ANTTI O. ARPONEN
Mustolan satama Lappeenrannassa joutuu kilpailemaan merisatamien kanssa
kuljetuksista. Kilpailu pakottaa Mustolassa toimivat yritykset uusiin
aluevaltauksiin markkinaosuuksien säilyttämiseksi.
Saimaa Terminals Oy suunnittelee Mustolaan katettua laivojen
lastauspaikkaa. Se poistaisi sääuhkat laivojen lastien purkamiselta ja
lastaamiselta.
Sateella laivat joutuvat usein odottamaan satamassa jopa vuorokausia. Monia
tavaralaatuja ei pysty sateessa lastaamaan. Suomessa kesällä usein sataa.
Katetussa tilassa lastaus pystytään hoitamaan parissa tunnissa ja seuraava
laiva pääsee heti sisään.
·Laivojen käyntiajat satamassa on minivoitava. Katettu tila lisää
lastausaikataulujen tehokkuutta. Uusilla hydrauliikkanostureilla
aikatauluja pystytään nopeuttamaan, sanoo Saimaa Terminalsin
toimitusjohtaja Auvo Muraja.
Kokkolassa on vireillä samantyyppisen katetun laivauspaikan suunnittelu.
Kokkola haaveilee saavansa sen valmiiksi vuonna 2005.
Hanke valmistuu
ehkä jo ensi vuonna
·Meillä valmistelu alkoi vuoden 1997 lopulla. Haaveaikataulun mukaan se
olisi valmis vuonna 2004. Talousarvio on kokonaisuudessaan noin 23
miljoonaa euroa, se tarkentuu syyskuun loppuun mennessä, sanoo Muraja.
Kaikki Saimaan kanavan laivat ajavat Mustolan kautta, joten tällä
pilottihankkeella on suuri merkitys ja vaikutus kanavaliikenteeseen
tulevina vuosina. Katetut laivojen lastauspaikat ovat Euroopassa
harvinaisia, Suomessa sellaisia ei ole yhtään.
Uusi lastauspaikka on suunniteltu kanavan rantaan Saimaa Terminalsin
nykyisen laiturin tienoille. Rakenneselvityksiä tehdään parhaillaan.
Pilottihankkeeseen kuuluu varsinaisen rakentamisen lisäksi nykyaikaisten
nostolaitteiden hankkiminen.
Uuden tekniikan hyödyntämisellä nopeutetaan oleellisesti laivojen
käsittelyä Mustolassa ja säästetään kustannuksia. Saimaa Terminalsin
edustajat ovat käyneet Amsterdamissa tutustumassa alan nykytekniikkaan.
·Tarvittavat tekniset ratkaisut ovat syntymässä. Meillä on intohimoinen
tavoite päästä rakentamaan tätä jo ensi vuonna. Se tosin vaatii
sidosryhmien apua ja julkista rahaa avuksi, sanoo toimitusjohtaja Auvo Muraja.
Saimaa Terminals Oy harjoittaa Mustolassa ahtausta, huolintaa ja
laivanselvityksiä.
MARI MÄNNISTÖ
Kuvateksti
Uutta tekniikkaa. Kanavan rantaan Saimaa Terminalsin nykyisen laiturin
tienoille suunnitellaan aivan uudentyyppistä laivojen lastauspaikkaa.