Juhani Pulkkisen rautateillä kaikki kulkevat N-luokassa

”Minusta ihmisen pitää leikkiä: Leikki kuuluu myös aikuiselle miehelle. Se on tärkeää. En minä muuten tätä osaa selittää. Tämä on kivaa.”

MATTI SAARELA

Imatran museomestari Juhani Pulkkisella ei ole insinöörin sielua. Hänestä

pienoisrautatieharrastus on aikuisen miehen leikkiä. Todelliselle intoilijalle

Pulkkisen puhe on melkein kuin pyhäinhäväistys.

Englannissa harrastus on miehen mitta. Ja tietenkin englantilaisilla ja

amerikkalaisilla on tässäkin suhteessa omat mittansa. Pienoisjunia ja –

rautateitä tehdään kymmenien eri mittakaavojen mukaan. Käytössä olevia

raideleveyksiä on vielä enemmän.

Pulkkinen kerää N-mittakaavan vetureita ja vaunuja. N on teollisesti

valmistettujen pienoisjunien toiseksi pienin kokoluokka. Mittakaava on 1:160 ja

miniatyyrikokoisten junien käyttämä raideleveys yhdeksän millimetriä.

– On myös todella isoja kokoja, joita esimerkiksi englantilaiset käyttävät

ulkona puutarhoissaan, Pulkkinen kertoo.

Pulkkisella on 13 veturia ja noin 60 erilaista tavara ja matkustajavaunua.

Kiskoja on Kyyhkysenkadun ”ratapihalle” vedetty kymmeniä metrejä. Kiskotuksen

tarkkaa pituutta Pulkkinen ei ole viitsinyt mitata.

– Minulla on mennyt noin 30 vuotta tämän kokoelman hankkimiseen. Suurin osa

kalustosta on Saksasta. Yksi taitaa olla Ranskasta ja sitten on sveitsiläisiä

vaunuja ja vetureita, hän luettelee.

Valmistajia on tällä pienoisrautatiealalla edelleen kymmeniä. Tunnetuimmat

merkit ovat saksalaisia ja englantilaisia.

– Tässä on Trixin ja Fleischmannin vaunuja ja vetureita, Pulkkinen kertoo.

Junat ovat osa meidän kulttuurihistoriaamme. Pulkkisen ylpeydenaiheita on muun

muassa Orient-Express, joka on kaikille tuttu Agatha Christien kirjoista ja

James Bond -elokuvista.

– Tosin tuo viimeinen vaunu on 30-luvun Saksasta, ensimmäisen luokan

makuuvaunu. Minä pysäytän junan, niin näet, että siinä on kansainvälisen

makuuvaunuliiton tekstit, Pulkkinen selvittää tämän aarteensa olemusta.

Rautatie on myös

tärkeä osa Imatraa

Pulkkinen on ostanut suurimman osan pienoisjunistaan matkoiltaan ja tätä kautta

harrastus sivuaa myös hänen työtään.

– Olen yrittänyt kerätä ystävyyskaupunki Saltzgitteriä koskevaa materiaalia.

Tuon säiliövaunun kyljessä lukee Saltzgitter-Gas, sitten minulla on

Saltzgitterin tunnuksilla varustettuja hiilivaunuja. Ja sitten on vielä vaunu,

jossa on Saltzgitterin terästehtaan tunnukset, Pulkkinen kertoo.

– Myös siltä osin tämä liittyy minun omaan työhöni, että meillä on

kaupunginmuseossa osio, joka esittelee linja-autoliikennettä ja rautateitä,

jotka ovat olleet Imatran kannalta hyvin tärkeitä.

Ensimmäisen junansa Pulkkinen osti 30 vuotta sitten hetken mielijohteesta. Hän

toteutti ostoksellaan lapsuuden haaveen omasta sähköjunasta.

– Asuin lapsuuteni Varsinais-Suomessa. Kotini lähellä kulki rata ja katselin

usein junia. Halusin oman sähköjunan, mutta lapsena sellaista en saanut. Se

ajatus kuitenkin jäi.

Saksalaisilla on pitkät perinteet pienoisrautateiden harrastajina. Tosin

DDR:ssä monet aikoinaan arvostetut merkit taantuivat. Harppi-Saksassa tehtiin

halpoja ja huonoja sähköjunia, joiden kautta moni ensikerran elämässään myös

tutustui tähän kiehtovaan harrastukseen.

– Nyt Piko on palannut markkinoille ja sen tuotteet ovat todella hienoja.

Toinen hieno merkki, johon internetiä selaillessa törmää, on Brawa.

Yhteensopivuus

on aina ongelma

Samaan mittakaavaan ja samalle raideleveydelle valmistetut veturit ja vaunut

toimivat yleensä ongelmitta toisen valmistajan valmistamilla kiskoilla. Eri

valmistajat käyttävät kuitenkin usein aivan omia kytkimiä. Myös eri

valmistajien kiskojen yhdistäminen toisiinsa on usein ongelmallista jos ei

täysin mahdotonta.

– Minun kiskoni ovat Trixin valmistamia, koska olen aloittanut aikanani sillä

merkillä. Saatavissa on myös sovituskappaleita, joilla eri valmistajien ratoja

voidaan yhdistää. Aika hankalaa se kyllä on.

Kaikki pienoisveturit toimivat tasavirralla. Tosin kaikkein suurimmassa G-

luokassa on käytössä myös oikealla höyrykoneella toimivia höyryvetureita. Sähkö

johdetaan veturiin kiskoja pitkin. Pulkkisen mukaan joissakin tapauksissa

käytetään myös ajojohtimia.

– Näissä sähkövetureissa on toimiva virroitin, joka voidaan nostaa ylös ja

syöttää virta ajojohtimen kautta kuten oikeissakin sähkövetureissa, Pulkkinen

kertoo.

Tietokoneet ja digitaalitekniikka ovat tulleet myös pienoisrautateille.

Pulkkinen kuvaa omaa manuaalisesti ohjattavaa ratapihaansa ”aataminaikaiseksi”.

– Uusissa radoissa ja vetureissa on digitaalinen ohjaus, joka mahdollistaa

usean junan ajamisen yhtä aikaa. Esimerkiksi Märklinin digitaalinen

ohjausyksikkö antaa periaatteessa mahdollisuuden operoida jopa 99 veturilla

yhtä aikaa.

Perinteinen junarata vaatii tarkkaa suunnittelua. Jokainen rataosa ja vaihde

pitää johdottaa ja maadoittaa erikseen, jos radalla halutaan sijoittaa enemmän

kuin yksi veturi kerralla.

– Tässä voidaan ajaa kahta veturia kerrallaan. Siinäkin on jo aika paljon

ohjaamista. Olen saanut jo kahdella junalla aikaan kauheita

rautatieonnettomuuksia, Pulkkinen naurahtaa.

– Vaihteet ovat kaikki käsikäyttöisiä. Tietokoneohjatussa järjestelmässä myös

vaihteita voidaan ohjata sähköisesti tietokoneen avulla, mutta minusta

sellainen menee jo vähän liian hienoksi.

Näprääminen ei

minua kiinnosta

– Minä en ole mikään tekniikan ihmelapsi. Tämä on minulle enemmänkin leikkiä.

Asemarakennus, jota tämä pienoismalli esittää, lienee jossain Etelä-Saksassa.

Tämä on jonkinlainen fantasiamaa.

Rautatiet otettiin ensimmäisenä käyttöön Englannissa ja sieltä on lähtöisin

tietenkin myös pienoisrautatieharrastus. Tarinan mukaan sen vuoksi myös

englantilaiset mitat kummittelevat sitkeästi pienoismallien mitoituksessa.

Kaksi pienintä luokkaa ovat kuitenkin mitoitettu selkeästi metrijärjestelmän

perusteella.

– On olemassa myös tästä pienempi kokoluokka Z. Siinä raideleveys on enää kuusi

millimetriä. Ne pysyvät hyvin kiskoilla, mutta eivät kyllä enää oikein näy.

Mittakaavaa kannatta Pulkkisen mukaan harkita tarkkaan enne kuin aloitta

harrastuksensa. Pulkkinen valitsi N-mittakaavan, koska hän asui 30 vuotta

sitten pienessä yksiössä.

– Jo H0-mittakaavan pienoisrautatie vaatii paljon tilaa. Radan voi tietenkin

rakentaa moneen tasoon, mutta esimerkiksi tässä N-mittakaavassa rata ei saa

nousta kuin neljä senttimetriä metrin matkalla. Veturien pyörät alkavat

helposti lipsua varsinkin kaarteissa ja niiden vetokyky loppuu, Pulkkinen

muistuttaa.

– Maisemoinnin suhteen tämä minun versioni on sellainen laiskan miehen

pienoisrautatie. Minä olen täydellinen nakkisormi. En osaa rakennella enkä

erityisesti pidä sellaisesta näpertelystä. Tämä on aikuisen miehen leikkikalu.

Vaikka Pulkkinen ei pidä näpertelystä, yli sadan vaunun ja veturin

huoltamisessa riittää puuhaa.

– Näitä pitää puhdistaa ja huoltaa säännöllisesti. Kaikki liikkuvat osat pitää

voidella aseöljyllä.

Tämä on juuri sitä

eurooppalaisuutta

Pienoisrautatiet ovat Pulkkisen mukaan hyvin suosittu harrastus Keski-

Euroopassa. Kaikki merkittävät eurooppalaiset valmistajat tekevät

pienoismalleja myös amerikkalaisista vetureista ja vaunuista.

– Tämä on hyvin suosittu harrastus Sveitsissä, Saksassa, Alankomaissa,

Ranskassa ja Pohjois-Italiassa. Tämä on hyvin keskieurooppalainen harrastus.

Harrastus loppuu kuin seinään Ruotsin jälkeen.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Kyyhkysenkadun asemapäällikkö Juhani Pulkkinen. Juhani Pulkkisen

pienoisrautatie on kymmenine vaunuineen ja vetureineen pienestä mittakaavastaan

huolimatta vaikuttava. Pulkkisen Kyyhkysenkadun ratapiha on 30 vuoden

harrastuksen ja keräilyn tulos.

Kirjoittaja:
Matti Saarela