Categories
Artikkelit

Niki Tuuli vaihtaa tallia ja pääsee kielikylpyyn

MOOTTORIPYÖRÄILY. Tuttu Yamaha vaihtuu brittitallin Hondaksi. Jatkosopimus Kallio Racingin kanssa jäi kiinni monesta asiasta, muun muassa rahasta.

Kalle Sipiläinen

Ratamoottoripyörien Supersport-luokan MM-sarjassa kilpaileva Niki Tuuli jatkaa uraansa brittitalli PTR Hondan riveissä. Tätä ennen imatralaispilotti ajoi pitkään suomalaistiimi Kallio Racingin kuljettajana.

— Ajattelimme niin, että muutos voi tuoda lisää rentoutta ajamiseen. Jatkon kannalta on myös hyvä oppia toimimaan muillakin kielillä kuin pelkästään suomella, kun puhutaan pyörän säädöistä ja muustakin toiminnasta, Tuuli perustelee.

Tuuli ajoi Yamahalla vuodesta 2012, ja tavoite oli jatkaa tutulla pyörämerkillä, mutta sponsorinimellä CIA Landlord Insurance ajavalta Honda-tiimiltä tuli tarjous, johon kannatti tarttua.

— Emme päässeet Kallion kanssa helposti sopimukseen, mikä oli monesta asiasta kiinni, yksi oli tietenkin raha. Tietenkin siellä olisi ollut tuttu porukka, jonka kanssa olisi ollut helppo jatkaa töitä.

 

Vaikka ajokki vaihtuu nyt Hondaksi, Tuuli uskoo pääsevänsä hyvin alkuun uudessa tallissa.

— Tietenkin pyörissä on joitain eroja, mutta en osaa kertoa niistä vielä tarkemmin. Tiimillä on kuitenkin pitkä kokemus tästä sarjasta ja he ovat toimineet pitkään samalla porukalla. Siellä on ollut aiemmin kovia kuskeja, kuten MotoGP:ssä tällä kaudella ajanut Sam Lowes.

Menneellä kaudella PTR Hondan ykköskuljettaja oli ranskalainen Jules Cluzel, joka sijoittui MM-pisteissä kolmanneksi. Tuuli korvaa Cluzelin, joka siirtyy uuteen Yamahan tiimiin.

— Cluzel näytti, että tiimissä on kyllä potentiaalia.

Toiseksi kuljettajakseen PTR Honda on kiinnittänyt pohjoisirlantilaisen Andrew Irwinin, joka nousee MM-sarjaan Iso-Britannian mestaruussarjasta.

 

Tuuli sijoittui ensimmäisellä täydellä kaudellaan Supersportin MM-sarjassa seitsemänneksi.

Imatralaispilotti voitti yhden osakilpailun, mutta etenkin viisi ensimmäistä Euroopassa ajettua kilpailua sujuivat häneltä erittäin heikosti, sillä Tuuli keskeytti niistä kolme ja ajoi kahdessa muussa maaliin MM-pisteiden ulkopuolella.

Lokakuun alussa Ranskan Magny-Coursissa tulleen ykkössijan lisäksi Tuuli nousi kauden aikana palkintopallille toisenkin kerran, alkukaudesta Thaimaan Buriramissa ajetussa osakilpailussa, jossa hän oli kolmas.

— Ensi kauteen lähdetään intoa puhkuen. Takana on ensimmäinen täysi kausi MM-sarjassa ja rutkasti uutta kokemusta ja oppia MM-tasolta.

Uuteen pyöräänsä Tuuli pääsee tutustumaan tammikuussa Espanjan Jerezissä ja Portugalin Portimaossa ajettavissa testeissä. Lisäksi Australiassa on kahden päivän testit ennen helmikuun lopulla Phillip Islandilla ajettavaa MM-sarjan ensi kauden avausosakilpailua.

— Jos jäärataa pääsisi Suomessa ajamaan, se olisi aina plussaa.

 

Niki Tuuli

22-vuotias imatralainen ratamoottoripyöräilijä.

Menneellä kaudella Tuuli ajoi ensimmäisen täyden kautensa (12 osakilpailua) tuotantopyöriin pohjautuvassa Supersport-luokan MM-sarjassa.

Suomalaistiimi Kallio Racingin kuljettajana ajanut Tuuli voitti yhden MM-osakilpailun, ajoi yhden paalupaikan ja oli loppupisteissä seitsemäs (82 pistettä). Hänen eteläafrikkalainen tallikaverinsa Sheridan Morais keräsi 141 pistettä ja sijoittui MM-pisteissä neljänneksi.

Ensi kaudeksi Tuuli siirtyy brittiläiseen CIA Landlord Insurance Honda (PTR Honda) -talliin.

Simon Buckmasterin johtama talli kilpailee Honda CBR600 -mallisilla Supersport-pyörillä.

 

 

Kirjoittaja:
Kalle Sipiläinen