JYRI PAAVILAINEN
Lappeenrannan ydinkeskustan pysäköintipaikkojen lukumäärä vähenee. Vanhan
linja-autoaseman purkutyöt ja tietyöt aiheuttavat Lappeenkadun varrella
olleiden hiekkakenttien pysäköintikäytöstä poistumisen. Keskustan
autopaikkoja on siis 250 vähemmän.
Ydinkeskustaan jää muutoksen jälkeen noin 2 500 autopaikkaa, joista osa on
kuitenkin kiinteistöjen parkkipaikkoja. Yleisessä käytössä on noin 1 500
autopaikkaa.
Paikkojen vähyys aiheuttaa sen, että pysäköintiä pitää rajoittaa. 800
autopaikkaa on maksullisia, ja lopuista suurimmassa osassa pysäköintiaikaa
on rajoitettu pysäköintikiekon käyttöpakolla. Varsinaisesti ilmaista
pysäköinti on vain kirjaston lähellä olevalla hiekka-alueella.
-·Pysäköintiä on pakko rajoittaa, jotta kaikille riittäisi parkkipaikkoja,
kertoo Lappeenrannan kaupungin yhdyskuntateknisen osaston
suunnittelupäällikkö Matti Larikka.
-·Noin 1 500 paikasta kilpailee 25 000 autoa. Jos rajoituksia ei ole, ovat
kaikki paikat käytössä ympäri vuorokauden, eikä kaikille riitä tilaa,
Larikka jatkaa.
Ydinkeskusta pyritään
rauhoittamaan
Lappeenrannan ydinkeskustassa on erinäisiä alueita, joille on määritelty
alueelliset pysäköintihinnat. Tunti pysäköintiaikaa maksaa halvimmillaan 20
senttiä ja kalleimmillaan euron ja 40 senttiä. Lappeenrannan kaupungin
vuoden 2003 talousarviossa pysäköintimaksuista saatavat tulot ovat 470 000
euroa.
Lappeenrantalaisen Santeri Leinosen mielestä kaupungin keskustassa on
riittävästi paikkoja, mutta maksullisia paikkoja on liian paljon.
-·Monessa muussa kaupungissa voi pysäköidä kiekolla, Leinonen sanoo.
Lappeenrannan ruuhkaisimmat pysäköintialueet ovat kauppakeskus
Iso-Kristiinan alakerrassa, City-käytävän vieressä ja kauppatorin kupeessa.
Kiireisimpänä aikana yli 90 prosenttia näistä paikoista on käytössä, kun
taas parkkitalo on lähes tyhjä.
Lappeenrannan ydinkeskustaa pyritään tulevaisuudessa rauhoittamaan, ja
liikenne tullaan ohjaamaan reitille
Taipalsaarentie-Helsingintie-Lappeenkatu-liikenneympyrä-Koulukatu.
-·Tämä luo edellytykset ydinkeskustan rauhoittamiselle ja tehokkaan
joukkoliikenteen luomiselle keskustaan, Larikka kertoo.
-·Keskusta rauhoittuu kun pelkästään läpikulkumatkalla olevat autot saadaan
siirrettyä kehäkadulle. Näin voidaan keskittyä myös viheralueiden
rakentamiseen, Larikka toteaa.
”Keskustan liikkeille
kuolemantuomio”
Vaatehuone-kauppias Raimo Sipari on huolissaan keskustan kohtalosta, mikäli
kehäkatu toteutuu.
-·Liikenteen ohjaaminen pois keskustasta on lopullinen kuolinisku keskustan
kauppiaille, Sipari sanoo.
Keskustassa asioiva ihminen ajaa Siparin mukaan autonsa lähelle liikettä,
tekee ostoksensa ja ajaa pois. Jos keskustan liikenne lakkautetaan,
siirtyvät ihmiset asioimaan sinne, minne autoillaan pääsevät.
-·Minä olen jo henkisesti valmistautunut siihen, että keskusta näivettyy,
Sipari toteaa.
Hän on sitä mieltä, että jos liikenne lakkautetaan, pitäisi jo etukäteen
rakentaa kunnollinen pysäköintipaikka, jossa on tilaa vähintään 500
autolle. Nykyinen parkkihalli ei Siparin mukaan riitä.
-·Pitää olla rallikuski, että sinne pääsee sisään. Se on sitä paitsi
väärällä puolella, Sipari naurahtaa.
Sipari ehdottaakin, että pysäköintitilaa rakennetaan torin alle, kuten
Kuopiossa ja Vaasassa.
-·Noissa kaupungeissa on rakennettu suuret parkkihallit torien alle.
Ihmiset käyvät siellä mielellään keskustassa ostoksilla, hän toteaa.
Kaupunki on vaikeiden päätösten edessä. Jos keskustan liikenne lakkautetaan
tai sitä rajoitetaan lisää, on vaarana keskustan autioituminen. Päättäjien
tulee pohtia asiat jo etukäteen. Jälkeenpäin niitä on vaikea korjata.
-·Jos ihmiset ajetaan keskustasta pois, ja vasta sitten ruvetaan kutsumaan
heitä takaisin, on turha luulla, että kukaan palaisi, Sipari tiivistää.
¤·Kirjoittaja on Etelä-Saimaan harjoittelija.
JYRI PAAVILAINEN
Kuvateksti
Yksityinen. Suuri osa ydinkeskustan pysäköintipaikoista on yksityisiä.