Vanha linja-autoasema Matkataloksi vuonna -69

Lappeenrannan keskustan funkkistalolla on ollut vilkas ravintola- ja matkailuhistoria.

ANTTI MUNNUKKA

Matkatalo Lappeenrannan keskustassa on myynnissä. Viime viikolla kaupunki

esitteli omistamaansa kiinteistöä mahdollisille ostajille. Edellisen kerran

samaa taloa kaupattiin vuonna 1999. Kahdesta tarjouksesta korkein oli

silloin Etelä-Karjalan Osuuskaupan 2,9 miljoonan markan tarjous.

Kaupunginhallitus hylkäsi tarjouksen liian alhaisena.

Mielenkiintoista on, että myytävänä on nimen omaan Matkatalo, ei

esimerkiksi vanha vanha linja-autoasema. Vanhimmat lappeenrantalaisethan

tuntevat Matkatalon edelleen vanhana linja-autoasemana, nytkin kun uusi

linja-autoasema on jo lakannut olemasta ja Ratakadun Matkakeskus kieltäytyy

olemasta linja-autoasema.

Matkatalo rakennettiin linja-autoasemaksi 1932. Silloin se oli

yksikerroksinen matala rakennus. Vieressä oli Lappeenrannan ortodoksisen

seurakunnan omistaja Koulutalo.

Vuonna 1949 linja autoasemasta tuli komea kaksikerroksinen funkkisrakennus.

Alakerrassa oli Matkahuollon palveluita, yläkerrassa linja-autoaseman

kahvila, jossa oli tunnelmaa.

Vanha Koulutalo puolestaan purettiin ja tilalle ortodoksinen seurakunta

rakennutti 1962 uuden Koulutalo Oy Valtakeskuksen, jonka hienous oli

kaupungin ensimmäiset rullaportaat ja nimekkäin firma KOP.

Olavi Miettinen

Matkatalon takana

Matkataloksi linja-autoaseman rakennus muuttui vasta vuonna 1969.

Matkatalo-nimityksen suosittelija ja keksijä oli Saimaan

matkailijayhdistyksen ja Lappeenrannan Matkatoimiston toimitusjohtaja Olavi

Miettinen.

­·Niinhän se taisi olla, sanoo Miettinen, nyt eläkepäivinään Vehkasalossa

yhä edelleen turistien parissa ahertava matkailumies.

Matkailijayhdistys oli harjoittanut matkatoimistobisnestä jo vuodesta 1949,

aluksi Kinnusen tupakkakaupassa, sittemmin säästöpankin talossa. Vuodesta

1957 matkatoimisto oli ahtaissa tiloissa Keskuspuiston kiistellyssä

parakissa, Kauppa- ja Valtakadun kulmassa.

Lappeenrannan Matkatoimisto oli pitkään alallaan kaupungin ainut. Olavi

Miettisen johdolla siitä tuli melkoinen saksalaisturistien tuoja Suomeen.

Matkoja vaikka

Australiaan

Erikoisuutena todettakoon, että Lappeenrannan Matkatoimisto 1950-luvun

lopulla siirtolaisryntäyksen aikana oli Suomesta Australiaan muuttavien

erityisessä suosiossa. Sitä kehuttiin ihan alan parhaaksi. Parhaina vuosina

puolet Suomesta Australiaan muuttaneista käytti Lappeenrannan Matkatoimistoa.

Kun linja-autoasema päätettiin rakentaa monttuunsa nykyisen Lappeentien

alle, vapautuivat vanhalta linja-autoasemalta tietysti tilat ja niihin

muutti Lappeenrannan matkatoimisto.

Bisnestä laajennettiin talossa myös ravitsemuspuolelle.

Matkailijayhdistyksellä oli ravintolakokemusta niin Karhusaaresta,

Kasinolta kuin Prinsessa Armaadaltakin.

Matkatalon yläkertaan tuli ravintola Sirmakka, joka kohta sai ensimmäisen

pienen parveketerassinsakin. Parveketta tarvittiin, koska ravintolatiloissa

piti olla myös varauloskäynti.

Sirmakasta

Old Parkiksi

Lappeenrannan Matkatoimisto myytiin 1973 Suomen Matkatoimistolle, kun

toimitusjohtaja Miettinen perusti oman matkatoimistonsa Matka-Miettisen.

Kilpailu alalla oli kiristynyt jo 1968, kun Lomamatkat Oy oli perustanut

matkatoimiston uudelle linja-autoasemalle.

Matkailijayhdistyksen toiminta hiipui ja vuonna 1977 se luopui

Sirmakastakin Sirmakan pitoon ryhtyi Lomaliitto, mutta 1979

ravintolayrittäjät Markku Rosenholm ja Reino Solehmainen astuivat remmiin.

Vuonna 1985 he muuttivat Sirmakan Old Parkiksi. Samaan aikaan Matkatalon

toinen kerros sai nykyisenkaltaisen parvekkeensa.

­·Mehän se rakennettiin, myöntää Solehmainen.

Seuraavan kerran ravintolan omistaja vaihtui 1990. jolloin nykyinen

vuokralainen Etelä-Karjalan Osuuskauppa ryhtyi pitämään Old Parkia. Eekoo

puhkaisi seinän vieressä olevaan Koulutaloon, jonne syntyi ravintola Billykid.

Matkatoimistopuolella Suomen Matkatoimisto sinnitteli paikalla aina vuoteen

2001, jolloin Matka-Vekka osti toimiston . Matkahuollolla on alakerrassa

oma pisteensä.

LAPPEENRANNAN KAUPUNGINARKISTO

ES-ARKISTO

Kuvatekstit

Alkuperäinen. Lappeenrannan linja-autoasema alkuperäisessä muodossaan. Se

valmistui 1932.

Korotettu. Toisen kerroksen linja-autoasema sai vuonna 1949.

Matkatalolaisia. Suomen Matkatoimiston väkeä vuodelta 1977, vas. Merja

Tapanainen, Ilkka Kuikka, Marja Mansner, Merja Mehto, Eija Suni ja Kati

Mansikka.

Matkatalon isä. Olavi Miettinen johti Saimaan Matkailijayhdistyksen

omistamaa Lappeenrannan Matkatoimistoa, kun se muutti linja-autoasemalta

vapautuneeseen rakennukseen.

Kirjoittaja:
Antti Munnukka