Uskontokasvatus päivähoidossa on kansainvälinen erikoisuus

Eeva Sisko Vaalgamaa selvitti, miten uskontokasvatuksesta tuli osa yhteiskunnan järjestämää lasten päivähoitoa.

ANTTI O. ARPONEN

Päivähoitolaki tuli Suomessa voimaan 30 vuotta sitten vuonna 1973. Lain

myötä yhteiskunta otti vastuulleen alle kouluikäisten lasten kasvatuksen.

Päivähoidon kasvatustavoitteet olivat tuolloin vielä määrittelemättä. Läpi

koko 1970-luvun käytiin keskustelua päivähoidon kasvatustavoitteista.

Lemiläinen teologian lisensiaatti Eeva Sisko Vaalgamaa on tutkinut Suomessa

vuosina 1973-­1983 käytyä keskustelua päivähoidon uskontokasvatuksesta

kirkon, valtionhallinnon ja median tuottaman artikkeliaineiston pohjalta.

Vaalgamaan väitöskirja Lasten ahdistamista vai olennainen osa suomalaista

kasvatusta liittyy Suomen ja Skandinavian kirkkohistoriaan. Vaalgamaa

väittelee tänään Helsingin yliopistossa vastaväittäjänään professori Mikko

Ojala.

Uskontokasvatus

ei kiinnostanut

kokoomusta

Tutkimuksessaan Vaalgamaa selvittää miten suomalainen yhteiskunta ratkaisi

päivähoidon uskontokasvatuksesta syntyneen ongelman. Sosiaalihallituksen

komiteat ja työryhmät jättivät mietinnöissään kokonaan määrittelemättä

uskontokasvatuksen.

Poliittisista puolueista SKDL halusi jättää uskontokasvatuksen pois

päivähoidosta. Keskustapuolue oli määrätietoisin uskontokasvatuksen

puolustaja. Kristillinen liitto halusi päivähoitoon kristillistä kasvatusta.

Kokoomus ei osoittanut erityistä kiinnostusta uskontokasvatukseen.

Sosialidemokraateille uskonto oli niitä kysymyksiä, joihin puolueen jäsenet

saivat itse määrätä kantansa.

Kirkko ajoi uskontokasvatusta päivähoitoon lukuisilla kannanotoilla.

Vaalgamaa on selvittänyt, että kirkko hallitsi lobbauksen.

Kellariravintolassa tarjottiin sosiaalihallituksen pääjohtajalle aterian

ohessa keskustelua Sinisalosta Kiantoon ja perusteluja uskontokasvatukselle.

Kirkko teki töitä

tavoitteittensa

puolesta

Kirkko arvosteli terävästi päivähoidon kasvatustavoitteiden suunnittelua.

Se vetosi uskontokasvatusta kannattavien kansalaisten mielipiteeseen ja

yritti julkisilla mielipiteillä saada äänensä kuuluville.

Kirkolliskokous kirjelmöi valtiovallalle. Kirkon kasvatusasiankeskuksen

puheenjohtaja, piispa Paavo Kortekangas ja pääsihteeri Veikko Pöyhönen

toimivat uskontokasvatuksen kärkimiehinä.

Vaalgamaan näkemyksen mukaan 1970-luvun loppupuolella vasemmistolaisuuden

jälkimainingit olivat suurimmaksi osaksi takanapäin, ja poliittinen kenttä

oikealta vasemmalle suhtautui varsin avoimella mielellä kirkon elämään.

Uskontokasvatuksen vastustajat ja puolustajat pääsivät yhteisymmärrykseen

ja uskontokasvatus määriteltiin ”avaraksi ja suvaitsevaisuuteen

ohjaavaksi”. Päivähoidon uskonnollinen kasvatus muuttui kristillisestä

kasvatuksesta yhteiskunnan tavoitteista nousevaksi kasvatukseksi.

Suomen päivähoitolaissa on edelleen voimassa kasvatustavoitteet vuodelta

1983. Suomalainen päivähoito, jossa annetaan uskontokasvatusta, on

ainutlaatuinen kansainvälisessä vertailussa.

VÄITÖS

¤·Eeva Sisko Vaalgamaa

¤·Syntynyt 6.4.1946 Miehikkälässä.

¤·Ylioppilas Saimaan yhteislyseosta Lappeenrannasta 1964.

¤·Teologian kandidaatti 1967 ja lisensiaatti 1999.

¤·Lappeenrannan seurakunnan seurakuntapappi.

¤·Asuu Lemillä, naimisissa kirkkoherra Lauri Vaalgamaan kanssa.

¤·Väittelee teologian tohtoriksi Helsingin yliopistossa 26.11. aiheesta

Lasten ahdistamista vai olennainen osa suomalaista kasvatusta?

Uskonnollisen kasvatuksen hyväksyminen osaksi päiväkotien toimintaa.

Kirjoittaja:
Antti O. Arponen