URPO LAANINEN
Uusi lappeenrantalainen kokoomuksen kansanedustaja Reijo Paajanen on
todella huolissaan tienrakentamisrahoista. Edellinen eduskunta sitoi niitä
moneksi vuodeksi eteenpäin, ja uusille hankkeille on vaikeata saada
budjettirahaa.
-·Tiehallinnon edustajia oli liikenne- ja viestintävaliokunnan kuultavina,
ja rahat ovat tosi tiukoilla. Minua kerta kaikkiaan pelottaa, miten ne
riittävät kuutostielle Lappeenrannan ja Imatran välillä.
Reijo Paajasen mukaan on aikamoisen työn ja tuskan takana saada
Lappeenranta-Imatra-osuuden rakentaminen heti putkeen
Kouvola-Koskenkylä-urakan jälkeen.
Hän itse aloittaisi työt Mikkelintien risteyksestä Selkäharjussa, joka on
kuutostien vaarallisin kohta.
-·Suomen tiestön ja rataverkon kunto rapautuu huimaa vauhtia. Puhutaan
miljardeista euroista, joita tarvittaisiin lisää.
Reijo Paajanen patistaa vauhtiin myös Saimaan kanavan vuokraneuvotteluja.
Hän kuuluu Suomen vesitieyhdistyksen hallitukseen, joka lähestyi eduskuntaa
ja kiirehti neuvottelujen aloittamista toden teolla.
-·Myös elinkeinoelämän edustus pitäisi saada mukaan neuvotteluihin.
Hän ennakoi neuvotteluista todella vaikeita, koska pomminvarmasti
venäläisosapuoli esittää vuokramaksujen moninkertaistamista. Paajasen
mielestä ne kannattaisi sitoa esimerkiksi tiestön parantamiseen, mikä
palvelisi samalla suomalaista elinkeinoelämää.
Reijo Paajanen on kymenlaaksolaisen kansanedustajan Markku Laukkasen
(kesk.) johtaman liikenne- ja viestintävaliokunnan ensimmäinen varajäsen,
joten hän käytännössä istuu äänivaltaisena kaikissa kokouksissa. Joku
varsinaisista jäsenistä on aina poissa.
Paajanen kertoo säikähtäneensä aluksi valintaansa maa- ja
metsätalousvaliokuntaan, mutta sen asiat tuntuvat lopulta aika
mielenkiintoisilta. Valiokuntaa työllistävät eniten EU:n maataloustukiasiat.
-·En ole niin puhdas paljasjalkainen kaupunkilainen ja ymmärrän maaseudun
ongelmia.
Paajanen ei itse omista maata tai metsää lukuun ottamatta Taipalsaarella
sijaitsevaa puolen hehtaarin mökkipalstaa, jolla on kallioista rantaa ja
muutama puu.
-·Olen äärimmäisen tyytyväinen valiokuntapaikkoihini ja yritän ajaa niissä
itseni sisään eduskunnan työhön. Yhtään isompaa kakkua ei kannata haukata.
Reijo Paajanen uskoo, että yhteistyö Venäjän kanssa on entistä
tärkeämpi asia koko Suomelle. Niinpä Venäjä-strategioita pitäisi täsmentää,
terävöittää ja syventää eri osa-alueilla.
-·Yritän ajaa asiaa maakunnan ihmisten kanssa ja toivon muiden
kansanedustajien tulevan mukaan.
Paajasen mielestä yhteistyölle esimerkiksi matkailussa on entistä paremmat
mahdollisuudet kuin 1980-luvulla, jolloin hän keskusteli yrittäjänä
Viipurin Pyöreän tornin vuokraamisesta.
-·Sen jälkeen Venäjän puolella on tapahtunut paljon avautumista, ja he
alkavat tuntea länsimaista kaupantekotapaa, joka oli heille ihan uutta
aikaisemmin.
Hallituksen veron-
alennukset eivät riitä
Kokoomuksen kansanedustajat suitsuttivat eduskunnassa kilpaa kiitosta
pääministeri Anneli Jäätteenmäen (kesk.) hallituksen veronalennuksille.
Myös Reijo Paajanen on niihin tyytyväinen, mutta ne eivät vielä riitä
talouden elvyttämiseen oikealla tavalla.
-·Mielestäni veronalennusten pitäisi kohdistua ennen kaikkea
matalapalkka-aloille ja työllisyyttä tukevaan toimintaan. Myös työnantajien
sivukuluja tulisi helpottaa, jotta yritykset voisivat tarjota enemmän
työpaikkoja.
Niin oppositioedustaja kuin onkin, Paajanen uskoo Jäätteenmäen hallituksen
pysyvän kasassa toistaiseksi, ainakin jouluun asti.
-·Jos Suomen talous kestää kohtuullisen hyvin, se edesauttaa hallituksen
pysymistä hengissä. Mutta jos mennään kokka kohisten kohti kanavan pohjaa
näin lappeenrantalaisittain sanottuna, hallitukselle tulee ongelmia.
Kokoomuksella on ollut sisäisiä vaikeuksia, puheenjohtaja Ville Itälän
johtamiskykyjä on epäilty ja viimeksi sisäministeriön kansliapäällikkö Kari
Häkämies joutui hyllylle pahoinpitelyepäilysten takia.
-·Ne ovat olleet huonoja asioita kokoomukselle, siitä ei pääse mihinkään.
Kaapista on löytynyt liian monta luurankoa.
Reijo Paajanen ei tuntenut Itälää aikaisemmin kuin ulkonäöltä.
-·Hän on osoittautunut odotettua kovemmaksi johtajaksi. Hän on tuonut
selkeitä esityksiä eduskuntaryhmälle, ollut tiukkana ja osannut kirotakin.
Bisnekset jäävät
jatkossa sivummalle
Pääosin omistamansa laivayhtiön Karelia Lines Oy:n hallituksen
puheenjohtajana toimiva Reijo Paajanen on jättänyt yrityksen käytännön
vastuun muiden käsiin.
-·Olen täysin päätoiminen kansanedustaja. Yksinkertaisesti aika ei riitä
muuhun, jos aikoo hoitaa luottamustehtävän kunniakkaasti.
Eduskuntatyön arki on yllättänyt myönteisesti Paajasen. Ennen kaikkea
hänelle oli yllätys eduskunnan suuruus: kivitalossa on 200 kansanedustajan
lisäksi töissä heidän avustajiaan sekä 900 virkamiestä.
Paajanen ei kuvittele pystyvänsä nopeasti vaikuttamaan asioihin. Tärkeintä
on luoda verkostot, omassa ryhmässä ja muissa joukkueissa. Oppositiosta
vaikuttaminen on vielä vaikeampaa.
-·Pelkkä räksyttäminen ei kovin pitkälle kanna. Aitoa yhteistyötä pitää
olla. Jos hallitus tekee hyviä esityksiä, niitä pitää tukea.
Reijo Paajanen pitää erinomaisena Etelä-Karjalan kansanedustajien ja myös
Kymen vaalipiirin edustajien aitoa yhteistyötä ja tekemistä.
-·Olemme kaikki Etelä-Karjalan hallituksessa. Meillä on suuri halu toimia
maakunnallisesti yhdessä ja näyttää, että saamme jotain aikaan. Myös
kuntien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa on tärkeää saada hyvä yhteistyö.
Reijo Paajanen on käynyt kolme kertaa puhumassa pöntössä
täysistuntosalissa, viimeksi keskiviikkona lisäbudjetista.
-·Varmasti en tule olemaan niissä tilastoissa kärjessä, mutta en jää ihan
hännillekään. On rehellisesti tunnustettava, että en ole parhaita puhujia,
eikä puhuminen ole ollut minulle luontaista elämässäni. Olen ensin tehnyt
ja sitten puhunut, mutta nyt eduskunnassa pitäisi tehdä päin vastoin.
Reijo Paajanen kuvaa itseään enemmän lobbariksi, joka vaikuttaa ahkerasti
taustalla, valiokunnissa ja muilla paikoilla.
-·Siinä työssä uskon pärjääväni keskivertoa paremmin.
URPO LAANINEN
Kuvateksti
Eduskunta yllätti. Kaksi ensimmäistä kuukautta ovat olleet Reijo Paajaselle
mielenkiintoista aikaa.
Reijo Paajanen
¤·Syntynyt 12.6.1950 Mikkelin maalaiskunnassa.
¤·Perheessä vaimo Leena ja aikuinen tytär Henna.
¤·Itsenäisenä yrittäjänä vuodesta 1976 ja laivurina vuodesta 1984, tällä
hetkellä Karelia Lines Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
¤·Jäi vuoden 1999 eduskuntavaaleissa 40 äänen päähän
kansanedustajapaikasta, mutta toisella kerralla onnisti.
¤·Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen sekä liikenne-ja
viestintävaliokunnan varajäsen.
¤·Lappeenrannan kaupunginvaltuuston jäsen 1993-2000, valtuuston
varapuheenjohtaja 1997-2000, kaupunginhallituksen jäsen 1993-1996.
¤·Etelä-Karjalan yrittäjien, matkustajalaivayhdistyksen ja Viipurin Golfin
puheenjohtaja, vesitieyhdistyksen hallituksen, Suomen yrittäjien ja
jääkiekkoliiton hallituksen jäsen sekä Suomen golf-liiton valtuuston jäsen.
¤·Harrastuksia hiihto, golf, sienestys ja moottoripyöräily.