Tuomas Mali selvittää, mitä pianistin työ käytännössä on

Tuleva musiikin tohtori konsertoi Lappeenrannassa.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Kun taidokas pianisti juoksuttaa konsertissa sormiaan koskettimilla ja tulkitsee musiikkia, yleisö saattaa välillä haukkoa henkeään. Miten tuo on mahdollista, mitä taiteilijan päässä mahtaa soittohetkellä liikkua, mitä hän tavoittelee?

­·Jossain vaiheessa menee raja, johon ajattelu ja puhe pysähtyvät. Silloin on vain kysyttävä neuvoa sormiltaan ja korviltaan, joihin ovat iskostuneet tietyt soittamisen tavat, pianisti Tuomas Mali sanoo.

Mali on pohtinut viime vuosina erityisen tarkkaan niitä perusasioita, jotka kuuluvat pianistin ammattiin ja pianistina olemiseen. Hän valmistelee parhaillaan aiheesta tohtorin tutkinnon kirjallista osuutta Sibelius-Akatemiassa.

­·Yritän syventyä kuvaamaan pianistina toimimista aivan käytännön tasolla. Olennaista on esimerkiksi mukautumisen taito. On kyettävä soittamaan eri tavoin jousien kuin puhallinten kanssa, tai soitettava eri tavoin Fageruddia kuin Mozartia.

Niin kuin monet muutkin taiteen aloilla tohtorin tutkintoaan suorittavat, Tuomas Mali on työnsä kanssa aika lailla kartoittamattomalla maaperällä. ­·Tämän tyyppistä kuvailevaa kirjallisuutta ei ole aiheesta aiemmin tehty. Muusikon työ on mielestäni sellaista sormet saveen·-tyyppistä toimintaa, jota ei voida määritellä ulkoapäin jollain musiikkitieteen terminologialla.

Uusi kotimainen musiikki tunnetuksi

Viime vuosina Mali on ollut kiinnostunut etenkin modernista musiikista ja paitsi konsertoinut itse, myös pyrkinyt tekemään sitä tunnetuksi musiikkiopistoissa.

Viime vuonna hän kävi musiikin tiedotuskeskuksen arkistossa läpi noin tuhat suomalaista, 1950-luvun jälkeen sävellettyä pianoteosta ja laati niistä luettelon musiikkiopistojen käyttöön. ­·Siellä on paljon hienoja sävellyksiä, joita ei soiteta juuri ollenkaan, Mali harmittelee. Siitä huolimatta kaikkea muuta kuin modernia musiikkia kuullaan, kun Mali esiintyy tällä viikolla Lappeenrannan kaupunginorkesterin solistina. Muusikot esittävät kamarikokoonpanoissa Crusellia, Schumannia, Beethovenia ja Mozartia.

­·Minulle on selkeästi kristallisoitunut se, että pianistikin oppii eniten toisilta muusikoilta, soittaessaan kamarimusiikkia. ­·Tilaisuudet konsertoida Lappeenrannan kaupunginorkesterin kanssa ovat minulle ainutlaatuisia mahdollisuuksia. Ensinnäkin jo pelkkä konsertin järjestäminen kaikkine salivuokrineen olisi pääkaupunkiseudulla kovin vaikeaa. Tuomas Mali onkin kaupunginorkesterin solistina tuttu näky. Hän itse asui nuoruutensa Lappeenrannassa ja suoritti musiikin perusopinnot Lappeenrannan musiikkiopistossa.

III

Lappeenrannan kaupunginorkesteri solistinaan Tuomas Mali kamarimusisoi torstaina 4. syyskuuta kello 19 Helkiö-salissa.

MIKA STRANDÉN

Kuvateksti

Tuleva musiikin tohtori. Tuomas Mali kuvailee tohtorin tutkintoon liittyvässä työssään, mitä pianistina oleminen on.

Tuomas Mali

¤·Ylioppilas 1987 Lauritsalan iltalukiosta.

¤·Maj-Lind pianokilpailu 1994, semifinalisti

¤·Musiikin maisteri 1996 Sibelius-Akatemia.

¤·Musiikin lisensiaatti 2000 Sibelius-Akatemia.

¤·Vuosina 2000-­2002 mukana toteuttamassa PianoHorizons-konserttisarjaa, joka esitteli modernin pianismin eri ulottuvuuksia ja Suomessa harvoin kuultuja teoksia.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto