MATTI VEIJALAINEN
Matkailun merkitys maaseudun elinkeinona tulee kauppa- ja
teollisuusministeriön tuoreimman toimialaraportin mukaan kasvamaan. Näkymät
ovat myönteiset. Maaseutumatkailumatkailuyritykset suhtautuvat raportin
mukaan tulevaisuuteen luottavaisemmin kuin muut matkailuyritykset.
Paikalliseksi kasvualaksi maaseutumatkailun nimeää myös Etelä-Karjalan
maaseutukeskuksen ja Maa- ja kotitalousnaisten yhteistä maaseutumatkailun
treenihanketta vetävä Sanna Lento-Kemppi. Kymmenen vuoden takaiseen aikaan
verrattuna yritysten määrä on Etelä-Karjalassa 4-5-kertaistunut. Nyt niitä
on noin sata.
Yritysten määrä on kasvanut ympäri maata. Se on merkinnyt kilpailun
kiristymistä. Lento-Kempin mukaan tämä edellyttää yrittäjiltä ammattimaista
otetta. Vasemman käden harrastelu ei enää riitä, jos tulosta halutaan tehdä.
·Kuluttajat ovat nykyään vaativia. Majoittajilta esimerkiksi edellytetään
varusteltuja mökkejä hyviltä paikoilta.
Maaseutumatkailun ensimmäisten maakunnallisten kehittämishankkeiden
alkaessa moni yrittäjä koki hankalaksi tehokkaan markkinoinnin
järjestämisen. Lento-Kempin mukaan tunnettuuden saavuttaminen on edelleen
pitkän tien työ. Kylille matkailija ei osu sattumalta niin kuin johonkin
valtatien varressa olevaan kohteeseen.
Yhteismarkkinoinnin kehittämisessä on päästy eteen päin. Käynnissä oleva
kehittämisprojekti aikoo osaltaan oikoa kyläteiden mutkia kuluttajan edestä.
Verkkomarkkinoinnin on moni yrittäjä kokenut hyväksi kanavaksi tuotteensa
tunnetuksi tekemisessä. Sitä aiotaan edelleen tehostaa.
·Alueen maaseutumatkailupalvelut ovat tulossa kootusti nähtäville
Etelä-Karjalan maakuntaportaaliin yhden haun taakse, Lento-Kemppi kertoo.
Sponsorikin
uskoo kasvuun
Maaseutumatkailun treenihanke jatkuu näillä näkymin vuoden 2006, eli
seuraavan EU-rahoituskauden loppuun saakka. Hanketuet tulevat työvoima- ja
elinkeinokeskukselta.
Yritystutkija Juhani Saarni Kaakkois-Suomen TE-keskuksesta kertoi, että
sponsorikin uskoo maaseutumatkailun kehittymiseen.
·Puitteet ovat luonnonolojen suhteen hyvät Kaakkois-Suomen molemmissa
maakunnissa. Elämysmatkailijoille on tarjolla Saimaata ja erämaata vaikka
kuinka.
Tosin juuri tällä erää ihmisille elämyksiä luonnosta myyvien
ohjelmapalveluyrittäjien tunnelmat eivät Saarnin mukaan ole aivan
parhaimmillaan. Näitä palveluja ostavat enimmäkseen yritykset, joiden
ostovoima onnahtelee nykyisinä yt-aikoina.
·Mutta uutta tapahtuu koko ajan. Yrittäminen on vain tehtävä koko
sydämellä. Silloin onnistutaan, Saarni näki.