PÄIVI VENTO
Parikkalan kunta on jättänyt rahoitushakemuksen ja hankesuunnitelman
Etelä-Karjalan liittoon koskien Kolmikannan ja Syväoron rajanylityspaikkaa.
Kunta haluaa teetättää rajanylityspaikan toteutettavuustutkimuksen, joka on
välttämätön, jotta kansainvälisen ylityspaikan statuksen pystyy koskaan
saamaan.
·Tämä on erittäin tärkeä askel, kunnan elinkeinoasiamies Aune Ritola toteaa.
Kaakkois-Suomen Interreg IIIA-ohjelman seuraava hakukierros päättyy tämän
viikon perjantaina. Interreg hallintokomitean kokous, jossa tästäkin
hakemuksesta päätetään, on kesäkuun ensimmäinen päivä. Parikkalan hankkeen
kustannusarvio on 75 000 euroa.
Ritola huomauttaa summan olevan vaatimaton verrattuna hallintokomitean
yleensä käsittelemiin hakemuksiin. Ritola uskoo, että hyväksyntä tulee.
Maakuntajohtaja Timo Puttonen sanoo, että toki Parikkalaa tuetaan aikeissaan.
Toteutettavuustutkimus on perusselvitys, josta tietoa saavat kaikki
neuvotteluosapuolet, kuten eri viranomaiset Suomessa, Venäjällä ja Euroopan
komissiossa. Tutkimusta tarvitaan siis silloin, kun käsillä on hetki tehdä
päätös ylityspaikan muuttamiseksi kansainväliseksi ja neuvoteltaessa
esimerkiksi EU:n Tacis-rahoitusta raja-aseman statuksen kohottamiseksi ja
siihen liittyvistä kehittämis- ja investointitarpeista.
Tilapäisen maine
on hankala
Parikkalassa katsotaan, että juuri nyt on oikea hetki hankkeen
käynnistämiselle. Tähän käsitykseen on tultu, koska Suomen sekä Venäjän
puolella on toteutettu merkittäviä infrastruktuurihankkeita. Lisäksi
tilapäisen ylityspaikan liikenteen kasvu on ollut jatkuvaa. Tilapäinen
rajanylityspaikka on status, joka vain hankaloittaa matkailun ja muun
elinkeinoelämän yhteistyön kehittämistä Suomen ja Venäjän välillä.
Timo Puttonen huomauttaa, että toteutettavuustutkimuksen teettämisen
ajankohta on ollut parikkalalaisten käsissä.
·Minulla ei ole mitään sellaista tietoa, että nyt olisi edullisempi
ajankohta kuin olisi ollut joskus aikaisemmin. Rajanylityspaikan avaaminen
kansainväliselle liikenteelle on todella pitkä prosessi. Toivottavasti
hanke auttaa, mutta katsoisin, että jonkin verran vielä kuluu aikaa
tavoitteen saavuttamiseen, Puttonen jarruttelee.
Hän perustelee näkemystään muun muassa sillä, että Venäjän puolella
investoitavaa riittää ennen kuin siellä ollaan valmiita kansainväliseen
toimintaan.
·Siellä on pelkät kopit, niitä voi verrata Imatran tasoon.
Puttonen näkisi kansainvälisen ylityspaikan aseman syntyvän askel kerrallaan.
·Ensin avoinna kesäaikana busseille ja muilla ryhmämatkalaisille.
Hankkeen toteuttamisaika on 15.5.-31.4.2004. Tänä aikana järjestetään myös
rajayhteistyöseminaari. Sen tavoitteena on lisätä suomalaisten ja
venäläisten viranomaisten yhteistoimintaa rajanylitysasioissa. Lisäksi
tehostetaan yritysten välistä kanssakäymistä sekä laaditaan julkisen ja
yksityisen sektorin strategia Parikkala-Syväoron rajanylityspaikan
kansainvälistymiseen tähtäävistä toimenpiteistä.
PÄIVI VENTO
Kuvateksti
Puu kulkee. Parikkalan rajanylityspaikalla puutavaraa kulkee nyt vähän
aikaa niukemmin, koska Venäjän puoleiset tiet kärsivät kelirikosta.
Hanke rajanylityspaikan kehittämiseksi
¤·Toteuttamisaika 15.5.-31.12.2004.
¤·Mukana olevat tahot ohjausryhmässä: Etelä-Karjalan liitto, Parikkalan
kunta, Kaakkois-Suomen ympäristökeskus, Lahdenpohjan piiri,
rajavartiolaitos, tulli, Savonlinnan matkailupalvelu, tielaitos, Itä-Savon
kuntayhtymä sekä yritysten edustajia.
¤·Hankkeen aikana neuvotellaan Suomen ulkoministeriön, rajavartiolaitoksen,
tullilaitoksen, tielaitoksen ja lääninhallinnon edustajien kanssa sekä
Karjalan tasavallan talouskehitysministeriön, tielaitoksen, Venäjän
federaation tullilaitoksen ja rajavartiolaitoksen edustajien kanssa
Moskovassa ja Pietarissa.
¤·Hanke Parikkalan valtuuston hyväksyttäväksi kesäkuussa.
Hankkeen rahoitus
¤·Kustannusarvio yhteensä 75 000 euroa. Siitä menee ostopalveluihin 40 000,
rajatyöseminaariin 14 000, hankkeen vetäjien palkkamenoihin 8 000 ja
neuvottelumatkakuluihin 7 000 euroa, lisäksi 3 000 euroa tiedottamiseen
sekä ohjausryhmän kokousmatkakuluihin.
¤·Ostopalveluina erilaisia laskelmia ja haastatteluja, joiden toteuttajilla
on käytössään tietyt sapluunat aikaisimmista vastaavista hankkeista.
¤·Rahoituksesta 37 000 euroa EU-rahoitusta, 22 000 kunnalta ja 15 000
Etelä-Karjalan liitolta.
Maakuntasuunnitelma sanoo
¤·Etelä-Karjalan maakuntasuunnitelma sanoo vuodelle 2030 kohdassa
infrastruktuuri rajalla ja rajanylitys seuraavaa: Raja-asemat ovat
kasvattaneet kokoaan ja Parikkalan asema on avattu kansainväliseen käyttöön.