Nelikaistainen sekaliikennetie avautuu pian Joutsenonkankaalle

Asfaltointi valmistunee tänään. Tiemerkinnät ja keskikaiteen asennus ovat seuraavaksi vuorossa.

MARTTI HYTTI

Nelikaistainen sekaliikennetie on valmistumassa aikataulun mukaan

Lappeenrannan Muukon ja Joutsenon Ahvenlammen väliselle osuudelle eli

entisen kuutostien tielinjalle Joutsenonkankaalla.

Tien asfaltointi valmistunee tänään. Tiemerkinnät ja keskikaiteen asennus

ovat seuraavaksi ohjelmassa. Samanaikaisesti päällystetään kuutostien

viereen rakennettu kevyen liikenteen väylä ja uusi paikallistie

Karjalaisenkylän liikenneympyrästä Mentulaan.

Lokakuun aikana tehdään vielä viimeistely- ja siistimistöitä sekä kytketään

valaistus koko osuudelle. Aikataulun mukaan uusi tieosuus on valmis

marraskuun loppuun mennessä.

Uusi nelikaistainen sekaliikennetie on noin viiden kilometrin mittainen.

Sen kustannusarvio on 5,85 miljoonaa euroa.

Tieliikelaitoksen Kaakkois-Suomen piirin rakennusmestari Seppo Mielonen

vakuutti, että kustannusarvio on pitänyt hyvin kutinsa.

­·Todennäköisesti lopulliset rakennuskustannukset ovat hieman alhaisemmat

kuin kustannusarvio. Myönteistä on myös se, että työt ovat edenneet

aikataulussa.

Nelikaistainen sekaliikennetie eroaa hänen mukaansa moottoritiestä lähinnä

siinä, että moottoritien keskellä on viherkaista.

­·Sen sijaan sekaliikennetien keskellä on teräskaide. Kapeampi

kokonaisleveys alentaa kokonaiskustannuksia 20-30 prosenttia moottoritiehen

verrattuna.

Tieliikelaitoksen asfalttiaseman päällikkö Tuure Pousi huokaisee helpotuksesta.

­·Tämä asfalttiurakka oli hankalimpia urallani, vaikka olen vetänyt

päällystystöitä parinkymmenen vuoden ajan sekä kotimaassa että ulkomailla.

Kuutostien kova liikenne ja Joutsenonkankaan pohjavesialue vaikeuttivat työtä.

Jonotusaika jopa

40 minuuttia

Hän sai vastaanottaa lukuisia vihaisia soittoja jonossa seisovilta

autoilijoilta.

­·Kieltämättä jonotusajat ovat liian pitkät, kun uuden tien molemmissa

päissä syntyi välillä jopa 40 minuutin jonotusaikoja. Pahin aika oli

iltapäivisin kello 15 jälkeen. Kun tällä tieosuudella kulkee noin 17 000

ajoneuvoa vuorokaudessa, jonossa joutuu ajamaan lähes aina.

­·Itse päällystystyökin hankaloitui, kun massa-autot odottivat jonossa yli

puoli tuntia ja päällystäjät odottivat massaa. Sitten vasta liikenne olisi

sekaisin mennyt, mikäli massa-autot olisivat käyttäneet etuajo-oikeutta.

Lisätyötä aiheutti hänen mukaansa Joutsenonkankaan pohjavesialue.

­·Vedimme tälle tienpätkälle kolme asfalttikerrosta eli poh-ja-, väli- ja

pintakerrokset. Tiivis välikerros tarvittiin pohjavesisuojauksen takia. Se

toimii eräänlaisena vesieristeenä, että pintavesi kulkeutuu viemäriojiin.

Pousi kertoi, että asfaltin kokonaisvahvuus on seitsemäntoista senttimetriä.

­·Tämä on meille kesän suurin yksittäinen asfaltointihanke. Massaa

käytetään sekaliikenne- ja paikallistielle sekä kevyen liikenteen väylälle

liki 30 000 tonnia.

Pousi olisi toivonut, että asfaltointitöihin olisi päästy jo alkukesästä.

­·Juhannuksen tienoilla olisimme voineet työskennellä yölläkin. Nyt se ei

ollut mahdollista, kun pohjatyöt olivat kesken. Elokuussa olisimme voineet

tehdä pitempää päivää, mikäli katuvalot olisi saatu kuntoon.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Viittä vaille valmis. Päällystystyöt jouduttiin tiistaina keskeyttämään

sateen takia. Tänään nelikaistatie saadaan päällystetyksi. Petri Ahonen ja

Pekka Katajamäki laskivat asfalttia ennen sadetta.

Muukko-Ahvenlampi-osuuden tietöiden aikataulu

¤·Touko-kesäkuu: Jakava kerros, pohjavesisuojaus, valaistus, pylväiden

pystytys.

¤·Heinäkuu: Maaleikkaus ja penger, kantava kerros, riista-aita.

¤·Elokuu: Kantava kerros, päällystystyöt, riista-aita,

liikenteenohjauslaitteet, kylvöalustat ja nurmetus.

¤·Syyskuu: Päällystystyöt, riista-aita, liikenteenohjauslaitteet,

kylvöalustat ja nurmetus, valaistuksen asennus ja kytkentä.

¤·Lokakuu: Tiemerkinnät, kaiteet, valaistuksen asennus ja kytkentä,

viimeistely ja siistiminen.

¤·Marraskuu: Loppudokumentointi.

Kirjoittaja:
Martti Hytti