OUTI SALOVAARA
Lappeenrannan Paatsamakadulla sijaitsevan Öljypuu Oy:n valikoimissa on noin
25 tuotetta, joista suurin osa on erilaisia valkosipulituotteita:
majoneesia, hyytelöä, salaattia, salaatinkastiketta tai marinoituja
valkosipulinkynsiä. Lisäksi Öljypuu myy oliiveista valmistettuja herkkuja
sekä oliiviöljyjä.
Kolme ihmistä Suomessa ja 15 osa-aikaista Svetogorskissa työllistävän
yrityksen tuotevalikoima on runsas ja palkittu – esimerkiksi
valkosipulifestivaaleilta Öljypuulla on iso joukko palkintoja – mutta
Lappeenrannan seudun ihmiset eivät vieläkään kovin hyvin tunne yhtiötä tai
sen tuotteita.
-·Alueen ihmisistä 6-7 prosenttia tietää meidän tuotteemme ja noin kaksi
prosenttia ostaa niitä, arvioi toimitusjohtaja, keittiömestari Ilkka
Tihveräinen.
Vanhan kansakoulun
keittiöstä liikkeelle
Ruokolahdelta kotoisin oleva Tihveräinen perusti Öljypuun 1989 Heinävedellä
”vahingossa”, jäätyään työttömäksi. Aluksi hän toi Suomeen kreikkalaisia
oliiviöljyjä, oliiveja ja herkkutuotteita.
Kesällä 1991 Tihveräinen alkoi ystävän äidin esimerkin innoittamana
valmistaa marinoituja valkosipuleita vanhan kansakoulun keittiössä. Siellä
valmistui myös salaatinkastiketta ja hunajavalkosipulia, ja valkosipuli
vakiintui yrityksen tuotteiden pääraaka-aineeksi.
Vuonna 1992 Öljypuu muutti Lappeenrantaan lähemmäksi Tihveräisen
synnyinseutuja. Tuotevalikoima alkoi kasvaa 1-2 tuotteella vuodessa.
Liisa Weijon Tihveräinen palkkasi kahdeksisen vuotta sitten ja Paula
Kankaanrannan reilu vuosi sitten.
-·Työntekijät ovat kaikkein tärkein asia, koska tämä on hyvin pitkälle
käsityötä, sanoo Tihveräinen ja kehuu Paulaa ja Liisaa erinomaisiksi
työntekijöiksi.
Helsingin Aleksanterinkadulle Öljypuu perusti viisi vuotta sitten oman
myymälän, jossa on yksi vakituinen työntekijä.
Lappeenrannassa Kauppakadulla olleen myymälän toiminta hiipui muutama vuosi
sitten muun muassa keskustan liikennejärjestelyjen vuoksi.
Valistuneita
eläkeläisiä
Lappeenrannan ja Imatran seudulla kaikki isoimmat elintarvikeliikkeet
myyvät Öljypuun tuotteita, ja Helsingissä niitä on myynnissä parissa
elintarvikeliikkeessä. Lisäksi yrityksen tuotteita myydään esimerkiksi
Kouvolassa, Lahdessa, Keravalla ja suoramyyntinä Pohjois-Suomessa.
-·Öljypuun tuotteita ostavat valistuneet eläkeläiset, jotka ovat nähneet
muutakin kuin Suomea, ja nuoret ihmiset, luonnehtii Tihveräinen.
Öljypuu satsaa myös tuotteidensa pakkauksiin, vaikka karut suomalaiset
eivät hevillä halua maksaa pakkauksesta ylimääräistä.
Lasipurkkeja ei enää valmisteta Suomessa, ja niitä Öljypuu joutuu ostamaan
jopa Italiasta asti. Nykyisin yhtiön lasipurkeissa on myös viehättävät
etikettikortit, jotka Tihveräisen elämänkumppani, taiteilija Heli Pukki, on
maalannut.
Yrittämistä ei
voi opettaa
Öljypuun liikevaihto oli viime vuonna noin 330 000 euroa.
-·Yrittäjänä selviää, jos pitää langat tiukasti käsissään, sanoo
kustannusseurantaa korostava Tihveräinen.
-·Yrittämistä ei voi opettaa. Jos idea tai tuote puuttuu, se ei ole mitään
yrittämistä.
Hän ei jaksa innostua valituksista, että nuoret tuntevat vähäistä intoa
yrittäjyyteen. Tihveräisen mielestä puheiden ja yrittäjyysopetuksen sijasta
yhteiskunnan pitäisi parantaa yrittämisen edellytyksiä. Sen voisi tehdä
esimerkiksi helpottamalla työllistämistä tulemalla pienyrityksiä vaikka
sosiaalikuluissa tai vakuusasioissa vastaan.
-·Jos pienessä yrityksessä tekee 50 000 euron investoinnin, sillä saattaa
jo työllistää kaksi ihmistä. Suurteollisuus ei miljardi-investoinnillakaan
työllistä kuin ehkä 10 ihmistä.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Herkkuja valkosipulista. Ilkka Tihveräinen ja Paula Kankaanranta
purkittavat valkosipuliherkkuja.