Saimaa Terminals rakentaa Mustolaan jokasään lastauspaikan

Katettu lastauslaituri on valmistuessaan ensimmäinen Suomessa. Kustannukset ovat kaikkiaan 2­3 miljoonaa euroa.

ANTTI O. ARPONEN

Mustolan satama Lappeenrannassa joutuu kilpailemaan merisatamien kanssa

kuljetuksista. Kilpailu pakottaa Mustolassa toimivat yritykset uusiin

aluevaltauksiin markkinaosuuksien säilyttämiseksi.

Saimaa Terminals Oy suunnittelee Mustolaan katettua laivojen

lastauspaikkaa. Se poistaisi sääuhkat laivojen lastien purkamiselta ja

lastaamiselta.

Sateella laivat joutuvat usein odottamaan satamassa jopa vuorokausia. Monia

tavaralaatuja ei pysty sateessa lastaamaan. Suomessa kesällä usein sataa.

Katetussa tilassa lastaus pystytään hoitamaan parissa tunnissa ja seuraava

laiva pääsee heti sisään.

­·Laivojen käyntiajat satamassa on minivoitava. Katettu tila lisää

lastausaikataulujen tehokkuutta. Uusilla hydrauliikkanostureilla

aikatauluja pystytään nopeuttamaan, sanoo Saimaa Terminalsin

toimitusjohtaja Auvo Muraja.

Kokkolassa on vireillä samantyyppisen katetun laivauspaikan suunnittelu.

Kokkola haaveilee saavansa sen valmiiksi vuonna 2005.

Hanke valmistuu

ehkä jo ensi vuonna

­·Meillä valmistelu alkoi vuoden 1997 lopulla. Haaveaikataulun mukaan se

olisi valmis vuonna 2004. Talousarvio on kokonaisuudessaan noin 2­3

miljoonaa euroa, se tarkentuu syyskuun loppuun mennessä, sanoo Muraja.

Kaikki Saimaan kanavan laivat ajavat Mustolan kautta, joten tällä

pilottihankkeella on suuri merkitys ja vaikutus kanavaliikenteeseen

tulevina vuosina. Katetut laivojen lastauspaikat ovat Euroopassa

harvinaisia, Suomessa sellaisia ei ole yhtään.

Uusi lastauspaikka on suunniteltu kanavan rantaan Saimaa Terminalsin

nykyisen laiturin tienoille. Rakenneselvityksiä tehdään parhaillaan.

Pilottihankkeeseen kuuluu varsinaisen rakentamisen lisäksi nykyaikaisten

nostolaitteiden hankkiminen.

Uuden tekniikan hyödyntämisellä nopeutetaan oleellisesti laivojen

käsittelyä Mustolassa ja säästetään kustannuksia. Saimaa Terminalsin

edustajat ovat käyneet Amsterdamissa tutustumassa alan nykytekniikkaan.

­·Tarvittavat tekniset ratkaisut ovat syntymässä. Meillä on intohimoinen

tavoite päästä rakentamaan tätä jo ensi vuonna. Se tosin vaatii

sidosryhmien apua ja julkista rahaa avuksi, sanoo toimitusjohtaja Auvo Muraja.

Saimaa Terminals Oy harjoittaa Mustolassa ahtausta, huolintaa ja

laivanselvityksiä.

MARI MÄNNISTÖ

Kuvateksti

Uutta tekniikkaa. Kanavan rantaan Saimaa Terminalsin nykyisen laiturin

tienoille suunnitellaan aivan uudentyyppistä laivojen lastauspaikkaa.

Kirjoittaja:
Antti O. Arponen