Pysäköinti ohjataan tulevaisuudessa ydinkeskustan ulkopuolelle

Kauppias on huolissaan keskustan kohtalosta.

JYRI PAAVILAINEN

Lappeenrannan ydinkeskustan pysäköintipaikkojen lukumäärä vähenee. Vanhan

linja-autoaseman purkutyöt ja tietyöt aiheuttavat Lappeenkadun varrella

olleiden hiekkakenttien pysäköintikäytöstä poistumisen. Keskustan

autopaikkoja on siis 250 vähemmän.

Ydinkeskustaan jää muutoksen jälkeen noin 2 500 autopaikkaa, joista osa on

kuitenkin kiinteistöjen parkkipaikkoja. Yleisessä käytössä on noin 1 500

autopaikkaa.

Paikkojen vähyys aiheuttaa sen, että pysäköintiä pitää rajoittaa. 800

autopaikkaa on maksullisia, ja lopuista suurimmassa osassa pysäköintiaikaa

on rajoitettu pysäköintikiekon käyttöpakolla. Varsinaisesti ilmaista

pysäköinti on vain kirjaston lähellä olevalla hiekka-alueella.

-·Pysäköintiä on pakko rajoittaa, jotta kaikille riittäisi parkkipaikkoja,

kertoo Lappeenrannan kaupungin yhdyskuntateknisen osaston

suunnittelupäällikkö Matti Larikka.

-·Noin 1 500 paikasta kilpailee 25 000 autoa. Jos rajoituksia ei ole, ovat

kaikki paikat käytössä ympäri vuorokauden, eikä kaikille riitä tilaa,

Larikka jatkaa.

Ydinkeskusta pyritään

rauhoittamaan

Lappeenrannan ydinkeskustassa on erinäisiä alueita, joille on määritelty

alueelliset pysäköintihinnat. Tunti pysäköintiaikaa maksaa halvimmillaan 20

senttiä ja kalleimmillaan euron ja 40 senttiä. Lappeenrannan kaupungin

vuoden 2003 talousarviossa pysäköintimaksuista saatavat tulot ovat 470 000

euroa.

Lappeenrantalaisen Santeri Leinosen mielestä kaupungin keskustassa on

riittävästi paikkoja, mutta maksullisia paikkoja on liian paljon.

-·Monessa muussa kaupungissa voi pysäköidä kiekolla, Leinonen sanoo.

Lappeenrannan ruuhkaisimmat pysäköintialueet ovat kauppakeskus

Iso-Kristiinan alakerrassa, City-käytävän vieressä ja kauppatorin kupeessa.

Kiireisimpänä aikana yli 90 prosenttia näistä paikoista on käytössä, kun

taas parkkitalo on lähes tyhjä.

Lappeenrannan ydinkeskustaa pyritään tulevaisuudessa rauhoittamaan, ja

liikenne tullaan ohjaamaan reitille

Taipalsaarentie-Helsingintie-Lappeenkatu-liikenneympyrä-Koulukatu.

-·Tämä luo edellytykset ydinkeskustan rauhoittamiselle ja tehokkaan

joukkoliikenteen luomiselle keskustaan, Larikka kertoo.

-·Keskusta rauhoittuu kun pelkästään läpikulkumatkalla olevat autot saadaan

siirrettyä kehäkadulle. Näin voidaan keskittyä myös viheralueiden

rakentamiseen, Larikka toteaa.

”Keskustan liikkeille

kuolemantuomio”

Vaatehuone-kauppias Raimo Sipari on huolissaan keskustan kohtalosta, mikäli

kehäkatu toteutuu.

-·Liikenteen ohjaaminen pois keskustasta on lopullinen kuolinisku keskustan

kauppiaille, Sipari sanoo.

Keskustassa asioiva ihminen ajaa Siparin mukaan autonsa lähelle liikettä,

tekee ostoksensa ja ajaa pois. Jos keskustan liikenne lakkautetaan,

siirtyvät ihmiset asioimaan sinne, minne autoillaan pääsevät.

-·Minä olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että keskusta näivettyy,

Sipari toteaa.

Hän on sitä mieltä, että jos liikenne lakkautetaan, pitäisi jo etukäteen

rakentaa kunnollinen pysäköintipaikka, jossa on tilaa vähintään 500

autolle. Nykyinen parkkihalli ei Siparin mukaan riitä.

-·Pitää olla rallikuski, että sinne pääsee sisään. Se on sitä paitsi

väärällä puolella, Sipari naurahtaa.

Sipari ehdottaakin, että pysäköintitilaa rakennetaan torin alle, kuten

Kuopiossa ja Vaasassa.

-·Noissa kaupungeissa on rakennettu suuret parkkihallit torien alle.

Ihmiset käyvät siellä mielellään keskustassa ostoksilla, hän toteaa.

Kaupunki on vaikeiden päätösten edessä. Jos keskustan liikenne lakkautetaan

tai sitä rajoitetaan lisää, on vaarana keskustan autioituminen. Päättäjien

tulee pohtia asiat jo etukäteen. Jälkeenpäin niitä on vaikea korjata.

-·Jos ihmiset ajetaan keskustasta pois, ja vasta sitten ruvetaan kutsumaan

heitä takaisin, on turha luulla, että kukaan palaisi, Sipari tiivistää.

¤·Kirjoittaja on Etelä-Saimaan harjoittelija.

JYRI PAAVILAINEN

Kuvateksti

Yksityinen. Suuri osa ydinkeskustan pysäköintipaikoista on yksityisiä.

Kirjoittaja:
Jyri Paavilainen