RIINA NOKSO-KOIVISTO
·Kunpa säveltämisessä olisikin enemmän jotain mystiikkaa, niin siitä olisi
paljon hienompi kertoa!
Tätä harmitteli keskiviikkona muusikko Anna-Mari Kähärä, persoonalliseen
tapaansa hieman kieli poskessa. Minään vitsinä hän ei kuitenkaan ole
säveltänyt laulusarjaa Ask me no more, jonka kantaesitys kuullaan tänään
torstaina Lappeenrannassa. ·Säveltäminen vain on minulle helppoa ja
nopeaa, on ollut ainakin tähän saakka. ·Vuosien varrella olen kerännyt
aikamoisen runopankin. Aina kun aikaa liikenee, valitsen sieltä sillä
hetkellä puhuttelevan runon ja alan säveltää siihen musiikkia, Kähärä kertoo.
Tänään kuullaan esimerkiksi Tennysonin englanninkieliseen runoon tehty laulu.
·Aika usein musiikki syntyy improvisaationa. Laitan kasettinauhurin päälle
ja ryhdyn laulamaan runoa. Vaikka se kuulostaisi välillä aivan kauhealta,
en keskeytä. Sillä lailla saan luotua kappaleeseen dramaturgian.
Ettei musiikin tekeminen kuulostaisi liian helpolta, Kähärä selventää:
·Kun sitten lopulta lähden sovittamaan musiikkia, se vie aikaa. Pitää
tarkkaan pohtia, mihin järjestykseen ne pimpulat oikein laitetaan, Kähärä
kertoo.
Televisiota ja elokuvaa
Vielä vähemmän tekemisiään mystifioi konsertin toinen säveltäjä, Vesa
Mäkinen, joka leipätyökseen leikkaa ja tekee musiikkia televisiosarjaan
Salatut elämät. ·Takana on yli 900 jaksoa ja vielä tehdään ainakin 300
lisää. Meidän perheessä on tällä hetkellä jo viisi suuta ruokittavana,
joten jotakin kautta täytyy tuoda turvallinen leipä kotiin. Vesa Mäkinen on
alunperin kotoisin Taavetista, jossa hän kävi koulut lukioon saakka. Viime
vuodet hän on tehnyt ammatikseen musiikkia lähinnä televisioon, elokuviin
ja teatteriin. Mäkisen musiikkia on kuultu muun muassa Markku Pölösen
elokuvissa Kuningasjätkä ja Kivenpyörittäjän kylä. ·Pölösen kanssa tein
yhteistyötä myös hänen seuraavassa elokuvassaan, Koirankynnen leikkaajassa.
Myös teatteri on Mäkiselle läheinen ja alan yhteistyökumppaneita löytyy
vanhoista Taavetin koulukavereista. ·Esa Kirkkopelto, jonka uusi näytelmä
sai juuri ensi-illan Q-teatterissa, pyysi minua aikanaan projektiinsa.
Harmikseni en saanut millään järjestettyä sitä varten aikaa, vaikka se
olisi ollut hienoa. Sinfoniaorkesterille Mäkinen on tehnyt musiikkia
harvemmin, mutta tämänkertainen kokemus antoi intoa jatkoa varten. ·Täytyy
tunnustaa, että minun piti työstää tätä sävellystä oikein kunnolla.
Televisioon ja elokuviin tehtävä musiikki on tonaalista ja sen on pysyttävä
tiukoissa raameissa, tuotava tunnesisältöä kuviin. ·Nyt vaikeinta olikin
se, ettei ollut mitään rajoitteita, kaikki oli mahdollista. Lopulta sain
asiat virtaamaan ja nyt tuntuu, että tällaista on tehtävä tulevaisuudessa
enemmän tilasi joku sitä tai ei, Mäkinen sanoo.
Kapellimestari luottaa ihmisten uteliaisuuteen
Kapellimestari Jan Söderblom uskoo, että yleisön luontainen uteliaisuus
voittaa mahdolliset ennakkoluulot uutta musiikkia kohtaan. Neljän
nykysäveltäjän tuotokset eivät ole mitään vaikeasti hahmotettavaa mölinää.
·Klassisen musiikin alalla keskitytään enimmäkseen tuttujen ja suosittujen
kappaleiden esittämiseen ja osa yleisöstä saattaa haluta etukäteen
varmuuden siitä, mitä on tulossa. ·Onneksi klassisessa kentässä on
kuitenkin edes sen verran uusiutumiskykyä, että yleisöllä ja muusikoilla on
aina silloin tällöin mahdollisuus yllättyä.
·Suomessa tehdään niin paljon uutta musiikkia, ettei se kaikki tietenkään
ole hyvää. Toisaalta suuri määrä tekee todennäköiseksi sen, että välillä
syntyy pakostakin jotakin todella hienoa.
I I I
Lappeenrannan kaupunginorkesterin konsertti Kantaesityksiä kaikki, eli
Anna-Mari Kähärän, Vesa Mäkisen, Iiro Ollilan ja Markus Fageruddin
musiikkia Lappeenranta-salissa tänään kello 19.
SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvateksti
Nauru herkässä. Lappeenrannan kaupunginorkesterin kantaesitysten konsertti
oli Markus Fageruddin idea. Hän pyysi mukaan ystäviään.