Erityisosaajia vaikea löytää

Lappeenranta. Liikennevirastolla on ollut vaikeuksia rekrytoida asiantuntijoita Lappeenrantaan. Pakkosiirtoihin ei kuitenkaan ryhdytä.

Mira Mannersola

Vuodesta 2010 Lappeenrannassa toiminut Liikennevirasto muuttaa toimipisteensä Skinnarilasta keskustaan. Kaupungintalon viereen, liikekeskus Centreen valmistuvat toimitilat on mitoitettu 110 henkilölle. Centressä aloitetaan kuitenkin vajaamiehityksellä.

— Keskustaan siirtyvät kaikki Skinnarilan työntekijät, eli päälle 80 henkilöä. Rekrytoinnissa on ollut vaikeuksia tietyissä asiantuntija-asioissa ja erikoisosaamista vaativissa tehtävissä. Pyrimme siihen, että henkilöstö olisi täysi parin vuoden kuluessa, kertoo liikenneinsinööri Hanna Setälä.

Alkujaan valtio velvoitti Liikenneviraston alueellistamaan 130 henkilöä Lappeenrantaan. Rekrytointivaikeuksien takia lukumäärää kuitenkin pienennettiin.

— Saamme palkata osan muille alueellistamispaikkakunnillemme, joita ovat Turku, Tampere, Vaasa ja Oulu. Päätoimipaikkamme pysyy Helsingin Pasilassa.

 

Valtion virastojen alueellistamistoimet ovat johtaneet irtisanoutumisaaltoon esimerkiksi lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeassa. Liikennevirastossa irtisanoutumisilta on vältytty.

— Yhtään sellaista tapausta ei ole ollut. Meillä alueellistaminen perustuu vapaaehtoisiin siirtymisiin ja uusien rekrytointien keskittämiseen, eli ketään ei uhata pakkosiirrolla.

Liikennevirasto perustettiin viisi vuotta sitten yhdistämällä Merenkulkulaitos, Ratahallintokeskus ja Tiehallinnon keskushallinto.

Skinnarilassa työskentelee muualta siirtyneitä Liikenneviraston työntekijöitä sekä suoraan Lappeenrantaan rekrytoituja. Lisäksi pieni osa henkilökunnasta on entisiä Merenkulkulaitoksen työntekijöitä.

 

Skinnarilan toimipiste muuttaa keskustaan syyskuun kuluessa. Vuokrasopimus alkaa syyskuun 1. päivä.

— Liikekeskus valmistuu aikataulussa. Osa vuokralaisista pääsee muuttamaan rakennukseen jo etuajassa, sillä valmista tulee pääosin jo heinä- ja elokuussa, kertoo Rakennusliike Evälahti Oy:n vastaava mestari Petri Liukkonen.

Liikekeskuksessa tehdään vielä viimeisiä töitä, kuten listoituksia ja maalauksia. Rakentaminen on sujunut ilman suurempia yllätyksiä, mutta sijainti toi omat vaikeutensa.

Yli tuhat elementtipalikkaa oli kuljetettava ahtaasta kulkuväylästä, jota käytettiin myös Ison-Kristiinan työmaan kulkureittinä.

— Logistiikan kanssa oli suuria haasteita, mutta saimme hienosti sovitettua kaksi työmaata samalle tielle.

Kirjoittaja:
Mira Mannersola