Teatterinjohtaja nousee ensimmäistä kertaa näyttämölle Lappeenrannassa

Klassikkokomedia Reviisori ei piikittele paikallisia päättäjiä.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Teatterinjohtaja Antti Majanlahti ei ole viimeisen parin viikon aikana

yrittänytkään ennättää kaikkiin hallinnollisiin palavereihin. Ajatukset

ovat muualla: ensimmäisen kerran puoleentoista vuoteen ja ensimmäistä

kertaa Lappeenrannan kaupunginteatterissa Majanlahti nousee lavalle

näyttelemään. Teatterinjohtaja tunnustaa, että perjantaina ensi-iltansa

saavan Reviisorin päärooli jännitti etukäteen tavanomaista enemmän.

­·Tuntui, että tällä kertaa harteilla oli erityinen painolasti ja

aloittaminen oli hankalaa. Päätin kuitenkin heti, etten voi paeta

harjoitusten välillä teatterinjohtajan huoneeseen ja sanoa muille, etten

osaa rooliani sen takia, kun on tässä johtamisessa näitä kiireitä ja

ongelmia. ­·Vaikka näyttelemisessä olisi pitkä tauko, taito, jos sitä on

ollutkaan, ei onneksi ruostu. Kyse on enemmän henkisestä puolesta. Pitää

vain luottaa, että se jokin yhä löytyy itsestä. Viime aikoina Reviisorin

harjoittelu on ollut niin mukavaa, että muistan taas, minkä takia alunperin

halusin näyttelijäksi, Majanlahti sanoo. Klassikkokomedian ohjaa

kaupunginteatteriin Teija Hyvärinen, jonka mielessä Gogolin näytelmä oli

muhinut jo pidemmän aikaa. ­·Kun selvisi, että on mahdollista saada Antti

näyttämölle, ajattelin, että Hlestakovin rooli sopii hänelle kuin valettu.

­·Reviisorihan on hahmona tyhmähkö ja pinnallinen nuori mies, jolla ei ole

kykyä keskittyä mihinkään syvällisemmin. En tietenkään tarkoita, että Antti

olisi tällainen, vaan tiesin jo etukäteen, että häneltä löytyy kykyä

näytellä huijaria ja peluria, Hyvärinen sanoo. Vaikka Majanlahti on

nauttinut Reviisorin tekemisestä, kovin usein häntä ei tulla näyttämöllä

näkemään. ­·Kyllästyin aikanaan näyttelemisessä toistoon. Harjoituksissa on

vielä mukavaa, mutta 30-­40 esityskerran jälkeen työ alkoi usein olla

pakkopullaa. Jos vielä kymmenien kertojen jälkeen teen tätä Reviisorin

roolia 110-prosenttisesti, sitten voidaan harkita tulevaisuutta.

Kaupunginisät saavat olla rauhassa

Gogolin Reviisorissa Hlestakov-niminen rentuhko nuori mies saapuu

matkallaan pikkukaupunkiin, jonka asukkaat erehtyvät epäilemään häntä

valtion lähettämäksi tarkastajaksi. Kun Hlestakov tajuaa tämän, hän ottaa

kaiken ilon irti liehakoivista kaupunginisistä. Samalla hän tulee

paljastaneeksi virkamieskunnan epärehellisyyden ja oman edun tavoittelun.

Vaikka Gogolin Reviisori on monessa mielessä ajaton ja tapahtumapaikkana on

pikkukaupunki, katsojien on turha etsiä Teija Hyvärisen ohjauksesta

yhtymäkohtia paikallisen kunnallispolitiikan kiemuroihin tai vaikkapa

Saimaankaupunki-häslinkiin. Anderssonit ja muut kaupunginisät saavat siis

istua rauhassa katsomossa ja keskittyä hyvään klassikkokirjallisuuteen.

­·Reviisori on puhtaasi epookkinäytelmä, joka sijoittuu 1800-luvun

Venäjälle, Hyvärinen sanoo.

­·Olen itse kotoisin maalta ja minua kiehtoo se tapa, jolla Gogol

kirjoittaa maaseudun junteista. Hänen kuvauksensa on iloista, mutta samaan

aikaan äärettömän häijyä. ­·Gogolin tekstissä on koko ajan menon tuntu,

niin kuin laukkaisi troikan kanssa. Gogol ei lähde turhaa maalailemaan,

mistä moni nykykirjailijakin voisi ottaa oppia. Hyvärisen mukaan moni asia

ohjauksessa ratkesi jo siinä vaiheessa, kun hän keskusteli lavastuksesta

Riitta Ukkosen kanssa.

­·Voi sanoa, että suunnittelen useat jutut Ukkosen lavastukseen, ei toisinpäin.

III

Reviisorin ensi-ilta nähdään perjantaina 5.12. Lappeenrannan

kaupunginteatterissa.

ARI NAKARI

Kuvateksti

Hlestakov. Antti Majanlahti esittää nuorta Hlestakovia, joka on olevinaan

kaikkien liehittelemä reviisori.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto