Äiti ja tytär yhdessä taiteenteon hyllyvällä suolla

Marjatta Mustonen ja Veera Rannantaus kasasivat yhteisen Uusiofuusio -taidenäyttelynsä muutamassa kuukaudessa.

TENHO TIILIKAINEN

Äiti ja tytär, ruokolahtelainen Marjatta Mustonen ja imatralainen Veera

Rannantaus tunnustautuvat kirppu- ja kierrätystorien penkojiksi ja

hyödyntäjiksi. Kierrättäminen on ollut heille elämäntapa, nyt myös taiteen

tekemisen tapa.

Suurin osa Ruokolahden kirjastossa, Suovillassa esillä olevista Mustosen ja

Rannantauksen yhdessä tekemistä teoksista on tehty enemmän tai vähemmän

kierrätysmateriaalista.

-·Kaikki mitä voidaan käyttää hyväksi, käytetään, jos ei muuten niin

taiteeseen, Marjatta Mustonen sanoo.

Mustonen ja Rannantaus ovat käyttäneet Uusiofuusio·-näyttelynsä teoksissa

rohkeasti erilaisia materiaaleja. Sanomalehtiä ja aikakausilehtiä

kokonaisina tai silputtuna, paperimassaa, sukkahousuja, hiekkaa. Lähes mitä

vain. Uusiofuusion työt ovat suurikokoisia ja puhuttelevia.

Jäävuoren huippu on kolmesta osasta koostuva yli kolme metriä korkea

”seinävaate”, joka on tehty kuudesta kerroksesta sanomalehtiä, jonka päälle

liisteripinnalle on tuputeltu paperisilppuripaperia.

Teoksen kuviot ja väristys tulee silputusta paperista. Suomen kuvalehdestä

kelpasivat vain tietyt sivut.

-·Osa pinnasta on sinistä kopiopaperia, Marjatta Mustonen sanoo.

Jos Jäävuoren huippu on pelkistetyn upea, niin yli neljä metriä leveä ja

puolitoista metriä korkea Suo on sitä vieläkin enemmän. Kuinka tuollaisen

sanomalehdistä, hiekasta, liidusta, vessapaperista ja silpusta koostuvan

teoksen voi edes tehdä yhdessä osassa?

-·Kolme viikkoa se oli tuvan lattialla levällään, Marjatta Mustonen sanoo.

Yhteinen

arvotausta

Marjatta Mustonen ja Veera Rannantaussanovat löytäneensä yhteisen sävelen

tekemiseen etsimättä. Molemmat ovat saman taidekoulun ja elämänkoulun

kasvatteja. Marjatta Mustonen valmistui Etelä-Karjalan ammattiopiston

Imatran kuvataidekoulusta 1991, Veera Rannantauksella on vielä yksi

opiskeluvuosi jäljellä.

-·Yllättävän helppoa oli tehdä yhdessä töitä. Meillä olivat samanlaiset

ajatukset siitä, miltä työn tuli näyttää, Veera sanoo.

-·Meillä on varmaan normaalit äidin ja tyttären välit, joskus riidellään ja

huudetaan. Mutta kun ryhdyimme tekemään yhdessä töitä, niin kaikki muu

unohtui. Huomasimme, että ajattelemme ja näemme asiat hyvin paljon samalla

tavalla. Yhteistä arvopohjaa on. Sekin helpotti, että jos toisella joku

asia jumitti, niin toinen jatkoi siitä luontevasti. Suurin osa näyttelyn

teoksista on uusia. Yksi vanhoista teoksista on Marjatta Mustosen tekemä

maalaus Orpo. Silläkin, kuten kaikilla muillakin teoksilla on oma

tarinansa. Orpo kuvaa tyylitellysti nälkäistä, nokka apposen avoimena

ruokaa odottavaa tervapääskyn poikasta.

-·Vanhan kirjastotalon vierestä löytyi tervapääskyn poikanen, joka oli

saanut pahasti siipeensä. Siinä oli valtavasti väiveitä, jotka sain

kuitenkin lähtemään pois liivatevedellä hellästi pesten. Pentu söi

murskattuja koiranpapupaloja ja Veera opetti sitä lentämään, Marjatta

Mustonen muistelee.

III

Marjatta Mustosen ja Veera Rannantauksen taidenäyttely Uusiofuusio on

nähtävillä Ruokolahden kirjastossa, Suovillassa toukokuun 23. päivään

saakka. Näyttelyyn voi tutustua kirjaston aukioloaikoina.

TENHO TIILIKAINEN

Kuvateksti

Äiti ja tytär. Marjatta Mustonen ja Veera Rannantaus, takana pääosin

sanomalehdistä ja silputusta paperista tehty työ, Suo.

Kirjoittaja:
Tenho Tiilikainen