Räisänen teki tiivistä yhteistyötä rehtori Katri Kurrosen kanssa.

Sisustusratkaisuja ohjasi viisi asiaa: koulun käyttäjät, pedagogiikka, tilojen muunneltavuus, akustiikka sekä ergonomia.

Käyttäjien mielipiteitä kuunneltiin konkreettisesti. Eri-ikäisistä oppilaista koottu työryhmä kävi esimerkiksi vierailemassa Iskun tehtailla.

— Oppilaat kertoivat oman mielipiteensä antamalla pisteitä erilaisille huonekaluille, Räisänen kertoo.

 

Räisänen on sisustanut monia kouluja. Pontuksen upouusi koulu oli kuitenkin työtehtävänä poikkeuksellisen kiinnostava.

Pedagogiikan lähtökohtana Pontuksen koulussa on omatahtinen yhdessä oppiminen. Tätä halutaan edistää myös tila- ja sisustusratkaisuilla.

Perinteisten luokkien sijaan oppilaat ja opettajat voivat hyödyntää erilaisia avoimia tiloja, jotka ovat muunneltavissa.

Kun ovea ei ole, oman rauhan voi saada esimerkiksi sulkemalla tila verholla tai korkeaselkäisillä huonekaluilla.

Takana ovat ne ajat, jolloin kouluissa ilkivallan pelossa pultattiin sohvat ja pöydät lattiaan kiinni. Nyt huonekalujen alla on pyörät ja ne ovat liikuteltavissa tilanteen ja tarpeen mukaan. Esimerkiksi opettajalla on käytössään pieni apupöytä, joka kanssa hän voi kulkea oppilaan luota toiselle.

Koulun sisustus ei suosi perinteistä istumista. Säädettävien pöytien ansiosta oppilaat voivat työskennellä seisten tai vaikkapa makaillen pöydän alla.

 

Kangaspäällysteiset huonekalut voivat herättää hämmästystä ja epäilyjä: nuohan likaantuvat alta aikayksikön!

Kati Räisänen ei näe tilannetta näin. Pontuksen koulussa sekä oppilaat, henkilökunta että vierailijat riisuvat ulkokenkänsä heti eteisessä, joten koulutiloissa ollaan kuin kotona sukkasiltaan.

Tekstiilipäällysteiset huonekalut luovat viihtyisyyttä. Lisäksi niillä on suuri vaikutus tilojen akustiikkaan. Huopapäällysteiset jakkarat eivät pinottaessa kirskahda. Osan pehmeistä istumaraheista voi ripustaa käytön jälkeen siististi seinälle, jossa ne osaltaan parantavat akustiikkaa. 

Akustiikka on huomioitu myös koulun ruokalassa. Kun oppilas laskee tarjottimensa pöydälle, huopaeriste pöydän alla vaimentaa kolahdusta.

Ruokalaa kutsutaan Pontuksen koulussa ravintolaksi, jolta se näyttääkin. Pitkien pöytärivien sijaan löytyy pieniä pöytäryhmiä ja korkempia baaripöytiä.

Kati Räisänen on niin tyytyväinen työn tuloksiin, että projektin päättyminen on nostanut kyyneleet silmiin.

— Onneksi tänne saa aina palata. Parin kuukauden kuluttua tulen vielä kysymään, miten kaikki on lähtenyt käyntiin ja pitäisikö jotain muuttaa.

 

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto