Maaseutumatkailu on kasvuala Etelä-Karjalassa

Ammattimaista otetta tarvitaan kilpailun kiristyessä.

MATTI VEIJALAINEN

Matkailun merkitys maaseudun elinkeinona tulee kauppa- ja

teollisuusministeriön tuoreimman toimialaraportin mukaan kasvamaan. Näkymät

ovat myönteiset. Maaseutumatkailumatkailuyritykset suhtautuvat raportin

mukaan tulevaisuuteen luottavaisemmin kuin muut matkailuyritykset.

Paikalliseksi kasvualaksi maaseutumatkailun nimeää myös Etelä-Karjalan

maaseutukeskuksen ja Maa- ja kotitalousnaisten yhteistä maaseutumatkailun

treenihanketta vetävä Sanna Lento-Kemppi. Kymmenen vuoden takaiseen aikaan

verrattuna yritysten määrä on Etelä-Karjalassa 4-5-kertaistunut. Nyt niitä

on noin sata.

Yritysten määrä on kasvanut ympäri maata. Se on merkinnyt kilpailun

kiristymistä. Lento-Kempin mukaan tämä edellyttää yrittäjiltä ammattimaista

otetta. Vasemman käden harrastelu ei enää riitä, jos tulosta halutaan tehdä.

­·Kuluttajat ovat nykyään vaativia. Majoittajilta esimerkiksi edellytetään

varusteltuja mökkejä hyviltä paikoilta.

Maaseutumatkailun ensimmäisten maakunnallisten kehittämishankkeiden

alkaessa moni yrittäjä koki hankalaksi tehokkaan markkinoinnin

järjestämisen. Lento-Kempin mukaan tunnettuuden saavuttaminen on edelleen

pitkän tien työ. Kylille matkailija ei osu sattumalta niin kuin johonkin

valtatien varressa olevaan kohteeseen.

Yhteismarkkinoinnin kehittämisessä on päästy eteen päin. Käynnissä oleva

kehittämisprojekti aikoo osaltaan oikoa kyläteiden mutkia kuluttajan edestä.

Verkkomarkkinoinnin on moni yrittäjä kokenut hyväksi kanavaksi tuotteensa

tunnetuksi tekemisessä. Sitä aiotaan edelleen tehostaa.

­·Alueen maaseutumatkailupalvelut ovat tulossa kootusti nähtäville

Etelä-Karjalan maakuntaportaaliin yhden haun taakse, Lento-Kemppi kertoo.

Sponsorikin

uskoo kasvuun

Maaseutumatkailun treenihanke jatkuu näillä näkymin vuoden 2006, eli

seuraavan EU-rahoituskauden loppuun saakka. Hanketuet tulevat työvoima- ja

elinkeinokeskukselta.

Yritystutkija Juhani Saarni Kaakkois-Suomen TE-keskuksesta kertoi, että

sponsorikin uskoo maaseutumatkailun kehittymiseen.

­·Puitteet ovat luonnonolojen suhteen hyvät Kaakkois-Suomen molemmissa

maakunnissa. Elämysmatkailijoille on tarjolla Saimaata ja erämaata vaikka

kuinka.

Tosin juuri tällä erää ihmisille elämyksiä luonnosta myyvien

ohjelmapalveluyrittäjien tunnelmat eivät Saarnin mukaan ole aivan

parhaimmillaan. Näitä palveluja ostavat enimmäkseen yritykset, joiden

ostovoima onnahtelee nykyisinä yt-aikoina.

­·Mutta uutta tapahtuu koko ajan. Yrittäminen on vain tehtävä koko

sydämellä. Silloin onnistutaan, Saarni näki.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen