Punamultaa ohikulkijoiden iloksi

Saalastin pihamiljöö Suomenniemellä on tienvarsimaisemien kunnostuskohde.

HELENA SIPAKKO

Saalastin pihamiljöö valtatie 13:n varrella Suomenniemellä komistuu täyttä

vauhtia. Työmiehet ovat saaneet keitellä useammankin padallisen punamultaa

Kiesilän kylässä sijaitsevan navetan seinien maalaamiseen.

­·Kolmas pönttö on menossa eikä riitä, toteaa navetan takaseinää sutiva

Raimo Tiainen.

Maalia on kulunut muihinkin navetoihin, torppiin ja taloihin ympäri pitäjää.

­·Viime vuonna punamulta loppui alueen kyläkaupoista, kertoo työnjohtaja

Risto Parkkunen. Hän johtaa Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen

tienvarsiprojektien kunnostustöitä Suomenniemen, Lemin ja Taipalsaaren

kunnissa. Kohteita on noin 25, ja työntekijöitä 8­10. Maakunnasta valitaan

aina omat painopistealueet. Viime vuonna töitä tehtiin muun muassa

Savitaipaleella, jossa Kärnäkosken myllymiljöö oli yksi kohde.

Työ ei ole pelkästään maalaamista, vaan pusikoita raivataan ja avataan

rantanäkymiä.

Yleensä Parkkunen käy itse tiedustelemassa, voisiko tienvarrelle näkyviin

rakennuksiin laittaa uutta maalipintaa. Eikä hän useinkaan saa kielteistä

vastausta, päinvastoin jotkut ovat kyselleet miksei heidänkin taloaan

maalata. Periaatteena on se, että kohteesta avautuu näkymä tielle.

Hirsiset rakennukset saavat harmaantua, mutta laudasta tehtyihin Parkkunen

haluaisi maalipinnan.

Kiesilän kylässä sijaitsevaa Saalastin tilaa korjataan

kulttuuriperintöprojektin varoin, joka alkoi viime vuonna. Jatko riippuu

valtion päätöksistä. Tänä vuonna Suomenniemellä on vielä kohteena

harvinaisen iso kaksikerroksinen aittarakennus.

Navetan purkaminen

ei tuntunut hyvältä

Veikko Saalasti katselee sukutilan kohentumista tyytyväisenä. ­·Kyllä nyt

näyttää hyvälle.

Imatralla asuva Saalasti sai 1700-luvulta saman suvun hallussa olleen tilan

perintönä vuonna 1966. Hänen setänsä asui pitkään yksin. Muutaman vuoden

paikka oli aivan tyhjillään

Etenkin 1800-luvun navettarakennukset olivat päässeet niin huonoon kuntoon,

että niille oli tehtävä jotain. Ison kivinavetan katto oli

romahtamaisillaan, mutta rakennusta ei voinut purkaakaan, sillä se oli

olennainen osa miljöötä.

Pihapiiriä on kesän aikana kohentanut neljä työllistettyä, joista Veikko

Saalasti on palkannut kaksi. Hän laskee satsaavansa kymmeniä tuhansia

”mummonmarkkoja” työhön.

Pelkästään peltikatot ovat huomattava menoerä. Kaksi vuotta sitten Veikko

Saalasti vuokrasi paikan matkailuyhdistykselle. Tilat ovat olleet

taiteilijoiden käytössä. Sekään ei olisi huonompi ajatus, jos matkalaiset

voisivat poiketa pihapiiriin.

Rengintuvassa

aika pysähtyy

Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen johtaja Leena Gunnar ja

ympäristörakentamisyksikön päällikkö Juhani Leppikangas tarkastelevat

ympärilleen hämärässä rengintuvassa, joka on rakennettu navetan yhteyteen.

Ympärillä on tilataidetta; jostakusta rojua.

He pitävät hyvänä ajatusta, että tupa olisi aikanaan museo, tavaraa ainakin

on. Päärakennuksessa on esillä lavastaja Aatto Hongiston maalaamia tauluja

rengintuvasta.

Saalastin navetta on valittu yhdeksi kulttuuriperintökohteeksi. Projekti

alkoi tänä vuonna.

­·Yksityiset kohteet valitaan huolella, toteaa Leppikangas.

Omistaja kustantaa tarvikkeet ja osan työstä. Ympäristökeskus vastaa

työnjohdosta sekä palkkaa osan työntekijöistä. Näin voidaan tarjota töitä

työttömille.

­·Kyse on työstä ympäristön parantamiseksi, miettii Leena Gunnar.

Jos tuella voidaan säästää kulttuurikohteita, on se yhteinen etu.

Saalastin talomiljöö sijaitsee peltoaukealla, joten se kiinnittää

ohikulkijoiden huomiota. Ilman kohennusta se olisi ollut aika ruma. Näkymää

on vielä tarkoitus avata tielle päin.

Vilja-aitan pärekatto oli lähes laho, ja sen kattaminen on menossa.

Viimeinen silaus on se, kun navetan tielle päin näkyvä kivinen osa saa

kalkituksen.

Talon sisäpuolisiin korjauksiin ympäristökeskuksen tuella ei ryhdytä.

HELENA SIPAKKO

Kuvatekstit

Maalattavaa riittää. Rauti Hujala on tänä kesänä urakoinut punamultamaalia

valtatie 13:n varressa sijaitsevan Saalastin tilan rakennuksiin.

Isokokoinen navettarakennus on tehty 1800-luvulla.

Rengintuvassa. Leena Gunnar ja Juhani Leppikangas löysivät neljäkymmentä

vuotta sitten ilmestyneestä sanomalehdestä useamminkin ympäristöasian.

Tienvarsien kunnostusprojekteja

¤·Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen tienvarsiprojekti Tiva alkoi vuonna 1998.

¤·Sen vuotuiset kustannukset ovat noin 670 000 euroa, josta Tiehallinto

maksaa 150 000 euroa, ympäristökeskus 100 000 euroa ja TE-keskuksen

työvoimaosasto loput.

¤·Sillä on työllistetty yli 300 henkilöä.

¤·Työkohteita on ollut noin 4 000. Etelä-Karjalassa niitä on tänä vuonna

noin 200.

¤·Rakennuksia on kunnostettu lähes 300.

¤·Tienvartta on raivattu viime vuoteen mennessä yli 230 kilometriä.

¤·Punamultamaalia on sudittu 33 000 neliömetrille noin 9 500 litraa.

¤·Tänä vuonna alkaneen Kupe- eli kulttuuriperintöprojektin kustannukset

ovat 250 000 euroa, josta ympäristökeskus maksaa 200 000 euroa ja loput

omistajat.

Kirjoittaja:
Helena Sipakko