MARTTI HYTTI
Nelikaistainen sekaliikennetie on valmistumassa aikataulun mukaan
Lappeenrannan Muukon ja Joutsenon Ahvenlammen väliselle osuudelle eli
entisen kuutostien tielinjalle Joutsenonkankaalla.
Tien asfaltointi valmistunee tänään. Tiemerkinnät ja keskikaiteen asennus
ovat seuraavaksi ohjelmassa. Samanaikaisesti päällystetään kuutostien
viereen rakennettu kevyen liikenteen väylä ja uusi paikallistie
Karjalaisenkylän liikenneympyrästä Mentulaan.
Lokakuun aikana tehdään vielä viimeistely- ja siistimistöitä sekä kytketään
valaistus koko osuudelle. Aikataulun mukaan uusi tieosuus on valmis
marraskuun loppuun mennessä.
Uusi nelikaistainen sekaliikennetie on noin viiden kilometrin mittainen.
Sen kustannusarvio on 5,85 miljoonaa euroa.
Tieliikelaitoksen Kaakkois-Suomen piirin rakennusmestari Seppo Mielonen
vakuutti, että kustannusarvio on pitänyt hyvin kutinsa.
·Todennäköisesti lopulliset rakennuskustannukset ovat hieman alhaisemmat
kuin kustannusarvio. Myönteistä on myös se, että työt ovat edenneet
aikataulussa.
Nelikaistainen sekaliikennetie eroaa hänen mukaansa moottoritiestä lähinnä
siinä, että moottoritien keskellä on viherkaista.
·Sen sijaan sekaliikennetien keskellä on teräskaide. Kapeampi
kokonaisleveys alentaa kokonaiskustannuksia 20-30 prosenttia moottoritiehen
verrattuna.
Tieliikelaitoksen asfalttiaseman päällikkö Tuure Pousi huokaisee helpotuksesta.
·Tämä asfalttiurakka oli hankalimpia urallani, vaikka olen vetänyt
päällystystöitä parinkymmenen vuoden ajan sekä kotimaassa että ulkomailla.
Kuutostien kova liikenne ja Joutsenonkankaan pohjavesialue vaikeuttivat työtä.
Jonotusaika jopa
40 minuuttia
Hän sai vastaanottaa lukuisia vihaisia soittoja jonossa seisovilta
autoilijoilta.
·Kieltämättä jonotusajat ovat liian pitkät, kun uuden tien molemmissa
päissä syntyi välillä jopa 40 minuutin jonotusaikoja. Pahin aika oli
iltapäivisin kello 15 jälkeen. Kun tällä tieosuudella kulkee noin 17 000
ajoneuvoa vuorokaudessa, jonossa joutuu ajamaan lähes aina.
·Itse päällystystyökin hankaloitui, kun massa-autot odottivat jonossa yli
puoli tuntia ja päällystäjät odottivat massaa. Sitten vasta liikenne olisi
sekaisin mennyt, mikäli massa-autot olisivat käyttäneet etuajo-oikeutta.
Lisätyötä aiheutti hänen mukaansa Joutsenonkankaan pohjavesialue.
·Vedimme tälle tienpätkälle kolme asfalttikerrosta eli poh-ja-, väli- ja
pintakerrokset. Tiivis välikerros tarvittiin pohjavesisuojauksen takia. Se
toimii eräänlaisena vesieristeenä, että pintavesi kulkeutuu viemäriojiin.
Pousi kertoi, että asfaltin kokonaisvahvuus on seitsemäntoista senttimetriä.
·Tämä on meille kesän suurin yksittäinen asfaltointihanke. Massaa
käytetään sekaliikenne- ja paikallistielle sekä kevyen liikenteen väylälle
liki 30 000 tonnia.
Pousi olisi toivonut, että asfaltointitöihin olisi päästy jo alkukesästä.
·Juhannuksen tienoilla olisimme voineet työskennellä yölläkin. Nyt se ei
ollut mahdollista, kun pohjatyöt olivat kesken. Elokuussa olisimme voineet
tehdä pitempää päivää, mikäli katuvalot olisi saatu kuntoon.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Viittä vaille valmis. Päällystystyöt jouduttiin tiistaina keskeyttämään
sateen takia. Tänään nelikaistatie saadaan päällystetyksi. Petri Ahonen ja
Pekka Katajamäki laskivat asfalttia ennen sadetta.
Muukko-Ahvenlampi-osuuden tietöiden aikataulu
¤·Touko-kesäkuu: Jakava kerros, pohjavesisuojaus, valaistus, pylväiden
pystytys.
¤·Heinäkuu: Maaleikkaus ja penger, kantava kerros, riista-aita.
¤·Elokuu: Kantava kerros, päällystystyöt, riista-aita,
liikenteenohjauslaitteet, kylvöalustat ja nurmetus.
¤·Syyskuu: Päällystystyöt, riista-aita, liikenteenohjauslaitteet,
kylvöalustat ja nurmetus, valaistuksen asennus ja kytkentä.
¤·Lokakuu: Tiemerkinnät, kaiteet, valaistuksen asennus ja kytkentä,
viimeistely ja siistiminen.
¤·Marraskuu: Loppudokumentointi.