Ruutuja tilataan, mutta kaaria harvemmin

Savitaipalelainen Ruutukaari tekee ikkunoita asiakkaiden toivomusten mukaan.

HELENA SIPAKKO

­·Ruudut ovat jälleen suosiossa, mutta kaari-ikkunoita valmistetaan

vuosittain muutama, kertoo Ruutukaari Oy:n toimitusjohtaja Jari Jurvanen.

Savitaipalelainen yritys on yli kolmekymmentä vuotta tehnyt ikkunoita ja

ovia, ja kaukaisin tilaaja löytyy Japanista. Kansain maakunnassa sijaitseva

rakennusliike rakentaa kaksi 20-kerroksista kerrostaloa, jonne

savitaipalelaiset toimittavat parvekeoven ja sen yhteyteen tulevan ikkunan

kokonaisuuden.

Vienti alkoi vuosi sitten. Kyse ei ole mistään pienestä määrästä, sillä

parvekkeita on yli 600. Kahden vuoden aikana kaupan arvo on viidennes

yrityksen saamista tilauksista.

Jurvanen sanoo, ettei yrityksellä ole tarvetta kasvattaa vientiä.

­·Tärkeintä on asiakassuhteen jatkuvuus.

Potentiaalia Japanissa kyllä on, sillä siellä rakennetaan vuosittain runsas

miljoona rakennusta. Se on yli kolmikymmenkertainen Suomeen verrattuna,

jossa kohteita on noin 30 000.

Jurvasen mukaan suomalaisten ”omalaatuiset” ikkunat eivät Euroopassa käy

kaupaksi. Joillakin erikoiskohteilla voi kuitenkin olla kysyntää.

Kotimaassa kova

kilpailu alalla

Suomessa yrityksellä on monta rautaa tulessa, kuten Jurvanen tilannetta

kuvaa. Tavoitteena on saada tilausten määrä kasvamaan, vaikka ala on

erittäin kilpailtu ja ylitarjontaa on.

Rakentajan puolesta nyt on otollinen aika ikkunoiden vaihtoon, sillä hinnat

ovat pysyneet paikoillaan tai jopa laskeneet. Tuotantokustannukset ovat

kuitenkin kasvaneet.

Jari Jurvanen ei kuitenkaan usko tilanteen jatkuvan näin pitkään, vaan

povaa hintojen lähtevän nousuun.

­Ikkunanvalmistajia on noin sata, joista suuria tusina. Ruutukaari on

kolmenkymmenen joukossa, hän kertoo.

Yritys on johtava ikkunavalmistaja Etelä-Karjalassa, ja pääosa asiakkaista

on Etelä-Suomessa.

Ruutukaari on varautunut kilpailuun suurilla investoinneilla. Vuosien

1999-2001 aikana valmistusmenetelmiä ja konekantaa kehitettiin lähes 10

prosentin osuudella liikevaihdosta.

­·Nyt on sulattelun aika.

Ikkunoiden toimittaminen keskittyy touko-marraskuulle ja syksy on

kiireisin. Hiljaisinta on helmi-maaliskuu.

Parina talvena yritys on joutunut lomauttamaan väkeään, keskimäärin

reiluksi viikoksi. Tulevaa tilannetta Jurvanen ei vielä osaa varmaksi

sanoa, mutta valoisammalta ainakin näyttää. Skanskan kanssa tehty sopimus

ikkunoiden toimittamisesta Helsinkiin viiteen saneerattavaan kerrostaloon

työllistää kauan.

Ikkunat ja ovet ovat pitkälti kotimaisia, sillä puuaihiot tulevat Luumäeltä

ja sahatavara Savitaipaleelta. Alumiiniset karmit tehdään nekin Suomessa

samoin lasit.

Korjausrakentaminen

tuo lisää tilauksia

Perinteisesti uudisrakentaminen on ollut vetävä voima, mutta

nyt kokonaiskasvu on hidastunut. Vastaavasti korjausrakentamisen osuus on

lisääntynyt.

Ruutukaaren tuotannosta jo yli puolet menee saneerattaviin kohteisiin.

­·Kaikki 1970-luvulta taaksepäin alkaa jo tulla remonttiin, tiivistää Jurvanen.

Yleensä ikkunakorjaus liitetään isompaan kunnostukseen.

Saneerattavaa Suomessa riittää, ja rakennusalalla on jo pitkään odoteltu

milloin patoutunut korjaustarve lähtee liikkeelle. Ikkunoiden

vaihtotarvetta on tutkittu, ja toimitusjohtaja opastaa, ettei vaihtoon ole

syytä, ennen kuin ne ovat luonnollisen käyttöikänsä päässä. Uusimiselle

vaikutetaan asumismukavuuteen ja lämmityskustannuksiin. Ikkunoilla on

monenlaista merkitystä, ja Jurvanen muistuttaa myös kokonaiskuvasta.

­·Kannattaa uhrata ajatuksia suunnitteluun. Ikkunoilla pystyy vaikuttamaan

ulkoasuun. Hän on mielissään siitä, että vanhaa uusittaessa halutaan myös

säilyttää talon ilmettä. Suurin kehitys on viime vuosina tapahtunut

lasiteknologiassa. Lämmöneristävyyttä on parannettu eristyslasilla ja

erilaisin elementein, kaasu täytteenä on yleistynyt. Kaksipuitteinen

ikkunatyyppi on Suomessa suosituin. Puusta ja alumiinista valmistettujen

ikkunoiden osuus on koko ajan kasvanut, ja on yli 80 prosenttia tuotannosta.

HELENA SIPAKKO

Kuvatekstit

Ikkuna-aihioita. Jari Jurvanen tarkastelee Luumäellä valmistettuja puuosia,

joista on niin sanotulla sormiliitosmenetelmällä poistettu oksakohdat.

Maalaamoon. Timo Leinonen kittaa oven ennen maalauslinjalle menoa.

Jari Jurvanen

¤·Toisen polven yrittäjä.

¤·Syntynyt Savitaipaleella 1.7.1968.

¤·Valmistui Lappeenrannasta diplomi-insinööriksi konetekniikan osastolta

vuonna 1994.

¤·Työskenteli tuotekehittelyprojekteissa ja tuli yritykseen vuonna 1999.

¤·Asuu Lappeenrannassa, perheeseen kuuluu Heli-vaimo ja tammikuussa

syntynyt Joel-poika.

Ruutukaari Oy

¤·Jukka Jurvanen perusti yrityksen vuonna 1970.

¤·Alkuun ikkunoiden tekeminen työllisti kolmisen työntekijää.

¤·Yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos vuonna 1999, ja ohjat otti Jurvasen

Jari-poika.

¤·Liikevaihto on miljoona euroa vuodessa.

¤·Yrityksessä on 13­-15 työntekijää.

¤·Tuotannosta yli puolet menee ammattirakentajille, neljännes

pienrakentajille ja loput rakennustarvikkeita myyvien liikkeiden kautta.

¤·1980-luvulla rakennetut tilat sijaitsevat Savitaipaleen teollisuusalueella.

Kirjoittaja:
Helena Sipakko