IRMELI OJALAINEN
Imatran Koskikeskuksen rakennustyömaalla on viime viikkoina paukkunut,
tosin hillitysti. Louhintatöihin on jouduttu ennakoitua mittavammassa määrin.
Siinä kun kunnallistekniikan rakentajat ovat joutuneet tekemään
verkostoilleen sopivaa reittiä posauttamalla tieltään pitkälti toista
tuhatta kuutiota kalliota, NCC:n rakennustyömaalla kallion ja tosi isojen
kivien louhintamäärä nousee yli 2 000 kuution.
Kaupungin kunnallistekniikasta vastaavan rakennuttajainsinööri Timo Salmen
mukaan louhinnasta kertyy runsaan 50 000 euron ylimääräiset kustannukset ja
kuukauden verran viivettä aikatauluun. ·Kanaalissa oli ammuttava nätisti,
kun ympärillä oli paineisia lämpö- ja vesijohtoja ja toimivia kaapeleita ja
viemäri. Kaupungin ydinkeskustassa oli muutekin toimittava erittäin
varovasti. Lähikiinteistöissä on koko ajan menossa tärinämittaukset, Salmi
kertoo.
·Viivettä tuli myös pommin etsinnästä, rakennuttajakonsultti Jussi Paronen
huomauttaa.
Sodanaikaista pommia ei ole toistaiseksi löytynyt, ainoastaan yksi
kranaatti jäi kaivajien kauhaan. Haku jatkuu keväällä.
Parosen mukaan NCC:n rakentajat ovat kuroneet viivettä vauhdilla kiinni. Se
ei saata enää tuntua rakennusten valmistumisvaiheessa.
Einon- ja Olavinkatu
talveksi liikenteelle
Rakennustöissä puurtaa kolmisenkymmentä henkilöä ja heidän määränsä nousee
koko ajan. Parhaillaan on menossa alueväestösuojan seinien laudoitus,
raudoitus ja betonointi sekä A-rakennuksen, eli Helsingintien tuntumaan
tulevan liike-asuintalon elementtiasennustyöt.
Kunnallistekniikan miehet vetävät nyt talohaaroja jo käytössä oleviin
uusiin vesi- ja viemärilinjoihin. Kaapelisiirrot ja kaukolämpöjohtojen
vedot on tarkoitus saada tehtyä ennen pakkasia.
· Tarkoituksemme on saada Einonkatu ja Olavinkatu ajokuntoon
sorapintaisina ennen talvea. Einonkadun jatketta Helsingintielle ei
kuitenkaan avata liikenteelle, Timo Salmi toteaa.
Helsingintien ja Esterinkadun risteykseen rakennetaan parhaillaan
kiertoliittymää, jolle on tarkoitus saada ensimmäinen päällystyskerros
ennen talvea.
Kun kaapelisiirrot saadaan tehtyä, Helsingintietä avataan liikenteelle.
Napinkulmalta Lappeenrannan suuntaan otetaan turvallisuussyistä vain yksi
kaista käyttöön. Toinen kaista eristetään työmaaliikenteelle.
Salmen mukaan liikennettä on pakko rauhoittaa.
·Töyssyt kyllä hillitsevät. Ilman niitä moni olisi saattanut jäädä auton
alle Inkerinaukiolta tullessaan. Joskus jalankulkijoita on pitänyt lähteä
kädestä pitäen ohjaamaan, Salmi kertoo.
Rutinaa parkkipaikoistakin on kuulunut, mutta paikkoja viitseliäät ovat
kyllä löytäneet.
·Ensi kesänä tilanne helpottaa. Katettuja paikkoja saadaan kesäkuun
lopulla käyttöön 274, Salmi laskee.
Liiketiloista tehdään
vuokrasopimuksia
Koskikeskuksen liiketiloihin haetaan koko ajan yrittäjiä. Yksi merkittävä
tulija on Kesko. Muitten nimistä ei haluta vielä kuiskiakaan mitään.
·Tiloista reilu 70 prosenttia on periaatteessa vuokrattu, kunhan saamme
ulkona olevat vuokrasopimukset allekirjoitettuna takaisinpäin,
toimitusjohtaja Vesa Miettinen Imatran Koskikeskuksesta sanoo. Hän pitää
tilannetta hyvänä kun huomioidaan se, että sopimuksia tehdään pääosin
kolmen vuoden päähän.
·Liiketilat räätälöidään yrittäjien tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.
Erikoiskaupan keskittymään tulee vaatekaupan ohella kahviloita ja grillejä,
mutta ei varsinaista ravintolatoimintaa.
Miettinen uskoo tilojen täyttyvän ennen liikekeskustan avautumista.
·Joku yksittäinen tila voi olla vuokraamatta, mutta sopimusten mukaan
rakentaja maksaa tilakustannukset kunnes ensimmäinen vuokralainen löytyy.
Koskikeskuksen ensimmäinen vaihe on luovutusvaiheessa ensi vuonna
alkusyksystä ja toinen vaihe loppusyksystä 2005. Tuolloin pitäisi vielä
ehtiä valmistautua joulumyyntiin.
Ensimmäisessä vaiheessa vuokrattavaa liiketilaa rakennetaan 2 353 neliötä
ja asuntoja 2 698,5 neliötä.
PEKKA HÖLKKI
Kuvatekstit
Monttu täyttyy. Imatran Koskikeskusta rakentaa kolmisenkymmentä henkilöä.
Jopa kuuden metrin syvyydestä noustaan pikku hiljaa maan pinnalle.
Raudoittaja Esa Metso töissään.