PÄIVI VENTO
Marraskuuhun asti Rautjärven Viimolassa, erityisesti Kokkolantien varrella,
elellään poikkeuksellista aikaa. Kuorma-autoralli on tienpätkällä
pahimmillaan kolmekymmentä autoa päivässä, jotka joko vievät saastunutta
maa-ainesta entiseltä Rautjärven saha-alueelta tai tuovat alueelle puhdasta
maata.
Stora Enson vuonna 1965 palaneen sahan maa-alueen kunnostuksessa on siis
meneillään käytännön toimet. Yksityisistä tontin omistajista varsinaisia
kaivauksia tehdään Rautjärven rannalla Kaarina ja Pertti Mutikaisen mailla.
Lisäksi saastunutta maa-ainesta löytyi tarkoissa tutkimuksista myös
metsäyhtiön omilta mailta.
Työt alkoivat viime viikon maanantaina. Viikon aikana kuorma-autot
kuljettivat 3 350 kiintokuutiota dioksiini- ja furaanipitoisia maita pois.
Kyläläiset pääsivät toteamaan, että homma hoidetaan asianmukaisesti.
·Kunnan kanssa kuvasimme tieosuudet, joita kuorma-autoliikenne rasittaa.
Lisäksi varmuuden vuoksi kuvattiin talojen perustuksia, mutta uskomme,
ettei kunnostustyö niitä vaurioita, koska täristäviä työvaiheita ei ole,
Stora Enson Imatran tehtaan ympäristöpäällikkö Hilkka Hännikäinen kertoi
tiistai-iltana Rautjärven Aseman koululla, jossa järjestettiin
naapuruustilaisuus.
·Keväällä tarkastamme myös kaikki yksityiset kaivot, niin eipä jää
siinäkään epäselvyyttä, Hännikäinen lupasi.
Sedimentti
puhdistetaan
Viime viikon aikana Mutikaisen tontilta ajettiin kylän läpi saastunutta
maa-ainesta. Kuormat olivat peitellyt, jotta lastit eivät päässeet
pölisemään. Entiset sahan myrkyt eivät pysty liukenemaan, mutta pölisemällä
ne voisivat käytännössä levitä. Tosin ei ilman kaivamisia, koska
saastuneiden maa-alueiden päälle on vuosikymmenten saatossa kasvanut
metsää. Kaivutöiden jatkuessa tuulen suuntaa ja voimakkuutta tarkkaillaan,
jottei mahdollista pölyä pääse asutukseen. Kaivamista ei suoriteta, jos
tuuliolosuhteet eivät sitä salli.
·Kyllähän pölyä kertyy kasvullisuuteen, sitä emme voi estää. Mutta
kevääseen mennessä syyssateet ja valumavedet ovat kasvit huuhdelleet, työn
suunnittelusta vastannut tutkimuspäällikkö Lauri Waltari Insinööritoimisto
Paavo Ristolasta kertoi.
Kokkolantietä liikenne rasittaa noin kahdensadan metrin matkalla, sitten
käännytään sahalle päin, matkaa työmaalle on noin kaksisataa metriä. Metsä
vaimentaa koneiden meteliä aika hyvin.
Kuluvan viikon ajan työmaalla keskitytään rakentamaan Mutikaisen rantaan
saostusallasta saastuneen pohjasedimentin puhdistamiseksi. Sedimentti
kaivetaan ja nostetaan altaaseen, jossa maa-aines painuu pohjalle ja josta
se korjataan talteen. Tämän viikon kuorma-autot ovat siis ajaneet puhdasta
maata altaan rakennustarpeiksi.
·Asukkaiden kannalta liikenne on suurin riski, Hilkka Hänninen tietää ja
kiitteli sitä, että Rautjärven kunta on järjestänyt alueen lapsille
koulukuljetuksen kunnostustyön ajaksi.
·Kuorma-autot ovat ajaneet tosi hiljaa, täytyy ihan ihmetellä,
Kokkolantien varrella asuva Jarmo Nurhonen toteaa.
·Valittamista ei löydy, vaikka yrittäisi keksiä.
Huppu talon
niskaan
Kaarina Ja Pertti Mutikaisen talo huputetaan ja pariskunta lähteen viiden
viikon evakkomatkalle. Ensin on jo aikaisemmin sovittu eläkeläisten matka
viikoksi Pärnuun, sitten Stora Enson kustantamana kaksi viikkoa Savonlinnan
kylpylässä ja toinen mokoma Imatran kylpylässä.
Mutikaisen tontilla saastuneet pisteet painottuvat rantaan. Etupihan
puolella uusitaan kasvimaan mullat.
·Ensi keväänä tulevat sitten istuttamaan yhtiön puolesta rantaan ja
takapihalle uutta kasvillisuutta. Ei me mitään ihmeitä haluta, ihan
tavallisia puita, sanovat Mutikaiset ja toteavat, että eivät olisi uskoneet
tällaista mylläystä näkevänsä. Sentään ensimmäiset 37 vuotta entisen sahan
tontilla sujuivat rauhallisesti.
PÄIVI VENTO
Kuvateksti
Mökkiranta. Kaarina ja Pertti Mutikainen eivät tänä syksynä enää pääse
nauttimaan syksyn kuulaista rantasaunahetkistä.