Kuntienkin rahoittama lentokonehalli turvaisi liikennettä Lappeenrannasta

Liikennöitsijä uhkaa karsia muuten lentovuoroja.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenranta sekä mahdollisesti Imatra ja Joutseno osallistuvat Lappeenrannan lentokentälle kaavaillun 780 000 euron hintaisen lentokoneiden yöpymishallin kustannuksiin. Aiemminkin Lappeenranta on satsannut lentokentän kehittämiseen ja maksanut kiitoradan jatketta.

Lappeenrantaan liikennöivä lentoyhtiö on ilmoittanut karsivansa kannattamattomia vuoroja, jos yöpymishallia ei tule. Jos halli saadaan, lupaa yhtiö pitää yllä nykyistä vuoromäärää ja parantaa aikatauluja.

­·Emme ole ilmoittaneet vielä vuorojen vähentämisestä vaan odotamme tätä yöpymishalliasian ratkaisua ensin, selvittää Juhani Pakari Lappeenrannan koko vuoroliikenteestä vastaavasta Golden Air Oy:stä.

Pakarin mukaan Porin kaupunki maksoi vastaavanlaisen hallin, mikä paransi aikatauluja.

­·Jos kaupunki kustantaa yöpymishallin, me hankimme reitille toisen koneen nykyisen rinnalle. Se olisi meille kova investointi. Näin turvaamme nykyiset seitsemän vuoroa sekä saamme aikataulun entistä paremmin asiakkaille sopivaksi.

­·Kun molemmat koneet voisivat yöpyä Lappeenrannassa, tarjoaisimme aamuisin lähdöt kello 6.15, 7.30 ja 8.15. Yhteydet maailmalle olisivat loistavat. Ja siellä Etelä-Karjalassahan on todella paljon nimenomaan kansainvälistä matkustamista.

Kannattavuus

huonontunut

Pakarin mukaan kannattavuus Lappeenrannan reitillä on huonontunut koko ajan.

­·Tilanne on sikäli kriittinen, että alamäkeen on menty ja ainakin yksi vuoro pitäisi lopettaa. Esimerkiksi alkuillasta Lappeenrantaan saapuvassa koneessa on keskimäärin 20 matkustajaa, mutta takaisin Helsinkiin matkustaa keskimäärin kolme-neljä. Kun koneessa on 34 paikkaa, jää täyttöaste yhteensä 30 prosenttiin. Se on raskaasti tappiollinen.

Uuden hallin myötä alkuillan konekin jäisi Lappeenrantaan yöksi.

­·Koneen yövyttäminen taivasalla on talvisin katastrofaalista koneen tekniikalle; lisäksi jäänpoisto ja muu teettää töitä. Kahden yöpyvän koneen käyttö olisi vastakeino siihen, ettei liikenne enää vähenisi. Nyt aikatauluissa on jouduttu tekemään liikaa kompromisseja.

Maakunnallinen

hanke

Lappeenrannan kaupunki aikoo hakea yöpymishalliin kansallista ja EU:n investointiavustusta. Kaupunginhallitus hyväksyi hankkeen maanantaina investointiavustushankelistalleen. Listausta pyysi Kaakkois-Suomen TE-keskus.

Lappeenrannan osuus 780 000 euron hallista olisi 200 000 euroa.Työministeriöltä haetaan 100 000 ja EU-tukena 200 000 euroa.

Muuta rahoitusta pitäisi järjestyä vielä 280 000 euroa. Rahaa odotetaan ainakin Imatran kaupungilta ja Joutsenon kunnalta.

­·Näiden lentovuorojen käyttäjät tulevat yrityksistä, teollisuudesta, esimerkiksi Stora Ensosta ja Svetogorskista. On koko Saimaankaupunki-alueen intressissä, että tämä palvelu täällä säilyy, arvelee kaupunginsihteeri Juha Willberg.

Willberg ei pidä kaupungin mukaanmenoa hallihankkeeseen erikoisena.

­·Näyttää siltä, että nykyään on pakko mennä mukaan semmoisiin investointeihin, joita ei perinteisesti ole katsottu kaupungin rahoitettaviksi. Näin saadaan pidettyä palvelut Lappeenrannassa.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju