Pysäköinnin liikelaitostaminen helpottaa parkkitalojen rahoitusta

Pysäköintipaikkojen rakentaminen maan alle tehostaa myös ydinkeskustan kaavoitusta ja muuta rakentamista.

HEIKKI SOPANEN

Pysäköintilaitosten rakentaminen maan alle Lappeenrannan keskustassa on rahallisesti kallis hanke. Yhden pysäköintipaikan hinta on kustannusarvion esittäjästä riippuen 10 000­-17 000 euroa. Noin 2 000 pysäköintipaikan hinnaksi tulisi tämän hetken kustannustasolla 20­34 miljoonaa euroa.

Rahoittajiksi etsitään kaupungin lisäksi myös liikemaailmaa ja rahoituslaitoksia. On silti selvää, että Lappeenrannan kaupungilla ei ole tällä hetkellä talousarvionsa puitteissa minkäänlaisia mahdollisuuksia saati halua lähteä toteuttamaan pysäköintihalleja.

­·Pysäköintilaitosten rakentaminen nykymallilla näyttää erittäin hankalalta. Pysäköintitoiminnan liikelaitostaminen helpottaisi rahoitusta. Jos liikelaitokselle annetaan oikeus käyttää pysäköintitulonsa tulevien pysäköintilaitosten rahoittamiseen, edellytykset rakentamiselle paranevat, kaupungin teknisen toimialan johtaja Ensio Koikkalainen sanoo.

Ideana on, että liikelaitos rahastoi pysäköintimaksutulojaan muutaman vuoden ajan saadakseen alkurahoituksen. Loppurahoitus otetaan lainana, minkä jälkeen rakentaminen voi alkaa. Siten rakentaminen ei rasita kaupungin talousarviota.

­·Rakennettavasta pysäköintilaitoksesta tulee maksullinen, ja sen tuloista käydään keräämään pääomaa seuraavaa pysäköintilaitosta varten. Rakentaminen tapahtuu tarpeen mukaan riippuen keskustan muusta rakentamisesta, Koikkalainen selvittää.

Kaavoitukseen

myös helpotusta

Maanalaisten pysäköintilaitosten rakentaminen toisi Koikkalaisen mukaan helpotusta myös keskustan kaavoitukselle. Kun keskustaan kaavoitetaan, Koikkalaisen mielestä useimmiten perustellusti, lisää rakennusoikeutta, siihen sisältyy pysäköintipaikkojen rakentamisvelvoite.

­·Pysäköintipaikkojen sijoittamisessa tontille tulee kuitenkin yleensä ongelmia, ja niitä ratkaistaan usein keinotekoisesti. Ongelmasta päästään, kun kiinteistönomistajat voisivat kaavoitusvaiheessa ostaa itsensä vapaaksi parkkipaikkojen rakentamisesta, ja parkkipaikat toteuttaisi maan alle kunnallinen pysäköintiliikelaitos kiinteistöiltä saamillaan vapautusmaksuilla.

Koikkalainen uskoo, että siten keskustaan saadaan järkevällä tavalla hyviä, toimivia pysäköintipaikkoja. Teknisen toimialan johtaja perustelee ajamaansa liikelaitosmallia myös sillä, että monissa maamme suurimmissa kaupungeissa pysäköinnistä ja pysäköintihallien rakentamisesta huolehtivat osakeyhtiöt.

Koikkalaisen visiossa siintää myös osakeyhtiömalli, mutta hän pelkää, että kaupungin päättäjien uskallus ei vielä riitä pysäköintitoiminnan yhtiöittämiseen.

­·Liikkeelle voidaan lähteä liikelaitoksella, ja muuttaa se osakeyhtiöksi joskus myöhemmin, hän sanoo.

Rakentaminen

kestää vuosia

Kaupunginhallitus ei ole vielä ottanut minkäänlaista kantaa esitykseen pysäköintitoiminnan liikelaitostamisesta. Koikkalainen toivoo, että konsultin raportti asiasta valmistuu viimeistään kaupunginhallituksen ensi vuoden talousarviokäsittelyyn.

­·Parhaassa tapauksessa liikelaitos voidaan käynnistää ensi vuoden alussa. Se ei tietenkään tarkoita rakentamisen aloittamista vaan organisaation pystyttämistä. Liikelaitoksen johtokuntana toimisi mitä ilmeisimmin tekninen lautakunta, kuten se toimii myös vesilaitoksen johtokuntana.

Liikelaitoksen ensimmäinen kunnon pesämuna voi Koikkalaisen kaavailuissa olla entisen linja-autoaseman kortteliin rakennettavan maakuntatalon maanalaisen pysäköintihallin sata autopaikkaa. Lappeenrannan kaupunki ei osallistu talon rakentamiseen, mutta on luvannut lunastaa talosta sata autopaikkaa.

Lappeenrannan keskustan kehittämisohjelmassa pysäköintihalleja on suunniteltu rakennettaviksi muun muassa nykyisen city-käytävän pysäköintipaikan alle Lappeen kirkkoa vastapäätä, Vapaudenaukiolle kirjaston takana ja kauppatorin alle. City-käytävän ja Vapaudenaukion parkkihalleihin mahtuisi kumpaankin 300 autoa ja kauppatorin alle 360 autoa.

­·Näistä kolmesta joku varmaankin on ensimmäinen toteutettava hanke riippuen, mitä muuta rakentamista niiden ympärillä käynnistyy. Joka tapauksessa pysäköintihallien toteuttamisaikataulu on hyvinkin kaksikymmentä vuotta. Nyt on tarkoitus vain luoda valmius rakentamiseen, Koikkalainen sanoo.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Autot kauppatorin alle. Lappeenrannan keskustan kehittämisohjelmassa yksi pysäköintihalli on suunniteltu kauppatorin alle. Sinne mahtuisi 360 autoa.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen