Kolmas ristiretki ei ehkä ollutkaan oikea ristiretki

Uusimman tiedon mukaan Torkkeli Knuutinpoika todennäköisesti ei ollut 1293 Viipurissa.

ANTTI O. ARPONEN

Historiankirjoitus ei ole koskaan valmis. Tämä totuus todettiin lauantaina

Ristiretki-seminaarissa Lappeenrannassa.

Perinteisen historiakäsityksen mukaan kristinusko tuotiin Suomeen lännestä

kolmella ristiretkellä, joista viimeinen suuntautui vuonna 1293 Viipuriin.

Tuolloin perustettiin Viipurin linna lännen eteentyönnetyksi tukikohdaksi

Novgorodia vastaan.

Professorit Mauno Jokipii ja Kyösti Julku ovat kuitenkin sitä mieltä, että

Ruotsin silloinen johtomies Torkkeli Knuutinpoika ei ollut 1293 johtamassa

ristiretkeä Karjalaan.

Karjalan ristiretken aikana Ruotsin kuningas oli alaikäinen lapsi ja marski

Torkkeli Knuutinpoika oli hänen holhoojansa, jonka käsiin hallitusvalta

keskittyi. Professori Jokipii uskoo, että Torkkeli Knuutinpoika järjesti

ristiretken Viipuriin. Ruotsista löytyy kuitenkin hänen kesällä 1293

Ruotsissa päiväämiään kirjeitä, joten ristiretkeä johti todennäköisesti

Västeråsin piispa Pietari.

Viipuri ruotsalaisilla

jo ennen vuotta 1293?

Oliko vuoden 1293 sotaretki Ruotsista Viipuriin oikea ristiretki? Sitäkin

on viime aikoina alettu epäillä.

Professori Kyösti Julku muistutti seminaarissa, että Viipurissa ei 1293

käyty ainakaan mitään merkittävää taistelua. Sen perusteella seutu saattoi

jo ennen vuotta 1293 olla tavalla tai toisella Ruotsin hallussa.

Viipurin linnan rakentamisen jälkeen Karjalassa käytiin taisteluja 30

vuotta, kunnes Pähkinäsaaren rauhassa 1323 päätettiin Ruotsin ja Novgorodin

raja. Asiakirjojen mukaan Ruotsi sai ”Savon, Jääsken ja Äyräpään”.

Professori Julku totesi, että rauhansopimuksessa ei puhuta mitään

Viipurista, joten se on saattanut olla jo ennen taistelujen alkua

ruotsalaisten aluetta.

Vuoden 1323 raja

vihdoin varmistunut

Pähkinäsaaren rauhan raja on Karjalassa tutkittu ja löydetty hyvin

tarkkaan, mutta sen linjaa Pohjanlahdelle on selvitetty vuosisatoja. Vasta

professori Julku 1980-luvulla pystyi tarkasti selvittämään minkä

paikkakuntien kautta raja todennäköisesti on kulkenut.

Dosentti Pirjo Uino, joka on tutkinut Karjalan arkeologiaa, kertoi

venäläisten kaivausten ehkä vahvistavan sen tosiasian, että Viipurissa oli

jo ennen vuotta 1293 jonkinlainen linna. Oliko Viipuri ruotsalaisten

hallussa jo ennen vuotta 1293, sitä arkeologiset löydöt eivät ole vielä

vahvistaneet.

Säilyneet kirjalliset lähteet 1200- ja 1300-luvuilta ovat hyvin niukat.

Siksi arkeologisilla löydöillä saatetaan vielä joskus saada lisätietoa

ristiretkistä ja Viipurin synnystä.

Historiantutkijoilla on vielä varmistamatta esimerkiksi se, oliko Lappeen

Kauskilassa kristillistä seurakunnallista toimintaa jo ennen kolmatta

ristiretkeä Viipuriin. Kauskilasta löydetyn kappelin ikää ei ole pystytty

toistaiseksi tarkasti määrittelemään.

Kauskila voi tuoda

uutta tietoa historiaan

Kauskilassa oli kalmisto 1100-luvulta 1500-luvun

loppupuolelle. Sieltä

löytyy hautoja eri vuosisadoilta ja hautaustavat ovat tutkijoiden mukaan

olleet samanlaisia 1200-luvulta lähtien.

Ristiretki-seminaarin järjestivät Etelä-Karjalan maakuntayhdistys,

Etelä-Karjalan museo ja Etelä-Karjalan kesäyliopisto. Kansainvälisyyttä

seminaariin toi Göteborgin yliopiston professori Thomas Lindkvist. Hän

kertoi Karjalan ristiretkestä ruotsalaisten näkökulmasta.

Seminaarissa pohdittiin myös Lappeenrannan taistelua 1740-luvulta ja

seminaarin päätteeksi siunattiin Linnoituksen kaivauksilta löydetyt

taisteluissa kaatuneiden vainajien jäännökset kunnialaukauksien kera.

MIKA STRANDÈN

Kuvatekstit

Uutta tietoa. Professori Mauno Jokipii selvitti Karjalan ristiretken

taustoja ja vaiheita.

Kiinnostusta on. Ristiretki-seminaari kokosi Lappeenrantaan yli 100

historiasta kiinnostunutta.

Kirjoittaja:
Antti O. Arponen