Kuorma-autoralli on marraskuuhun asti osa Viimolan elämää

Mutikaiset muuttavat kylpylään. Lapset saavat taksikyydin kouluun.

PÄIVI VENTO

Marraskuuhun asti Rautjärven Viimolassa, erityisesti Kokkolantien varrella,

elellään poikkeuksellista aikaa. Kuorma-autoralli on tienpätkällä

pahimmillaan kolmekymmentä autoa päivässä, jotka joko vievät saastunutta

maa-ainesta entiseltä Rautjärven saha-alueelta tai tuovat alueelle puhdasta

maata.

Stora Enson vuonna 1965 palaneen sahan maa-alueen kunnostuksessa on siis

meneillään käytännön toimet. Yksityisistä tontin omistajista varsinaisia

kaivauksia tehdään Rautjärven rannalla Kaarina ja Pertti Mutikaisen mailla.

Lisäksi saastunutta maa-ainesta löytyi tarkoissa tutkimuksista myös

metsäyhtiön omilta mailta.

Työt alkoivat viime viikon maanantaina. Viikon aikana kuorma-autot

kuljettivat 3 350 kiintokuutiota dioksiini- ja furaanipitoisia maita pois.

Kyläläiset pääsivät toteamaan, että homma hoidetaan asianmukaisesti.

­·Kunnan kanssa kuvasimme tieosuudet, joita kuorma-autoliikenne rasittaa.

Lisäksi varmuuden vuoksi kuvattiin talojen perustuksia, mutta uskomme,

ettei kunnostustyö niitä vaurioita, koska täristäviä työvaiheita ei ole,

Stora Enson Imatran tehtaan ympäristöpäällikkö Hilkka Hännikäinen kertoi

tiistai-iltana Rautjärven Aseman koululla, jossa järjestettiin

naapuruustilaisuus.

­·Keväällä tarkastamme myös kaikki yksityiset kaivot, niin eipä jää

siinäkään epäselvyyttä, Hännikäinen lupasi.

Sedimentti

puhdistetaan

Viime viikon aikana Mutikaisen tontilta ajettiin kylän läpi saastunutta

maa-ainesta. Kuormat olivat peitellyt, jotta lastit eivät päässeet

pölisemään. Entiset sahan myrkyt eivät pysty liukenemaan, mutta pölisemällä

ne voisivat käytännössä levitä. Tosin ei ilman kaivamisia, koska

saastuneiden maa-alueiden päälle on vuosikymmenten saatossa kasvanut

metsää. Kaivutöiden jatkuessa tuulen suuntaa ja voimakkuutta tarkkaillaan,

jottei mahdollista pölyä pääse asutukseen. Kaivamista ei suoriteta, jos

tuuliolosuhteet eivät sitä salli.

­·Kyllähän pölyä kertyy kasvullisuuteen, sitä emme voi estää. Mutta

kevääseen mennessä syyssateet ja valumavedet ovat kasvit huuhdelleet, työn

suunnittelusta vastannut tutkimuspäällikkö Lauri Waltari Insinööritoimisto

Paavo Ristolasta kertoi.

Kokkolantietä liikenne rasittaa noin kahdensadan metrin matkalla, sitten

käännytään sahalle päin, matkaa työmaalle on noin kaksisataa metriä. Metsä

vaimentaa koneiden meteliä aika hyvin.

Kuluvan viikon ajan työmaalla keskitytään rakentamaan Mutikaisen rantaan

saostusallasta saastuneen pohjasedimentin puhdistamiseksi. Sedimentti

kaivetaan ja nostetaan altaaseen, jossa maa-aines painuu pohjalle ja josta

se korjataan talteen. Tämän viikon kuorma-autot ovat siis ajaneet puhdasta

maata altaan rakennustarpeiksi.

­·Asukkaiden kannalta liikenne on suurin riski, Hilkka Hänninen tietää ja

kiitteli sitä, että Rautjärven kunta on järjestänyt alueen lapsille

koulukuljetuksen kunnostustyön ajaksi.

­·Kuorma-autot ovat ajaneet tosi hiljaa, täytyy ihan ihmetellä,

Kokkolantien varrella asuva Jarmo Nurhonen toteaa.

­·Valittamista ei löydy, vaikka yrittäisi keksiä.

Huppu talon

niskaan

Kaarina Ja Pertti Mutikaisen talo huputetaan ja pariskunta lähteen viiden

viikon evakkomatkalle. Ensin on jo aikaisemmin sovittu eläkeläisten matka

viikoksi Pärnuun, sitten Stora Enson kustantamana kaksi viikkoa Savonlinnan

kylpylässä ja toinen mokoma Imatran kylpylässä.

Mutikaisen tontilla saastuneet pisteet painottuvat rantaan. Etupihan

puolella uusitaan kasvimaan mullat.

­·Ensi keväänä tulevat sitten istuttamaan yhtiön puolesta rantaan ja

takapihalle uutta kasvillisuutta. Ei me mitään ihmeitä haluta, ihan

tavallisia puita, sanovat Mutikaiset ja toteavat, että eivät olisi uskoneet

tällaista mylläystä näkevänsä. Sentään ensimmäiset 37 vuotta entisen sahan

tontilla sujuivat rauhallisesti.

PÄIVI VENTO

Kuvateksti

Mökkiranta. Kaarina ja Pertti Mutikainen eivät tänä syksynä enää pääse

nauttimaan syksyn kuulaista rantasaunahetkistä.

Kirjoittaja:
Päivi Vento