Tuosan golfkentän väylät alkavat olla hahmollaan

Vehkataipaleen tien maa-ainesralli hellittänee vuoden vaihteessa.

ESA VILENIUS

Viime elokuussa umpimetsään aloitettu Tuosan golfkentän rakentaminen on

maaston muotoilun osalta suunnilleen puolessa välissä. Kaikkiaan noin 90

hehtaarin kenttäalueen väyliltä on metsä kaadettu ja pintamaa kuorittu.

Väyläalueiden savi- ja sorapatjat on suurimmaksi osaksi levitetty.

Alueella louhitaan kalliota noin 30 000 kuutiometriä. Räjäytyksistä

valtaosa on tehty. Louhe on käytetty väylärakentamiseen. Alueen tiet on

suurin piirtein avattu.

Willimiehen Golf Oy:n toimitusjohtaja Jukka Pesun mukaan kaikki on sujunut

aikataulun ja budjetin mukaisesti. Valmiiksi rakennettu kenttä

rakennuksineen maksaa noin viisi miljoonaa euroa.

Kaikkiaan kenttäalueelle tuodaan pengermaata noin 50 000 kuutiometriä. Se

merkitsee tuhansia autolasteja. Työmaalla on nyt viitisentoista työkonetta

ja toistakymmentä autoa. Savea tulee Mustolasta ja soraa Vehkataipaleelta.

Kuormavirta nyt on jatkuva, usein myöhään iltaan kestävä. Tuosan

risteyksessä on noin kilometrin matkalla kumpaakin suuntaan maa-ainesta

tiellä. Etenkin kaupungin suunnassa savi on sateella liukasta. Pesun mukaan

tietä yritetty pitää puhtaana muun muassa Kaukaan ja KTK:n harjakoneilla.

Haittaa työmaasta silti on, mitä Pesu pahoittelee.

Koko raskasta liikennettä Vehkataipaleen tiellä ei hänen mukaansa voi

laskea kentän rakennustyömaan syyksi, sillä autoja kulkee myös Toijansalmen

työmaalle ja Kaukaan varastoalueille.

Pengermaan kuljetukset helpottavat Pesun mukaan vuoden vaihteessa.

Huhtikuusta lähtien kentälle tulee niin ikään 50 000 kuutiometriä kentän

pinta-ainesta ja rakennustarvikkeita. Liikenne on kuitenkin kevyempää,

koska kuljetukset ajoittuvat huomattavasti pitemmälle ajalle.

Kun kenttä on valmis, ei sen liikenne ole enää häiriötekijä.

­·Hyvin suunniteltu 18-reikäinen golfkenttä vetää maksimissaan noin 300

pelaajaa vuorokaudessa. Vaikka he kaikki tulisivat omalla autolla, mitä ei

varmasti tapahdu, liikenne ajoittuu koko päivälle.

”Golfkenttien

helmi koko maassa”

Pesu on vakuuttunut siitä, että kun kenttä loppukesällä 2005 kahden

nurmikon kasvukauden jälkeen saadaan pelikuntoon, se on varsinainen helmi

Suomen golfkenttien joukossa. Ja myös turistipyydys.

­·Kaikkiaan 14:ltä tai 15:ltä väylältä on näköala Saimaalle.

Alueen suurin aukea on 4,5 hehtaarin suuruinen harjoitusalue. Väylien

välissä puusto jää ennalleen, metsän kaltaiseksi. Maapohjan kasvit ovat

samoja kuin metsässäkin. Kentälle ei ole tulossa varsinaisesti mitään

istutuksia.

Kentälle rakennetaan kaikkiaan viisi lampea, jotka toimivat myös

valumaveden keräilyaltaina. Suurimmasta lammesta kaivetaan maata noin

20 000 kuutiometriä. Jotta sen kaivuutyöhön päästäisiin, pitäisi maan

soisella paikalla jäätyä kantavaksi.

Alueelle jää muun muassa Salpalinjan rakennelmia, jotka on suojeltu.

Viipurin Golfissa on noin tuhat jäsentä. Pesu arvioi, että kenttää käyttää

kesän aikana ehkä pari tuhatta matkailijapelaajaa.

ESA VILENIUS

Kuvatekstit

Louhetta, soraa ja savea. Väylä 18:n profiili on näkyvissä.

Maisemagolfia. Toimitusjohtaja Jukka Pesun mukaan valtaosalta väylistä on

näköala Saimaalle.

Tuhansia kuormia. Pengermaata ajaa jatkuvasti toistakymmentä autoa.

Liikenne helpottaa vuoden vaihteessa.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius